דני גונן והמונח הֲלָטָה

בישיבת המליאה של האקדמיה ללשון העברית שהתקיימה במרחשוון תשפ”ג, נובמבר 2022, אושר המונח הֲלָטָה (cloaking) – הסתרת גוף על ידי יצירת מעטפת המנתבת את גלי האור סביבו לקבלת אשליה של שקיפות.

המונח “הלטה” הוצע לאקדמיה בשמו של דני גונן שנרצח בפיגוע ליד היישוב דולב והוא בן 25 במותו.

אל האקדמיה ללשון העברית פנה משה גמליאל וסיפר את הסיפור הזה:

בהיותי תלמיד שנה א’ בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר־אילן סקר המרצה את תחום העיסוק שלו, ובין השאר הוא הציג את אותה “הסתרה” הקרויה באנגלית cloaking, והעיר ש”אין לנו מילה טובה בעברית למונח זה”.

לידי ישב אז חברי דני גונן הי”ד, והוא אמר לי – כתגובה להערת המרצה – “צריך לקרוא לזה הלטה”, וזאת על סמך ביטויים תנ”כיים כמו “הִנֵּה הִיא [חֶרֶב גׇּלְיָת] לוּטָה בַשִּׂמְלָה” – ומכאן שההסתרה בגלימה, cloak, היא ‘הלטה’.

חודשים אחר כך נרצח חברי דני בפיגוע, ואני זכרתי את הצעתו אבל לא עשיתי איתה דבר. כעת אני מאמין שעליי לפרוע את החוב הזה ולהעביר את ההצעה אליכם.

בעקבות הפנייה כונס חבר מומחים לדון במונח ובחר בהצעה הלטה מתוך כמה הצעות נוספות שעלו. המונח אושר במליאת האקדמיה בסתיו תשפ”ג.

האם, דבורה, הופתעה מאוד כשקיבלה את העדכון על החלטת האקדמיה לאשר את המונח, וכך אמרה בריאיון לעיתון ישראל היום:

“התרגשתי עד דמעות, וכולי תודה לחברו ולאנשי האקדמיה. זה משהו שבחיים לא הייתי חושבת עליו. כאימא אני עוסקת בהנצחה של דני לא מעט, אבל כאן מדובר בהשארת חותם. עבורנו דני נכנס לספרי ההיסטוריה. בדיוק כמו המושג שהגה, כולם ידעו שאצל דני יש משהו מעבר. כל מי שהכיר אותו סיפר שעל פני השטח היה בחור פשוט, אבל הבינו שיש בו רובד עמוק, מיוחד וגדול יותר”.

* * *

דניאל (דני) גונן ז”ל

דני גונן נרצח בפיגוע במעיין סמוך לישוב דולב ביום שישי ב’ תמוז תשע”ה, 19 ביוני 2015, והוא בן 25. לאחר מותו נקרא המעיין שבו נרצח “עין דני”.

דני הוא בנה של דבורה ותושב לוד ותיק. בגיל צעיר מאוד התייתם דני מאביו. הוא היה לדמות מרכזית שעליה נשענה המשפחה. בבגרותו היה סטודנט להנדסת חשמל מתוך כוונה לסייע בפרנסת משפחתו.

חבריו בסניף עזרא בלוד כתבו עליו שהיה איש שהכול אהבו, אישיות יקרה מפז, כל מי שנזקק לעזרה בעניין כלשהו ידע שהכתובת היא דני.

עיריית לוד הנציחה את דני גונן בכמה מיזמים, ולאחרונה חנכה מועדון חדש שנקרא “בית דני”.

יהי זכרו ברוך.