זיוה שמיר

ברכות לזיוה שמיר

האקדמיה ללשון העברית מברכת את פרופ’ זיוה שמיר, חברה יועצת של האקדמיה, על זכייתה בפרס ביאליק לחוכמת ישראל לשנת 2022 בקטגוריית פרס מפעל חיים.

פרופ’ זיוה שמיר היא חוקרת ספרות מוערכת. מחקרה מתמקד בשירתו של חיים נחמן ביאליק. עד כה היא פרסמה 43 ספרים בחקר הספרות העברית.

שמיר היא פרופסור אמריטה באוניברסיטת תל אביב ועמדה בראש מכון כץ לחקר הספרות העברית ובראש בית הספר למדעי היהדות ע”ש חיים רוזנברג באוניברסיטה. היא פעלה לקידום תחום הספרות גם בתפקידים ציבוריים רבים, ובהם יו”ר ועדת מקצוע הספרות במשרד החינוך ויו”ר ועדת בחינות הבגרות בספרות; היא חברה בדירקטוריון של בית שלום עליכם וחברה בדירקטוריון של פרס ספיר של מפעל הפיס.

הפרס על שם המשורר חיים נחמן ביאליק מוענק משנת 1933 מטעם עיריית תל אביב-יפו מתוך כבוד והוקרה למשורר הלאומי. הפרס נועד לעודד את יצירתם של הסופרים והחוקרים העבריים החיים במדינת ישראל.

מנימוקי ועדת הפרס: “זיוה שמיר הקדישה את חייה לחקר הספרות העברית הקלסית אבל יותר מכול היא מזוהה עם חקר דמותם ויצירתם של ביאליק ואלתרמן. ליצירתו של ביאליק העמידה זיוה שמיר את הקטגוריות העיקריות המבססות את הקנון הפואטי שלו, ודומה שאין מועמדת ראויה ממנה לזכות בפרס על שם חיים נחמן ביאליק לחוכמת ישראל”.