החלטות האקדמיה בישיבתה האחרונה (אדר ב' תשפ"ב, מארס 2022)

בישיבת מליאת האקדמיה האחרונה אושרו המונחים תַּחֲנִית מִבְלָט (תחנת אוטובוס הבולטת לרצועת החניה), שִׂיחִיָּה (גריגה),
והמונח המתמטי סְדוּרָה (
tuple)

 

בישיבת המליאה של האקדמיה ללשון העברית, שהייתה ביום שני כ"ה באדר שני תשפ"ב, 28 במארס 2022 (ישיבה שעה), אושרו מונחים חדשים בתחומים שונים.

נקבעו שלושה סוגי תחניות (תחנות אוטובוס ברחוב):

  • תַּחֲנִית מִפְרָץ (תַּחֲנַת מִפְרָץ) – תחנית שבה האוטובוס עוצר במפרץ על חשבון החניה או המדרכה.
  • תַּחֲנִית נָתִיב (תַּחֲנַת נָתִיב) – תחנית שבה האוטובוס עוצר בנתיב הנסיעה (ברחוב שבו אין רצועת חניה).
  • תַּחֲנִית מִבְלָט (תַּחֲנַת מִבְלָט) – תחנית שבה המדרכה מורחבת על חשבון רצועת החניה.

המונחים הללו נקבעו בעקבות פנייה של איתי רוגטקה לאקדמיה. הוא סיפר בפנייתו שאנשי תכנון תחבורה החלו להשתמש בצירוף הלא עברי והלא הגיוני "תחנת אנטי־מפרץ", והציע תמורתו 'תחנת מבלט'. בעקבות הצעתו התקיים דיון של נציגי האקדמיה עם יועצי תחבורה ובהם חברים בוועדה למונחי תחבורה שפעלה באקדמיה בעבר, והוסכם על שלושת המונחים. משרד התחבורה סמך את ידו על מונחים אלו, ועתה הם אושרו באקדמיה.

עוד אישרה האקדמיה את המונח שִׂיחִיָּה (בלי ניקוד שיחייה) תמורת גריגה. מונח זה מחליף את המונח 'שׂוּחַ' שנקבע במילון למונחי הביולוגיה שהתפרסם בשנת תשס"ט (2009). שיחייה (גריגה) היא תצורת צומח ים־תיכונית המאופיינת בשיחים שגובהם כמטר המלווים בבני שיח ובצמחים עשבוניים – לצד תצורות הצומח בתה, חורש ויער. המילה 'שיחייה' במשמעות זו משמשת פה ושם.

מונח נוסף שאושר שייך לתחום המתמטיקה. הדוקטורנט שמעון רגב מאוניברסיטת בן־גוריון הציע חלופה עברית יפה למונח tuple – סְדוּרָה. הצעתו זכתה בתמיכה של מתמטיקאים ומתמטיקאיות בכירים.

סדורה היא רשימה סופית של איברים או ערכים המסודרים לפי סדר, אי אפשר להחליף את הערכים ואי אפשר לשנות את סדרם, לדוגמה הרשימה – אי, בית, ירוק, חלב, כוס – היא סדורה של 5 איברים, והרשימה – 1, 15, 32, 7, 7, 5 – היא סדורה של 6 איברים. בתחומי המתמטיקה ומדעי המחשב משמש הצירוף n-tuple, רשימה סופית שלה n איברים; בעברית נקבע בעבר n-יָה [קרי: אֶנְיָה]. עתה לצד n-יה ישמש המונח סְדוּרַת n.