הדף בטעינה

על המילה פַּכִּים קְטַנִּים

בתשובות באתר

"פכים קטנים" - מטבע לשון בכל יום

פַּכִּים קְטַנִּים

WP_Post Object
(
    [ID] => 13049
    [post_author] => 15
    [post_date] => 2015-12-10 14:00:48
    [post_date_gmt] => 2015-12-10 12:00:48
    [post_content] => 

פירוש הביטוי: 'זוטות', 'עניינים קלי ערך'. דוגמה: מן הפכים הקטנים שסופרו בעלוני הקיבוץ בראשיתו מצטיירת בצבעים טבעיים דמותה של קבוצת המייסדים.

pahim ktanimפך (ברבים פַּכִּים – בכ"ף דגושה) הוא כלי קטן לנוזלים, והוא מוכר לדוברי העברית בעיקר בהקשר של נס חנוכה, כמתואר בתלמוד הבבלי: "שכשנכנסו יוונים להיכל טִמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונִצחום, בדקו ולא מצאו  אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים" (בבלי שבת כא ע"ב). פך שמן ליציקת שמן להמלכת מלך נזכר כבר במקרא – הן בהמלכת שאול (שמואל א י, א) הן בהמלכת יהוא בן נמשי (מלכים ב ט, א, ג).

הצירוף פכּים קטנים שאול מפירוש בתלמוד הבבלי לפסוק מפרק לב בבראשית. על פי המסופר בפרק זה, עברו יעקב ומשפחתו את מעבר נחל יבוק (אחד מיובלי הירדן) בדרכם אל הפגישה המחודשת עם עשו: "וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק... וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ. וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר". על המילים "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ" אומר רבי אלעזר: "שנשתייר על (עסקי) פכים קטנים" (חולין צא ע"א). ומסביר רש"י: "דכל כלים החשובים ומִקנֶה כבר העבירן את נחל יבק [...] והוא נשאר על פכין קטנים שלא הספיק להעביר [...]". הפַּכִּים הקטנים מנוגדים כאן לכלים החשובים, מכאן נשאל הצירוף לציון זוטות.

[post_title] => פַּכִּים קְטַנִּים [post_excerpt] => משמעות הצירוף היא 'זוטות', 'עניינים קלי ערך'. מניין הביטוי ומה הקשר שלו לחג החנוכה? [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%a4%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%a7%d7%98%d7%a0%d7%99%d7%9d [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-10-01 17:44:10 [post_modified_gmt] => 2022-10-01 14:44:10 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=13049 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

משמעות הצירוף היא 'זוטות', 'עניינים קלי ערך'. מניין הביטוי ומה הקשר שלו לחג החנוכה?
המשך קריאה >> המשך קריאה >>
שני כדים אחד לצד השני - הכיתוב: פח השמן או פך השמן?

פך שמן ופח שמן

WP_Post Object
(
    [ID] => 171
    [post_author] => 1
    [post_date] => 2011-12-21 13:33:06
    [post_date_gmt] => 2011-12-21 11:33:06
    [post_content] => בהקשר של חג החנוכה נכון לדבר על פך השמן. בתיאור הנס בתלמוד נאמר: "שכשנכנסו יוונים להיכל טִמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונִצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים..." (בבלי שבת כא ע"ב).

משמעות המילה פַּךְ היא 'כד קטן', 'כלי קטן לנוזלים'. מילה זו מוכרת כבר מן המקרא בצירוף פך שמן הנזכר בהמלכת שאול ובהמלכת יהוא בן נמשי: "וְלָקַחְתָּ פַךְ הַשֶּׁמֶן וְיָצַקְתָּ עַל רֹאשׁוֹ, וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר ה' מְשַׁחְתִּיךָ לְמֶלֶךְ אֶל יִשְׂרָאֵל" (מלכים ב ט, ג) .צורת הרבים של פַּךְ היא פַּכִּים בכ"ף דגושה, כמו דַּף דַּפִּים, רַךְ רַכִּים. צורה זו באה למשל בביטוי פַּכִּים קטנים שפירושו 'זוטות', 'עניינים קלי ערך'.

יש הסוברים שהמילה פַּךְ והפעלים פִּכָּה, פִּכְפֵּךְ – נָבַע וזָרַם – נוצרו בדרך של תַּצְלִיל (אונומטופֵּאה) בחיקוי קולם של הנוזלים היוצאים מן הכלי. מקובל לומר שבדרך זו נוצרה גם המילה בַּקְבּוּק.

ומן הפך אל הפח:

גם המילה פַּח מקראית היא ופירושה 'לוח מתכת דק': "וְעָשׂוּ אֹתָם רִקֻּעֵי פַחִים צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ" (במדבר יז, ג). בעברית החדשה נוספה למילה פַּח המשמעות 'כלי קיבול העשוי פח' ובעיקר 'מְכָל של פח', כגון פח דלק. אפשר אפוא לדבר על פח שמן ואף להשתמש בו להדלקת נרות חנוכה, אך דבר אין לו עם פך השמן של הכוהן הגדול. בשימוש צר יותר פַּח הוא כלי קיבול לאשפה, ובימינו אינו עשוי בהכרח ממתכת אלא גם מפלסטיק ומחומרים אחרים.
    [post_title] => פך שמן ופח שמן
    [post_excerpt] => בהקשר של חג החנוכה נכון לדבר על פך השמן. בתיאור הנס בתלמוד נאמר: "שכשנכנסו יוונים להיכל טִמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונִצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים..." (בבלי שבת כא ע"ב).
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%a4%d7%9a-%d7%a9%d7%9e%d7%9f-%d7%95%d7%a4%d7%97-%d7%a9%d7%9e%d7%9f
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2019-12-21 10:22:52
    [post_modified_gmt] => 2019-12-21 08:22:52
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=171
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

בהקשר של חג החנוכה נכון לדבר על פך השמן. בתיאור הנס בתלמוד נאמר: "שכשנכנסו יוונים להיכל טִמאו כל השמנים שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונִצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים..." (בבלי שבת כא ע"ב).
המשך קריאה >> המשך קריאה >>