הדף בטעינה

הִבְחִין

במילון

 (ללא ניקוד: מבחין)
בנייןהפעיל
שורשבחן
נטייהמַבְחִינָה
נטיית הפועלהִבְחִין, יַבְחִין, לְהַבְחִין לכל הנטיות

הגדרה

  • (בין) תופֵס את ההבדל
  • (ב־) מַכיר אחד מתוך הרבים
  • תופס בחושיו (קול, דמות, תנועה וכדומה)
על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

בלש מחזיק זכוכית מגדלת והכיתוב: חד הבחנה ולא חד אבחנה!

מה בין הַבְחָנָה לאַבְחָנָה

WP_Post Object
(
    [ID] => 91
    [post_author] => 1
    [post_date] => 2010-06-08 12:32:01
    [post_date_gmt] => 2010-06-08 09:32:01
    [post_content] => שתי מילים קרובות משמשות בלשוננו – הבחנה ואבחנה, אך הן מובחנות זו מזו.
'הבחנה' היא שם הפעולה הרגיל של הפועל הִבְחִין, כגון 'הבחנה בין עיקר לטפל', 'בעל כושר הבחנה'.

ומהי 'אבחנה'? מילה זו גזורה במשקל אַפְעָלָה (המקבילה הארמית למשקל הַפְעָלָה), והיא החלופה שנקבעה לדיאגנוזה כבר במונחי רפואה משנת תש"א (1941). עם השנים נגזרו מן 'אבחנה' הפועל אִבְחֵן ושם הפעולה אִבְחון, ואולם אין בהם כדי להוציא את המונח אַבְחָנָה מן המשמע שנקבע לו.

אם כן כאשר מדובר בפעולתו של המבחין בין שני דברים יש לומר ולכתוב 'הבחנה' ולא 'אבחנה'.
    [post_title] => מה בין הַבְחָנָה לאַבְחָנָה
    [post_excerpt] => כאשר מדובר בפעולתו של המבחין בין שני דברים יש לומר ולכתוב 'הבחנה' ולא 'אבחנה'.
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%9e%d7%94-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%94%d7%91%d7%97%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%90%d7%91%d7%97%d7%a0%d7%94
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2022-08-22 10:26:16
    [post_modified_gmt] => 2022-08-22 07:26:16
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=91
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

כאשר מדובר בפעולתו של המבחין בין שני דברים יש לומר ולכתוב 'הבחנה' ולא 'אבחנה'.
המשך קריאה >> המשך קריאה >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך הִבְחִין ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות 1=0.01%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>