נעבור את זה ביחד


עקב המצב אנחנו מציעים שפע של פעילויות באתר ובבית האקדמיה להעשרת העברית מהבית לילדים, לנוער ולכל המשפחה:
משחקים וחידונים, מיזמי תוכן וסרטונים לצפייה מהבית.

ביקורים במרכז התרבות וההדרכה

חגיגה עברית בחג החנוכה – פעילות למשפחות – מרכז התרבות וההדרכה החדש של האקדמיה ללשון העברית מזמין הורים וילדים (מגיל 8) לחוויה עברית משפחתית בחג החנוכה – על העברית מראשיתה לפני אלפי שנים ועד לפלא תחיית הדיבור העברי במאה העשרים. לכל הפרטים

מפגש או מאבק: עברית ולשונות אחרות – בחנוכה נציין 101 שנים לפטירתו של אליעזר בן־יהודה, מחיה השפה העברית. מרכז התרבות וההדרכה מזמין אתכם לסדנה ולהרצאה לרגל החג ולכבודו של בן־יהודה. לכל הפרטים

צפייה במבחר מן המפגשים המקוונים שנערכו בימי המלחמה

לאהוב בעברית – מפגש עם גיל חובב – ורד ליון ירושלמי משוחחת עם גיל חובב על ספרו החדש ‘לאהוב בעברית’, על הצדדים הלא מוכרים בחיי אבי סבו אליעזר בן־יהודה ועל הפַּכִּים הקטנים (והגדולים) שמאחורי חידוש השפה העברית.

לשון השידור במלחמה – ורד ליון ירושלמי משוחחת עם רות אלמגור רמון (חברת האקדמיה ויועצת לשון בתאגיד השידור) ועם אריה גולן (עורך ומגיש בכאן ב’) על האתגרים שאיתם מתמודדים יועצי הלשון, המגישים והעורכים ברשתות השידור בימים אלו.

להיכנס מתחת לאלונקה – שיחה על העברית הצה"ליתורד ליון ירושלמי משוחחת עם ד"ר רוביק רוזנטל על השפעת השפה הצבאית על העברית הכללית ועל הסלנג הצבאי.

מה הביטוי לילדי כיתות ד’–ו’ – במפגש המקוון עם ד"ר תמר קציר גילינו צירופים וביטויים המסתתרים בציורים ובחידות וגם למדנו קצת על המשמעות שלהם.

על עברית, חַיּוֹת ומה שביניהן לילדי כיתות ד’–ו’ – במפגש המקוון עם ד"ר תמר קציר ענינו בין השאר על השאלות האלה: איך נולד הברווז? מיהו "עוף המלך"? איזו חיה זורדת?

העברית של כולנו – שיחה על שפה מתחדשת – ורד ליון ירושלמי משוחחת עם רונית גדיש על חידושי מילים, על הדרך שבה השפה מתאימה את עצמה לשינויים חברתיים ותרבותיים, על מקומה של העברית בעולם הגלובלי וגם על השאלות שהציבור מתעניין בהן.

על שפת הסימנים הישראלית – יהונתן שיוביץ פותח צוהר להיכרות עם שפת הסימנים הישראלית ואף מלמד לסמן כמה סימנים. הסדנה מועברת בשפת הסימנים ומתורגמן מתרגם אותה לעברית.

ביקור במרכז התרבות וההדרכה

איך מתפתחת שפה? – קבוצות מוזמנות להגיע אלינו לחוויה פעילה במרכז התרבות וההדרכה על העברית מראשיתה לפני אלפי שנים ועד לעברית של המאה ה־21. לקבוצות של מפונים הביקור בחינם. פרטים בקישור.

לשחק בעברית

חידון חדש: אוצר מילים לנוער – אם כבר נמצאים הרבה שעות בבית, אנחנו מזמינים אתכם לפתור חידון מאתגר ובהזדמנות זו להעשיר את אוצר המילים שלכם.

חידון חדש: חידון מילים לילדים – מתגעגעים לשגרה ולשיעור עברית בבית הספר? הכנו לכם חידון מיוחד ומאתגר שבו תוכלו לבדוק את אוצר המילים שלכם עם כל המשפחה.

