הדף בטעינה

על המילה מַדְפֶּסֶת

במילון

 (ללא ניקוד: מדפסת)
מיןנקבה
שורשדפס
נטייהמַדְפָּסוֹת, מַדְפְּסוֹת־ לכל הנטיות

הגדרה

  • מכשיר המדפיס מסמכים מן המחשב על נייר

צירופים

על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

באים לידי ביטוי

זכוכית מגדלת

WP_Post Object
(
    [ID] => 95098
    [post_author] => 60
    [post_date] => 2024-06-27 09:24:28
    [post_date_gmt] => 2024-06-27 06:24:28
    [post_content] => מה צורת הרבים של 'זכוכית מגדלת'? מדוע המדפסת נקראת 'מדפסת' ולא 'מדפיסה'? מהי 'פגישה מכרעת' ועד היכן חוכמתנו מגעת? 
[presto_player id=95099]
    [post_title] => זכוכית מגדלת
    [post_excerpt] => מה צורת הרבים של 'זכוכית מגדלת'? מדוע המדפסת נקראת 'מדפסת' ולא 'מדפיסה'? מהי 'פגישה מכרעת' ועד היכן חוכמתנו מגעת? 
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%96%d7%9b%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%92%d7%93%d7%9c%d7%aa
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2024-07-02 22:18:16
    [post_modified_gmt] => 2024-07-02 19:18:16
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=95098
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

מה צורת הרבים של 'זכוכית מגדלת'? מדוע המדפסת נקראת 'מדפסת' ולא 'מדפיסה'? מהי 'פגישה מכרעת' ועד היכן חוכמתנו מגעת?
המשך קריאה >> המשך קריאה >>
איך אומרים זכוכית מגדלת ברבים?

זכוכית מגדלת ברבים

WP_Post Object
(
    [ID] => 94110
    [post_author] => 60
    [post_date] => 2024-06-04 17:28:16
    [post_date_gmt] => 2024-06-04 14:28:16
    [post_content] => בפיהם של רבים מדוברי העברית צורת הריבוי של זכוכית מגדלת היא "זכוכיות מגדלת". ואולם צורת הריבוי התקנית היא זכוכיות מגדילות. המילה מַגְדֶּלֶת אינה אלא צורה אחרת של מַגְדִּילָה – שהרי זה מה שעושה הזכוכית הזאת. לכן צורת הרבים זהה לזו של מַגְדִּילָה: מַגְדִּילוֹת.

ומה בין מגדלת למגדילה?

