הכינוס הפתוח השלישי ללשון העברית ולספרותה (תש”ע, 2010)

האקדמיה ללשון העברית מזמנת אנשי תרבות לשון וספרות מן העולם האקדמי ומתחומים אחרים לכינוס של יומיים המיועד לקהל הרחב.

הכינוס – הנערך השנה בסימן מאה ועשרים שנה לייסוד ועד הלשון – הוא עוד נדבך בפעילות הציבורית של האקדמיה, שמטרתה להעמיד את הלשון העברית – תולדותיה ומחקרה – במרכז ההוויה התרבותית במדינה. “האקדמיה באה להשמיע ולא פחות מזה לשמוע מפי דוברים נאמנים על שאלות השעה והלשון”, דברי נשיא האקדמיה פרופ’ משה בר־אשר לקראת הכינוס.

מה תפקידו של מקצוע העברית בבית הספר – ללמד עברית או דקדוק? איך משתקפות האלימות והתוקפנות בחברה שלנו בשפה ובאופני השימוש בה? מה האתגרים שמתורגמנית סימולטנית מתמודדת אתם? בשאלות האלה ובעוד נושאים –  מנדלי מוכר ספרים ויצירתו במלאות 100 שנים לפרסום מהדורת היובל של סיפוריו; מקומה של העברית במדינה; שאלות של לשון וחברה;  שאלות של תקן (נורמה) – יעסוק הכינוס.

המרצים: פרופ’ דן מירון; פרופ’ ישראל ברטל;  גב’ ברכה דלמצקי־פישלר; מר יוסי שריד; הסופרת נאוה סמל; פרופ’ משה פלורנטין; הסופר מאיר שלו; ד”ר נתן אפרתי; פרופ’ נורית גוברין; מר ירון לונדון;  ד”ר חיים א’ כהן; הסופר אמנון שמוש; ד”ר טלי יניב, מפמ”ר ספרות בחינוך הממלכתי־דתי; רונית גדיש, המזכירה המדעית של אקדמיה; פרופ’ מרים שלזינגר; המשורר והמתרגם דורי מנור; ד”ר עמינדב דיקמן.

שרת התרבות גב’ לימור לבנת ושר החינוך מר גדעון סער יהיו אורחי הכבוד בכינוס. ישתתפו בו גם תת־אלוף אלי שרמייסטר, קצין החינוך והנוער הראשי, שידבר על מעמד העברית בצה”ל ועל תכניות הצבא בשנת הלשון העברית וד”ר שמשון שושני, מנכ”ל משרד החינוך, שישב בראש מושב שיעסוק בעברית במערכת החינוך. מזכיר הממשלה עו”ד צבי האוזר מתכבד לשבת בראש המושב שיחתום את הכינוס.

בסיום היום הראשון של הכינוס הציבור מוזמן למופע “מה למעלה מה למטה” – 120 שנה של שירי ילדות בעברית. המופע משלב מוזיקה, תאטרון וקטעי קריאה; משתתפים רונה קינן, חנה מרון, רוני סומק, מיכל בת־אדם, אגי משעול, מיקי ורשביאק, נירה רבינוביץ, עינת ויצמן, יעל דר.

הכניסה לכינוס חופשית.
הכניסה למופע “מה למעלה מה למטה” – 60 ₪.
לפרטים ולהרשמה למופע: האקדמיה ללשון העברית 02-6493555
דואר אלקטרוני (סיגל)  [email protected]

תכנית הכינוס