שמות חדשים לגמלי שלמה

רשימה של שמות גמלי שלמה החיים בישראל אושרה במליאת האקדמיה
ביום י"ט באייר תשפ"ד, 27 במאי 2024 (ישיבה שפ"ט)

רק עשרות בודדות של מינים מסדרת גמלי שלמה חיים בישראל. עד כה נקראו כולם גמלי שלמה, כאילו היה זה לא רק שם הסדרה אלא גם שם המשפחה והסוג (למשל גְּמל־שלמה חד־עין). הוועדה לזואולגיה של האקדמיה ללשון העברית דנה ברשימת גמלי־שלמה המוכרים בארץ שהכינו המומחים ד"ר דני סימון, עמיר וינשטיין וד"ר בני שלמון.

למרות מיעוט המינים החליטה הוועדה להעניק שמות לפי החלוקה המדעית למשפחות, לסוגים ומינים, מה שדרש חידוש שמות, בעיקר למשפחות ולסוגים. כך למשל הפך גמל־שלמה חד־עין לדולגן חד־עין (ממשפחת הדולגניים), גמל־שלמה משובץ היה לסוסת־שד משובצת (ממשפחת סוסות־שד) וגמל־שלמה חיוור – לטְרַף־יד חיוור (ממשפחת טְרַף־יָדִיִּים).

שניים מן השמות (טרף־יד וסוסת־שד) הוצעו בעבר הרחוק כשם כולל לגמלי שלמה ואומצו בוועדה לסוגים ומשפחות. רק שניים מן המינים – בעלי המראה האופייני ביותר (גמל־שלמה מתפלל וגמל־שלמה ירוק) – ממשיכים לשאת את השם גְּמַל־שלמה (ומשפחתם גמל־שלומיים).

חברי הוועדה לזואולוגיה: נציגי האקדמיה – סיריל אסלנוב, קרן דובנוב; מקרב אנשי המקצוע – אייל בן־חור, עוז בן־יהודה, דני גולני, ליאת גדרון (יו"ר), חגי הלל, זֹהר ינאי, דפנה לב, אריאל לייב פרידמן. מרכז הוועדה: ברק דן.

לרשימה המלאה

כתבה באתר ynet