חידון חדש: הפכים לגיל הרךבחידות ההפכים שאספנו כאן אפשר להשתעשע בשעת הארוחה, בשעת נסיעה או בכל שעה אחרת, עם הילדים הפרטיים ועם קבוצות של ילדים.

אליפות העברית – חידון ידע בעברית במגוון נושאים מכל תחומי הלשון: על מטבעות לשון, על מילים ומשמעותן, על חידושים ומחדשים, על תקן הלשון, על כתיב ועוד ועוד.

החידון העברי הגדול – שאלון שבעזרתו תוכלו לבדוק אחת ולתמיד: עד כמה אתם עבריים?

המילה האהובה – מבחר משחקים וחידונים לילדים שהוכנו בעקבות מיזם ‘המילה האהובה’ – עם המילים האהובות שהילדים בחרו בשיתוף עמותת סנונית.

חידון יישובים –לחידון שמות היישובים בארץ שני חלקים: האחד על משמעויותיהם של השמות והשני על הגייתם התקנית.

זכר או נקבה? – מה המין הדקדוקי של המילה?

מה משותף לקבוצות המילים? מה משותף לדייל ומשקפת? ומה הקשר בין עגלון, אחיין ושלומיאל? חידון פתוח מאתגר למוחות מחודדים במיוחד.

מה פירוש המטבע ומה מקורו? מה פירוש הביטוי? מה מקור מטבע הלשון? מה נרדף ומה מנוגד? בחנו את ידיעותיכם בארנק המטבעות של לשוננו.

עוד שפע של חידונים במדור לשחק בעברית.

מיזמי תוכן

הסכת הַמְּחַיֶּה – על הגיבורות והגיבורים שעשו את הלא־ייאמן והחיו את השפה העברית.

מטבעות לשון – העברית שלנו משופעת במאות רבות של מטבעות לשון, ואלו מְתבלים את לשוננו ומעניקים לה נופך מיוחד משלה. מובא כאן מבחר של מטבעות לשון עבריים בלוויית הסבר על משמעם ועל מקורם.

מה הדיבור אצלך? לקראת יום העצמאות ה־75 של מדינת ישראל פנינו אליכם בבקשה שתשתפו אותנו בעגה המקומית של יישובכם. רבים נענו לפנייתנו ושלחו מילים וביטויים ייחודיים ליישובם וצירפו להם הגדרות, דוגמאות וסיפורים.

הרשומות בפייסבוק להדפסה – כאן מוצעים לכם האיורים והרשומות מדף הפייסבוק להדפסה לפעילות ביתית עם הילדים.

דפי צביעה לילדים – הדפיסו לילדיכם דפים מעשירים לצביעה וללימוד עברית בבית.

רשימת השמעה על טהרת העברית – אתם מוזמנים להנעים את זמנכם עם השירים האהובים ביותר על עובדי האקדמיה ללשון העברית.

בשביל הלשון – האקדמיה ללשון העברית מזמינה אתכם לסיור מקוון. במפה סומנו 30 אתרים בירושלים הקשורים לתחיית הדיבור העברי, ולכל אתר מצורף הסבר.

אוסף מסורות ישראל – תוכלו להאזין לקולותיהם של מסרנים בני עדות ישראל מכל התפוצות הקוראים פסוקי מקרא, משניות, דפים מן התלמוד ועוד לפי מסורת שעברה מדור לדור.

מאוצרות הארכיון – פנינים מן העבר שמצאנו בארכיון האקדמיה ללשון העברית.

שמות ומשמעויות – רבים מתעניינים בשמות פרטיים; במשמעותם, במקורם, בהגייתם ובכתיבם התקני. במדור זה אנו מספרים את סיפוריהם של שמות עתיקים ושמות חדשים, שמות עבריים וגם שמות לועזיים בעלי זיקה לעברית.

שפה שאנשים אוהבים – כאן מובאים סיפורים על אוהבי העברית ויוזמות גדולות וקטנות למען העברית והנחלתה לדורות הבאים.