לפי הדקדוק צורות הבינונית (צורות נקבה בזמן הווה) מסתיימות בסיומת ־ֶת או בסיומת ־ָה. בימינו ברוב הבניינים רגילה הסיומת ־ֶת: שומֶרֶת, נכנֶסֶת, מתלבֶּשֶׁת. לעומת זה בבניין הפעיל צורות הבינונית הרגילות הן דווקא בסיומת ־ָה: מרגישָה, מצליחָה, ממציאָה, וגם מַגְדִּילָה. אבל יש בזה חריגות לשני הכיוונים: בלשון הרגילה אנחנו אומרים שהיא הולכת או יושבת, אבל בלשון הספרותית אפשר גם לומר שהיא הולכה או יושבה ("הִיא יוֹשְׁבָה לַחַלּוֹן וְשׂוֹרְקָה שְׂעָרָהּ" – ח"נ ביאליק) או קוראה ("קוֹרְאָה אֶת הַשֶּׁלֶט, פּוֹתַחַת הַדֶּלֶת" – לאה גולדברג). בבניין הפעיל כאמור הצורות הרגילות הן דווקא בסיומת ־ַָה – כמו מַגְדִּילָה או מַלְבִּישָׁה. אבל בלשון המקורות אף בבניין הפעיל היו הצורות בסיומת ־ֶת הרגילות יותר. בתנ"ך יש לא מעט צורות כאלו, כמו מַפְרֶסֶת פרסה, ובספרות חז"ל אלו הצורות היחידות: מַחְזֶקֶת ולא מַחְזִיקָה, מַשְׁאֶלֶת ולא מַשְׁאִילָה, מַפֶּלֶת, מַגַּעַת ועוד. לימים גברו בבניין הפעיל דווקא הצורות שהיו שכיחות פחות – כמו מַגִּיעָה, מַשְׁאִילָה, מַחְזִיקָה ומַגְדִּילָה. אבל גם הצורות בסיומת ־ֶת לא נעלמו לחלוטין מלשוננו. כמו שראינו, הצורה מַגְדֶּלֶת נוצלה לצירוף 'זכוכית מגדלת'. בדומה לכך יש אבן משחזת שהיא אבן משחיזה, סעודה מפסקת שאינה אלא סעודה מפסיקה, ומַגֶּדֶת עתידות (ולא מַגִּידַת עתידות), על דרך הכתוב "אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ" (אסתר ב, כ). לַצירופים 'זכוכית מגדלת', 'אבן משחזת', 'סעודה מפסקת' ו'מגדת עתידות' יש אופי של מונח דווקא בשל הייחוד של צורת הבינונית. בהקשר זה כדאי לציין את הקרבה שבין צורות הבינונית של בניין הפעיל ובין שמות עצם במשקל מַפְעֶלֶת, כגון מַזְכֶּרֶת, מַדְפֶּסֶת וגם מַשְׁחֶתֶת (כנראה קיצור של הצירוף 'אונייה מַשְׁחֶתֶת'). צורת הרבים של שמות אלו שונה מצורת הרבים של צורות הבינונית – למשל מַדְפָּסוֹת (ריבוי של מַדְפֶּסֶת) לעומת מַדְפִּיסוֹת (ריבוי של מַדְפִּיסָה). עם זה ייתכן מאוד שעצם הבחירה במשקל הזה, בייחוד למכשירים וכלים עושי פעולה דוגמת מַדְפֶּסֶת, הושפעה מצורות הבינונית של בניין הפעיל. נעיר כי בכמה מן המילונים המקצועיים של האקדמיה נקבעה המילה מַגְדֶּלֶת לבדה – לרוב לצד הצירוף זְכוּכִית מַגְדֶּלֶת (למשל במילונים למונחי אסטרונומיה ובולאות; ראו כאן). כאשר משתמשים במילה זו לעצמה, צורת הרבים המתבקשת היא מַגְדָּלוֹת – בדיוק כמו מַדְפָּסוֹת. לסיום נזכיר כמה צירופים מליציים המשמרים עד היום את צורות הבינונית בדגם מַפְעֶלֶת: 'בדידות מזהרת', 'ללא סיבה מַספקת', 'מצוי בתנועה מתמדת', 'פגישה מכרעת' (=מכריעה), 'אין ידו משגת' (=משיגה), 'עד מקום שחוכמתו (או השגתו וכדומה) מגעת' (=מגיעה). [post_title] => זכוכית מגדלת ברבים [post_excerpt] => האם צורת הריבוי של "זכוכית מגדלת" היא "זכוכיות מגדלת" או "זכוכיות מגדילות"? [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%96%d7%9b%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%92%d7%93%d7%9c%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%9d [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-06-11 09:38:46 [post_modified_gmt] => 2024-06-11 06:38:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=94110 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

האם צורת הריבוי של "זכוכית מגדלת" היא "זכוכיות מגדלת" או "זכוכיות מגדילות"?
המשך קריאה >> המשך קריאה >>

חידון מה הצורה התקנית – פתרונות

WP_Post Object
(
    [ID] => 21733
    [post_author] => 21
    [post_date] => 2017-06-14 10:30:06
    [post_date_gmt] => 2017-06-14 07:30:06
    [post_content] => דִּמְיוֹן / דִּמָּיוֹן
הצורה המועדפת היא במשקל פִּעְלוֹן. ראו בהחלטת האקדמיה בדקדוק.

לַחֲלוּפִין / לְחִלּוּפִין
הביטוי נוצר בעברית חדשה על פי לַחֲלוּטִין. המילה לַחֲלוּטִין לקוחה מלשון חז"ל ומקורה במילה חָלוּט – מנוי וגמור, מוסכם, שאין לשנותו. על פי זה נוצרו בעברית החדשה המילים 'חָלוּף' (=אלטרנטיבי) ו'לחלופין'.

לִתְפֹר / לִתְפֹּר

מַדְפֶּסֶת / מִדְפֶּסֶת
המילה שקולה במשקל מַפְעֶלֶת. אפשר לומר ש'מדפסת' היא בעצם צורת בינוני (הווה) של בניין הפעיל, כמו מַדְּפִּיסָה.

נוֹאֵל / נוֹאָל
נוֹאָל במשמע 'אווילי', 'טיפשי' הוא שם תואר שיסודו בצורת בינוני של נפעל – כמו נוֹלָד, נוֹשָׁב, נוֹכָח (בצדקתו). השורש יא"ל קרוב אל השורש או"ל (אוויל).

סִינוֹר / סִינָר
האקדמיה קבעה כי הצורה התקנית היא סִינָר על סמך כתיב המילה בכתבי היד של ספרות חז"ל ועל סמך המקור היווני המשוער. להרחבה: סינר או סינור.

