חידון – חזרה ללימודים

1. כיצד מומלץ לבטא במילים את התאריך 1.9?

א. אחד בספטמבר
ב. האחד לספטמבר
ג. ראשון בספטמבר
ד. הראשון בספטמבר

התשובה הנכונה: א.
הסבר: בתאריך בחודש משמש מספר מונה (אחד) ולא סודר (ראשון). כמו כן אין מיידעים את התאריך. אפשר להשתמש גם במילת היחס ‘ל’ לציון החודש.

2. למילה ‘אות’ שתי משמעויות: סימן גרפי; נס ומופת. איזה משפט הנוגע למילה זו אינו נכון?

א. המילה אות (=סימן גרפי) היא מילה בנקבה.
ב. צורת הרבים של אות (=סימן גרפי) היא אוֹתוֹת או אוֹתִיּוֹת.
ג. המילה אות (=נס, מופת) היא מילה בזכר.
ד. צורת הרבים של אות (=נס, מופת) היא רק אוֹתוֹת.

התשובה הנכונה: ב.
הסבר: המילה אות התפצלה לשתיים: במשמעות של סימן גרפי היא משמשת בלשון נקבה וצורת הרבים שלה אותיות; במשמעות של נס ומופת היא משמשת בלשון זכר וצורת הרבים שלה אותות. להרחבה

3. איזה ספר למדו בבית הספר בתקופת חז”ל?

א. תנ”ך
ב. משנה
ג. ספר אותיות
ד. ספר מְשלים

התשובה הנכונה: א.
הסבר: הצירוף בית ספר מוכר מספרות חז”ל, וכפי שמתואר בתלמוד הירושלמי הילדים למדו בו מקרא. להרחבה

4. מאיזו שפה מתורגם הצירוף גן ילדים?

א. ערבית
ב. יוונית
ג. גרמנית
ד. אנגלית

התשובה הנכונה: ג.
הסבר: בגרמנית הצירוף הוא Kindergarten (המילה מורכבת משתי מילים: Kinder ‘ילדים’, Garten ‘גן’). נעיר כי גם האנגלית שאלה את הצירוף מן הגרמנית.

5. מדוע הכיתה קרויה כיתה?

א. “כי תא” – כי היא מעין ‘תא’ של תלמידים.
ב. היא גזורה מן השורש הקדום כת”י הקרוב לשורש כת”ב.
ג. היא חלק מן השלם – כמו כַּת, מן השורש כת”ת שעניינו חיתוך.
ד. המילה שאולה מן השומרית ומשמעה היסודי ‘לימוד’.

התשובה הנכונה: ג.
הסבר: השורש כת”ת (‘שבר’, ‘חתך’) משמש בעברית למן המקרא. מן המשנה מוכרת המילה כַּת המציינת חבורה מבודלת. צורת הרבים הרגילה שלה כִּתּוֹת. מצורת הרבים הזאת נגזרה לאחור צורת היחיד כִּתָּה, והיא יוחדה הן ליחידה בבית הספר הן ליחידה צבאית.

6. מה מקורה של המילה יַלְקוּט?

א. מן המקרא
ב. מן המשנה
ג. מילה שאולה מיוונית
ד. מילה שאולה מערבית

התשובה הנכונה: א.
הסבר: המילה נזכרת פעם אחת במקרא. להרחבה

7. מה מקור המילה קַלְמָר?

א. מן המילה היוונית קַלְמָרִין – נרתיק לקולמוסים (קני כתיבה).
ב. מן המילה הלטינית קָלִימֵרוֹ – כלי אחסון קטן דמוי ביצה.
ג. מן המילה הערבית קַלַם שפירושה ‘עט’.

התשובה הנכונה: א.
להרחבה

8. מניין לקוחה המילה מְגַמָּה?

א. שירת דוד שבספר שמואל
ב. נבואה של חבקוק מנביאי תרי־עשר
ג. דברי התלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא
ד. ספר הכוזרי בתרגום יהודה אבן תבון

התשובה הנכונה: ב.
הסבר: המילה באה במקרא רק פעם אחת בצירוף “מְגַמַּת פְּנֵיהֶם קָדִימָה” (חבקוק א, ט), ומובנהּ אינו ברור. נהוג להבינהּ ‘כיווּן’.

9. לפי הדקדוק העברי, כיצד נכון לבטא את הצירוף עפרון חודים?

א. עִפָּרוֹן חוֹדִים
ב. עִפָּרוֹן חֻדִּים
ג. עֶפְרוֹן חוֹדִים
ד. עֶפְרוֹן חֻדִּים

התשובה הנכונה: ד.
הסבר: המילה עיפרון נוטה בסגול ובשווא: צורת הרבים עֶפְרוֹנוֹת, וכך גם צורת הנסמך עֶפְרוֹן־. המילה חֹד בחולם חסר היא מן השורש חד”ד, ומכאן צורת הרבים בקיבוץ ודגש: חֻדִּים (על דרך תֹּף–תֻּפִּים).

