מילון ספרדי–עברי מאת משה כהן עמאש

צילום משה כהן עמאש

לאחרונה נמסרה לארכיון האקדמיה סריקת מילון ספרדי–עברי בחיבורו של משה כהן עמאש, דמות בולטת בקהילה היהודית בארגנטינה בראשית המאה העשרים.

לתפוצה היהודית בארגנטינה היסטוריה מגוונת ועשירה. רבים יודעים על מיזם ההתיישבות החקלאית של הברון הירש שנועד ליהודי מזרח אירופה בסוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים. אבל לפניו, אחריו ובמקביל לו הייתה בארגנטינה קהילה יהודית חזקה ממוצא אחר – הקהילה הספרדית.

אחת הדמויות הבולטות של קהילה זו היה משה כהן עמאש (Imach). עמאש נולד בשנת 1890 בדמשק והגיע עם משפחתו לארגנטינה בסביבות שנת 1910. בפרוור של בואנוס איירס הוא הקים עם אחרים את “ארגון הקהילה היהודית־ספרדית של פלורס – אגודת דודים”, קנה לו מעמד של מנהיג בקהילתו, ונודע בעזרה שהושיט לבני הקהילה במגוון תחומים. בפעילותו הציבורית נמנים ייסוד של בית עלמין יהודי, הקמת בית ספר יהודי דו־לשוני ובית ספר יהודי נוסף.

משה כהן עמאש היה שומר מצוות ורחש אהבה עמוקה לארץ ישראל. הוא היה בקי בעברית ובדקדוקה ובעל ידע נרחב בתנ”ך. הוא כתב ספרי פיוטים לבית הכנסת של יוצאי דמשק מתוך דאגה לשימור המסורת של הקהילה.

עמאש חיבר ספר של ראשי תיבות וספר על הומור, ואף תרגם את ספר משלי לערבית. את כל חיבוריו כתב בכתב ידו בדיו שהוכנה בביתו. הוא אף כרך את הספרים במו ידיו.

גולת הכותרת של פעולתו התרבותית היא מילונו הדו־לשוני הספרדי–עברי – שחיבר וכתב בכתב ידו. המילון משקף את מכלול ידיעותיו בעברית ובספרדית, את אהבתו לעברית, את שקדנותו ואת רצונו להיטיב עם קהילתו.

עמודים 130–131 במילון ספרדי–עברי בחיבורו של משה כהן עמאש

סריקת המילון של משה כהן עמאש נמסרה לארכיון האקדמיה ללשון העברית באדיבות בני משפחתו.