צַלְבָּנִים / צַלְבָנִים
האקדמיה קבעה כי ניקודן הרגיל של מילים במשקל פַּעְלָן הוא בלא דגש קל באות בגדכפ"ת לאחר השווא. רקע להחלטה.

קוּנְכִיָּה / קוֹנְכִיָּה
מקור המילה ביוונית: konche, בתנועת o. המילה היוונית מציינת גם הצדף, הקונכייה העוטפת את הרכיכה, וגם את הרכיכה עצמה. המילה הגיעה לארמית, וממנה לעברית, וכן ללטינית וממנה לעוד לשונות כגון איטלקית וספרדית.

אֲגַרְטֵל / אֲגַרְטָל
מקור המילה בספר עזרא א, ט: "אֲגַרְטְלֵי זָהָב שְׁלֹשִׁים, אֲגַרְטְלֵי כֶסֶף אָלֶף..." – אך לא ברור מהי צורת היחיד. מילוני המקרא והמילונים העברים נחלקו בניקוד המילה: אֲגַרְטָל או אֲגַרְטֵל (על משקל המילה צְפַרְדֵּעַ). האקדמיה הכריעה כי צורת המילה התקנית בקמץ.

בִּרְכוֹן / בִּרְכּוֹן
המילה שייכת למשקל פִּעְלוֹן ומנוקדת בהתאם – בדגש קל אחרי השווא (כמו חֶשְׁבּוֹן, חֶלְבּוֹן עֶלְבּוֹן – אלא שבכל המילים האלה יש סגול בתחילתן בגלל העיצור הגרוני). הסיבה להתלבטות הראשונית היא שברוב נטיות המילה בְּרָכָה הכ' רפה (בִּרְכָתִי, בִּרְכָתֵנוּ). עם זאת בנסמך הכ' דגושה: בִּרְכַּת־. ומכל מקום כאמור הוחלט לראות במילה צורה במשקל. להחלטת האקדמיה.

מִזְרָן / מִזְרוֹן
להרחבה: מזרן או מזרון.

מַקְרֵר / מְקָרֵר
להרחבה: מַקְרֵר או מְקָרֵר.

מְעַרְבֹּלֶת / מַעַרְבֹּלֶת
המילה 'מערבולת' נוצרה בעברית החדשה על פי המילה הארמית 'מערבלא'. בשתי המילים – הארמית והעברית – אפשר למצוא תחילה התרוצצות בין שווא לפתח במילונים: יש המנקדים מְעַרְבְּלָא, מְעַרְבֹּלֶת, ויש המנקדים מַעַרְבְּלָא, מַעַרְבֹּלֶת. ככל שמתקדמים בשנים, גובר הניקוד בשווא – כנראה על פי הניקוד הארמי מְעַרְבְּלָא המצוי במילונים הארמיים המדעיים. במילוני האקדמיה המילה מופיעה לראשונה במונחי הידרוליקה משנת תשי"א (1951), ומאז ואילך ניקודה תמיד בשווא. כך גם נקבע במפורש בהחלטות האקדמיה בדקדוק.
נעיר כי לפני המילה מְעַרְבֹּלֶת נהגה במונחי ועד הלשון והאקדמיה צורת הזכר מְעַרְבָּל באותה משמעות.

נַהָג / נֶהָג
בעבר היה רגיל במילונים ובספרי הדקדוק הניקוד נֶהָג בסגול, וכך נוקדו גם מילים אחרות ממשקל פַּעָל שע' הפועל שלהן היא מן האותיות הח"ע, כגון שֶׁעָן, פֶּחָח. ניקוד זה הוא על פי ניקודן של מילים מקראיות שבהן הח"ע קמוצות שהיו אמורות להיות דגושות, למשל: נֶחָמָה, בֶּהָלָה, גֶּחָלִים, אֶחָיו, אֶחָד. גם באקדמיה נקבעו בעבר (תשכ"ח) ניקודים אלו בסגול. ואולם בשלב מאוחר יותר חזרה בה האקדמיה, וקבעה את הניקודים נַהָג, שָׁעָן – על פי הכללים הרגילים של תשלום דגש.
להחלטה שתי סיבות עיקריות: (1) הניקודים המקראיים הנזכרים משקפים הגייה שנוצרה מטעמים פונטיים, והחלתם על מילים חדשות איננה אלא מעשה מלאכותי. ובניסוחו של חבר האקדמיה פרופ' גדעון גולדנברג: "יש תהליכי לשון שאינם חיים עוד, והם הביאו ללשוננו היום צורות מסוימות שהן מעין שרידים של התהליכים הללו. אך אין הכרח להחיל על הצורות הללו בדיעבד את כללי המקרא." (2) אם רוצים לדבוק לגמרי בניקוד המקראי במקרים אלו, יוצא שיש הבדל בין צורות הנפרד ובין הנטיות: כפי שאנו יודעים מניקוד ה' הידיעה לפני ה' וע' קמוצות (והרי לאחר ה' הידיעה אמור לבוא דגש) – יש הבדל במיקום הטעם של המילה: הָעָב לעומת הֶעָנָן, הָהָר לעומת הֶהָרִים. על פי זה אמורים להיווצר הניקודים הלא אחידים שָׁעָן לעומת שֶׁעָנִית, נָהָג לעומת נֶהָגִים. האקדמיה העדיפה לקבוע ניקוד אחיד לפ"א הפועל בכל הנטייה. להחלטת האקדמיה