10. מה הצורה המיודעת התקנית של הצירופים “שיעורי בית”, “עבודה עצמית”?

א. השיעורי בית, העבודה עצמית
ב. שיעורי הבית, עבודה העצמית
ג. שיעורי הבית, העבודה העצמית

התשובה הנכונה: ג.
הסבר: הצירוף ‘שיעורי בית’ הוא צירוף סמיכות, ולכן היידוע לפני הסומך – שיעורי הבית. הצירוף ‘עבודה עצמית’ הוא צירוף של שם ותוארו, ולכן היידוע הוא גם בשם וגם בתואר – העבודה העצמית.

11. מה החלופה העברית לכלי הכתיבה מַרְקֶר?

א. סַמָּן
ב. מַדְגֵּשׁ
ג. עֵט סִמּוּן
ד. עֵט הַדְגָּשָׁה

התשובה הנכונה: ב.
להרחבה

12. מה החלופה העברית ללוֹקֶר?

א. נַעֲלוּל
ב. תָּאוֹן
ג. תָּא נָעִיל
ד. אֲרוֹנִית בֵּית סֵפֶר

התשובה הנכונה: ג.
לצד תא נעיל נקבע גם ‘תא ננעל’.

13. מאיזו שפה לקוחים המונחים המתמטיים אלגברה, מרכז והנדסה?

א. ארמית
ב. ערבית
ג. יוונית
ד. רוסית

התשובה הנכונה: ב.

14. היא גַּנֶּנֶת בגן הילדים והוא…

א. גַּנָּן
ב. גַּנֵּן

התשובה הנכונה: א.
להרחבה

15. מה ההגייה התקנית של המילה צהרון?

א. צַהֲרוֹן – בשתי תנועות a
ב. צָהֳרוֹן (‘צוהורון’) – בשתי תנועות o
ג. צְהָרוֹן – בשווא ואחריו תנועת a

התשובה הנכונה: א.
הסבר: מלכתחילה השם היה צָהֳרוֹן על פי המילה צוהריים. אך בשנת תש”ס (2000) החליטה האקדמיה לאשר את ההגייה הרווחת. לפיכך המילה שקולה במשקל מילים דוגמת פַּעֲמוֹן. ראו בישיבת המליאה רנג.

16. מה ההגייה התקנית של המילה מחדד?

א. מַחְדֵּד
ב. מְחַדֵּד

התשובה הנכונה: ב.
הסבר: הצורה התקנית שנקבעה בעבר הייתה מַחְדֵּד על פי משקל המכשירים. ואולם בשנת תשס”ג החליטה האקדמיה לאשר את הצורה הרווחת במשקל הבינוני מְחַדֵּד. ראו בישיבת המליאה רסח.

17. מה השם התקני של כלי המחיקה הקטן?

א. מָחָק – במלרע
ב. מַחַק – במלעיל
ג. מוֹחֵק – במלרע

התשובה הנכונה: ב.

18. מה שמה הרשמי של האות ה־18?

א. צָדִי
ב. צָדִיק

התשובה הנכונה: א.
רבים סוברים בטעות ששם האות הוא ‘צדיק’. הטעות נובעת כנראה מן הרצף של האותיות צד”י–קו”ף וכן מן המילה ‘צַדִּיק’.

19. מה המין הדקדוקי של המילה עֵט?

א. זכר (עט כחול)
ב. נקבה (עט כחולה)
ג. זכר ונקבה (עט כחול וגם עט כחולה)

התשובה הנכונה: א.

20. כיצד נקרא בעברית תקנית מבחן קטן?

א. בַּחַן (בלא ניקוד בחן)
ב. בֹּחַן (בלא ניקוד בוחן)

התשובה הנכונה: ב.

21. איך נכון לנקד את המשפט “שלום כיתה אלף”?

א. שַׁלוֹם כִּיתַה אַלֵף
ב. שָׁלוֹם כִּתָּה אָלֶף

התשובה הנכונה: ב.

22. מה החלופה העברית שאינה תקנית?

א. קלסר – עוקדן
ב. ניילונית – שומרן (דפים)
ג. בלוק – דַּפְדַּפִּית
ד. טוש – מַצְבֵּעַ

התשובה הנכונה: ג.
החלופה העברית של בלוק היא דַּפְדַּף.

23. מה השם התקני של שאלות מן הסוג שיש בחידון זה?

א. שאלות אמריקאיות
ב. שאלות אמריקניות
ג. שאלות ברירה
ד. שאלות רב־ברירה

התשובה הנכונה: ג.
להרחבה

24. לפניכם פתגמים על לימוד – איזה מהם אינו מספרות חז”ל?

א. לא הביישן למד ולא הקפדן מלמד
ב. איזהו חכם, הלומד מכל אדם
ג. הלומד ילד למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר חדש
ד. אוי לתלמיד שאינו עולה על רבו

התשובה הנכונה: ד.
שלושת הפתגמים הראשונים מקורם במשנה אבות. הפתגם הרביעי מיוחס ללאונרדו דה וינצ’י.