סרטונים לצפייה

קצרים בעברית – טעימה מן הסרטונים המצליחים מערוץ הטיקטוק שלנו.

כל מה שרציתם לדעת על העברית ולא העזתם לשאול – שיחוח חי עם בהשתתפות רונית גדיש, ראשת המזכירות המדעית של האקדמיה, ד"ר אבשלום קור וד"ר רוביק רוזנטל ובהנחיית יועצת התקשורת של האקדמיה ללשון ורד ליון-ירושלמי.

איך נקבע שמה של מדינת ישראל? – הרצאתה של רונית גדיש.

כשהקולנוע והעברית נפגשו – מה הקשר בין המאבק על תחיית העברית ובין הקולנוע? איך נשמעה העברית בסרטים הראשונים? מתי החלה להישמע עברית צברית באולם הקולנוע? הרצאתה של ד"ר מירי בר־זיו.

הפז"מניק יוצא לחמשו"ש: סודות הסלנג הצבאי – איך נולדו הביטויים ‘חייל מורעל’ ו’פילים בקנה’? מה משקף המדרג בין פזמניקים לצ’ונגים? הרצאתו של ד"ר רוביק רוזנטל עוסקת בדיוקן שפת הצבא הישראלי.

ממצעד הפזמונים ועד "אנל’א צריכה פזמון" – גלגוליו של להיט עברי – רב־שיח מרתק מיום העברית תשפ"ג.

"חיינו שבכתב היו לחיינו שבעל פה" – מה קרה למילים בתקופת תחיית העברית? הרצאתה של ד"ר תמר קציר ביום העברית תשפ"ג.

בעיות האיות בשלטי הדרכים – שאלתם את עצמכם אי פעם מדוע אין אחידות בכתיב השמות בשלטי הדרכים והרחובות? ראיתם שיבושים וטעויות בשלטים ברחבי הארץ? מה ההבדל בין תעתיק לתרגום ומתי ראוי לנקוט כל שיטה? שיחה עם שלו פרפל מהמזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית.

רב־שיח על מילונאים ומילונים – רב־השיח בהנחיית ירון לונדון עוסק בהתפתחות המילונים העבריים ובחידושים ובתמורות שחלו בהם בעולם המקוון. כן נידונות שאלות הקשורות להתפתחויות השפה במרשתת וברשתות החברתיות ולשפה הערבית המדוברת בישראל.

עברית לא שפת אימי, אתגר היצירה בעברית כשפה שנייהרב־שיח מרתק של אומנים ויוצרים מיום העברית תש"ף.

"כוכבים בחוץ" – ערב שירה ושירים של נתן אלתרמן בבית האקדמיה ללשון העברית, תשרי תשע"ט.

סרטונים ליום העברית – לכבוד יום העברית תשפ"א עובדי האקדמיה ללשון העברית מציגים לפניכם בסרטונים הסברים על סוגיות לשון, ובהזדמנות זו תזכו גם להכיר אותנו טוב יותר.

עברית שפה מצחיקה: על ההומור והלשון העברית הרצאתם של הסטיריקן אפרים סידון והמאייר דני קרמן ביום העברית תשע"ט.

"מה היינו עושים ללא גלידה, בובה ורכבת?" – שיעור מקוון בנושא אליעזר בן־יהודה ותחיית העברית. השיעור מיועד לתלמידי כיתות ד’–ו’ ולחובבי העברית בכלל.

דבר אליי בפרצופונים: המרשתת והשפה העברית – רב־שיח בהנחיית העיתונאי עידו קינן מיום העברית תשע"ט.

ש"י עגנון – סיפורת לשון וסגנוןערב עיון שהוקדש לסופר ש"י עגנון במלאות חמישים שנה לזכייתו בפרס נובל לספרות.

במו פיהם – ראיונות מצולמים מקיפים עם חוקרים בולטים של הלשון העברית ועם בני משפחה של אנשי לשון חשובים, המביאים עדויות אישיות על חייהם, על מחקריהם ועל תרומתם לשפה העברית.

עוד הרצאות ורבי־שיח וסרטונים מעניינים בערוץ היוטיוב שלנו.