אירועי יום העברית (טבת תשפ”ב, דצמבר 2021)

האקדמיה ללשון העברית תציין השנה את אירועי יום העברית
במגוון פעילויות ואירועים מקוונים:

בחירת מילת השנה והביטוי האהוב | אליפות העברית – החידון הגדול |
רב־שיח חגיגי לכבוד יום העברית | הרצאות, סדנאות ועוד |
ולראשונה – שיר מיוחד לכבוד יום העברית בביצוע ג’ימבו ג’יי ולהקת שלווה

ימים ראשון–חמישי, ט”ו–י”ט בטבת, 19–23 בדצמבר
ברשתות החברתיות ובאתר האקדמיה ללשון העברית

יום העברית, המתקיים מדי שנה ביום הולדתו של אליעזר בן־יהודה, יצוין השנה ביום חמישי י”ט בטבת, 23 בדצמבר 2021. האקדמיה ללשון העברית מציינת את יום העברית בסימן “שפה שכותבת אותנו” ומקיימת לאורך שבוע שלם מגוון פעילויות ואירועים, כולם ללא תשלום.

זו השנה השנייה שבה תוכרז מילת השנה ביום העברית – המילה שאפיינה לדעת הציבור את השנה החולפת. בשנה שעברה נבחרה המילה מָטוֹשׁ למילת השנה. גם השנה הציבור מוזמן להשתתף הן בהצעת מילים מועמדות למילת השנה הן בבחירה עצמה. כשבוע לפני יום העברית תיפתח לציבור הרחב ההצבעה על מילת השנה.

“שיר בעברית… שיר לשפה שנודדת בין קודש לחול כבר דורות, שכותבת אותנו בעשרים ושתיים אותיות” – במיוחד לרגל יום העברית תשפ”ב וביוזמת האקדמיה ללשון העברית נכתב “שיר בעברית” – שיר אהבה לשפה. את השיר כתב והלחין היוצר ג’ימבו ג’יי (עומר הברון) והוא מבצע אותו עם להקת שלווה בהגשה מרגשת. השיר החדש ייחשף לציבור לקראת יום העברית.

מיזם ייחודי נוסף ליום העברית תשפ”ב הוא הביטוי האהוב – הציבור הוזמן לבחור ביטוי עברי אהוב במיוחד – מן המקרא, מספרות חז”ל וגם מלשון הסלנג. מאות נענו לפנייה ובחרו את הביטוי העברי האהוב עליהם וכתבו את סיפוריהם על הביטוי. הבחירות היפות והסיפורים המרגשים יפורסמו באתר האקדמיה ללשון העברית.

בשבוע העברית האקדמיה ללשון העברית מציעה מגוון של מפגשים, הרצאות וסדנאות:

  • אירוע פתיחה חגיגי של אירועי יום העברית תשפ”ב במעמד ראש העיר ירושלים משה ליאון ונשיא האקדמיה ללשון העברית פרופ‘ משה בר־אשר.
  • מפגש (מקוון) עם חבר האקדמיה פרופ’ משה פלורנטין ובו “הצצה לחדר היולדות של המילים” בהנחיית ירעם נתניהו.
  • הרצאה בירושלים של תמר קציר בנושא “מתבלבלים בעברית – על מילים קרובות ורחוקות בלשוננו” (עברית על הבר).
  • ב”סטורי” של דף האינסגרם של האקדמיה יתקיים “שיחוח חי” בווידאו בסגנון “הכה את המומחה”.
  • “כוחה של מילה” – סדנה מקוונת עם יהונתן רוסן ממן על כותרות בעיתונים ועל כוחן של מילים לעצב את המסר.
  • “טעימות בעריכה” – סדנה מקוונת עם ד”ר אורלי אלבק על ניסוחים ושיפורם.

גם חידון הידע והבקיאות הגדול – אליפות העברית – שזכה בשנה הקודמת להצלחה רבה ולהשתתפות של אלפים בניסיון לזכות בתואר ‘אלוף השפה העברית’, חוזר השנה עם שאלות חדשות ומאתגרות.

בהמשך למסורת שהתגבשה בימי העברית הקודמים הכינה האקדמיה ערכת כרזות חגיגית לבתי הספר ובה מוצגות סוגיות לשון בהומור. מאות בתי ספר בארץ ובתפוצות רכשו את הכרזות כדי לציין את יום העברית באווירה חגיגית וססגונית.

ביום העברית עצמו – יום חמישי י”ט בטבת, 23 בדצמבר – האקדמיה ללשון העברית מזמינה את הציבור להצטרף לשידור חי מאתר האקדמיה ומדף הפייסבוק שלה, לרב־שיח מרתק שבו יסופר לגולשים מה באמת עושים באקדמיה ללשון: מה חוקרים החוקרים באקדמיה? מהו מילון היסטורי של העברית? איך מחליטים על מילה חדשה בעברית? כיצד פועלים להנחיל עברית תקנית באמצעי התקשורת? מה השאלות המעניינות ביותר שהאקדמיה נשאלת? וגם למה אין שם עברי לאקדמיה? ברב־השיח ישתתפו פרופ’ חיים כהן, רונית גדיש ואיילת הראל בהנחיית ורד ליון ירושלמי.

* * *

כל האירועים, הפעילויות, ההרצאות והשידורים החיים יתקיימו באתר האקדמיה ללשון מיום ראשון עד יום חמישי ט”ו–י”ט בטבת, 19–23 בדצמבר.

ההשתתפות בפעילויות היא ללא תשלום, אך היא מוגבלת במספר המשתתפים ומותנית בהרשמה מראש.

לכל הפרטים על אירועי יום העברית ראו כאן.