קַלְפִּי / קַלְפֵּי
קַלְפִּי וגם קַלְפֵּי.
הניקוד המומלץ: קַלְפִּי. את המילה קלפי מוצאים בתיאור בחירת השעיר לעזאזל ביום הכיפורים: "וְשָׁם שְׁנֵי שְׂעִירִים, וְקַלְפִּי הָיְתָה שָׁם וּבָהּ שְׁנֵי גוֹרָלוֹת" (משנה יומא ג, ט), ובהמשך "טָרַף [הכוהן הגדול] בַּקַּלְפִּי וְהֶעֱלָה שְׁנֵי גוֹרָלוֹת – אֶחָד כָּתוּב עָלָיו לַשֵּׁם וְאֶחָד כָּתוּב עָלָיו לַעֲזָאזֵל" (ד, א). בכתבי היד אפשר למצוא שני ניקודים למילה: קַלְפִּי וקַלְפֵּי – שניהם בפ"א דגושה. הניקוד המומלץ בימינו הוא בחיריק, וכך נקבע במונחי האקדמיה. הגייתה התקנית של המילה קַלְפִּי במלרע (בהטעמת ההברה האחרונה) וריבויה קַלְפִּיּוֹת.

תּוֹקְפָן / תָּקְפָּן
להרחבה: תּוֹקְפָן

חזרה לחידון
    [post_title] => חידון מה הצורה התקנית – פתרונות
    [post_excerpt] => נסו את כוחכם ומצאו מה הצורה הנכונה. אם ידעתם ואם לא ידעתם – כאן תוכלו למצוא תשובות והסברים.
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%97%d7%99%d7%93%d7%95%d7%9f-%d7%9e%d7%94-%d7%94%d7%a6%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%a4%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2024-01-11 11:49:12
    [post_modified_gmt] => 2024-01-11 09:49:12
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=21733
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

נסו את כוחכם ומצאו מה הצורה הנכונה. אם ידעתם ואם לא ידעתם – כאן תוכלו למצוא תשובות והסברים.
המשך קריאה >> המשך קריאה >>
איור מַלְקֶטֶת (פינצטה)

מַלְקֶטֶת (פינצטה)

WP_Post Object
(
    [ID] => 5522
    [post_author] => 21
    [post_date] => 2012-10-21 11:51:01
    [post_date_gmt] => 2012-10-21 09:51:01
    [post_content] => מַלקטת היא כלי קטן בעל שתי זרועות דקות וגמישות המיועד לאחוז דברים עדינים. המלקטת משמשת גם לתלישת שערות קצרות.

המילה מלקטת מתועדת במשנה בהקשר של תלישת שערות מן הזקן. היא דומה בצורתה למילים אחרות המציינות מכשירים: מַפְסֶלֶת, מַלְחֶצֶת, מַדְפֶּסֶת.
    [post_title] => מַלְקֶטֶת (פינצטה)
    [post_excerpt] => מַלקטת היא כלי קטן בעל שתי זרועות דקות וגמישות המיועד לאחוז דברים עדינים. המלקטת משמשת גם לתלישת שערות קצרות.
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%9e%d7%9c%d7%a7%d7%98%d7%aa-%d7%a4%d7%99%d7%a0%d7%a6%d7%98%d7%94
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2022-08-02 15:04:24
    [post_modified_gmt] => 2022-08-02 12:04:24
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=5522
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

מַלקטת היא כלי קטן בעל שתי זרועות דקות וגמישות המיועד לאחוז דברים עדינים. המלקטת משמשת גם לתלישת שערות קצרות.
המשך קריאה >> המשך קריאה >>