הגשם והרוח אופייניים שניהם לימות החורף וקשורים זה בזה משכבר הימים. בהזכרת גשמים בתפילה אומרים: "מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם". ומוכר מאוד הפתגם: "נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן – אִישׁ מִתְהַלֵּל בְּמַתַּת שָׁקֶר" (משלי כה, יד), כלומר: אדם המבטיח לתת ואינו מקיים דומה לעננים (=נשיאים) ורוח שאין עמם גשם.
המשך קריאה >>
הדף בטעינה
על המילה רוּחַ
במילון
רוּחַ
 (ללא ניקוד: רוח)מין | נקבה (בספרות גם זכר) |
---|---|
שורש | רוח |
נטייה | רוּחוֹת לכל הנטיות |
הגדרה
- תנועת האוויר
- אוויר, אחד מארבעת יסודות הבריאה (לפי הקדמונים)
- תחום המופשט, תחום השֵׂכל והמוסר (כנגד: חומר)
- נשמה
- כוח פנימי המֵניע את היצורים החיים למעשים מיוחדים, כגון 'רוח גבורה', 'רוח שטות'
- מהות פנימית (של החוק, של המסורת וכדומה)
- צַד – בעיקר כל אחד מארבעת הצדדים ביחס לכיווּן הזריחה (מזרח, מערב, צפון, דרום)
- שֵד
צירופים
- גַּסּוּת רוּחַ
- הֲלַךְ רוּחַ, הֲלֹךְ רוּחַ
- הִתְרוֹמְמוּת נֶפֶשׁ, הִתְרוֹמְמוּת רוּחַ
- הֵשִׁיב אֶת רוּחוֹ
- הֶעֱכִיר אֶת רוּחוֹ
- הָרוּחַ הַחַיָּה
- הוֹצִיא אֶת הָרוּחַ מִן הַמִּפְרָשִׂים
- חוֹלֵה רוּחַ
- טַחֲנוֹת רוּחַ
- כְּמוֹץ לִפְנֵי רוּחַ, כְּמוֹץ בָּרוּחַ
- כּוֹס רוּחַ
- לְכָל הָרוּחוֹת
- לְרוּחוֹ
- מְעִיל רוּחַ
- מַדְּעֵי הָרוּחַ
- מַצַּב רוּחַ
- מָשַׁל בְּרוּחוֹ
- מֹרַת רוּחַ
- נְמִיכוּת רוּחַ
- נַחַת רוּחַ
- נָפְלָה רוּחוֹ
- עֲכִירוּת לֵב, עֲכִירוּת רוּחַ
- עַז רוּחַ
- עָזַר כְּמוֹ כּוֹסוֹת רוּחַ לְמֵת
- עָשָׂה רוּחַ
- קְצַר רוּחַ
- קְשֵׁה רוּחַ
- קֹצֶר רוּחַ
- קֹר רוּחַ
- קֹרַת רוּחַ
- רְעוּת רוּחַ
- רוֹעֵה רוּחַ
- רוּחַ הַקֹּדֶשׁ
- רוּחַ זַלְעָפוֹת
- רוּחַ חֲרִישִׁית
- רוּחַ פְּרָצִים
- רוּחַ פַּלְשָׁנִית
- רוּחַ קָדִים
- רוּחַ רְפָאִים
- שְׁאַר רוּחַ
- שְׁפַל רוּחַ
- שִׁפְלוּת רוּחַ
- שׁוֹמֵר רוּחַ לֹא יִזְרַע
- שׁוֹשַׁנַּת הָרוּחוֹת
- תִּפַּח רוּחוֹ
בתשובות באתר
מינם הדקדוקי של שמות אחדים
WP_Post Object
(
[ID] => 77
[post_author] => 1
[post_date] => 2010-10-05 13:29:59
[post_date_gmt] => 2010-10-05 11:29:59
[post_content] => רבים טועים או מתלבטים במינם הדקדוקי של שמות אחדים, ופונים אל האקדמיה בשאלה: זכר או נקבה?
השמות האלה הם ממין זכר:
- צומת, וברבים צְמָתִים, ולפי זה: צומת מרומזר, הצומת נחסם לתנועה ואי אפשר לעבור בו.
- עט, וברבים עטים, ולפי זה: עט נובע, העט החדש שקיבלתי אבד.
השמות האלה הם ממין נקבה:
- כיכר, וברבים כיכרות (במשמע שטח פתוח בעיר), ולפי זה: כיכר רחבה, הכיכר הומָה אדם.
- מחבת, וברבים מחבתות, ולפי זה: מחבת עמוקה, מחבת חשמלית.
חפצים בסיומת הזוגי ־ַיִם המורכבים משני איברים זהים – רובם מינם הדקדוקי זכר: אופניים, משקפיים, מכנסיים, מספריים. לדוגמה: אופניים חדשים; משקפיים אופנתיים; מכנסיים ארוכים; מספריים חדים.
שמות אחדים מינם זכר או נקבה, כפי שעולה מן התיעוד בספרות העברית לדורותיה. למשל:
- סכין: בלשון חז"ל בעיקר נקבה, ובימינו נקבה וגם זכר.
- מטבע: בלשון חז"ל כמעט תמיד זכר, בספרות ימי הביניים ובספרות העברית החדשה – גם נקבה. ויש המעדיפים לשון זכר על פי לשון חז"ל ועל פי משקל המילה.
- רוח, שמש, דרך, תהום: בלשון המקרא – זכר ונקבה; בימינו בעיקר נקבה.
- כיכר (לחם): בלשון המקרא – נקבה; בלשון חז"ל – זכר ונקבה; בימינו – בעיקר נקבה.
- פנים: בלשון המקרא – זכר; בלשון חז"ל – בדרך כלל נקבה; בימינו זכר ונקבה.
- שדה: בלשון המקרא – זכר; בלשון חז"ל – נקבה; בימינו – זכר.
- כוס: בלשון המקרא – נקבה; בלשון חז"ל – זכר; בימינו – בעיקר נקבה.
- גרב: בתמוז תשפ"א (יוני 2021) הוחלט שמין המילה הוא זכר וגם נקבה. לפי זה: גרב אחד או גרב אחת, גרביים אדומים או גרביים אדומות.
[post_title] => מינם הדקדוקי של שמות אחדים
[post_excerpt] => רבים טועים או מתלבטים במינם הדקדוקי של שמות אחדים, ופונים אל האקדמיה בשאלה: זכר או נקבה?
[post_status] => publish
[comment_status] => closed
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => %d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%9d-%d7%94%d7%93%d7%a7%d7%93%d7%95%d7%a7%d7%99-%d7%a9%d7%9c-%d7%a9%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%97%d7%93%d7%99%d7%9d
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2022-03-09 09:43:05
[post_modified_gmt] => 2022-03-09 07:43:05
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=77
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)
רבים טועים או מתלבטים במינם הדקדוקי של שמות אחדים, ופונים אל האקדמיה בשאלה: זכר או נקבה?המשך קריאה >> המשך קריאה >>
במבט היסטורי
שכיחות הערך רוּחַ 1 (נפש, שד, "רוח הקודש") ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)ערכים נוספים: ,
שכיחות
1=1%
- 1
- 0.9
- 0.8
- 0.7
- 0.6
- 0.5
- 0.4
- 0.3
- 0.2
- 0.1
- 0