ילדה ושמש

אביגיל

אֲבִיגַיִל הוא שמן של שתי דמויות מקראיות, המוכרת בהן היא אביגיל הכרמלית (על שם היישוב כרמל שבמדבר יהודה), אשת נבל שלימים נעשתה לאחת מנשותיו של דוד. אביגיל מתוארת כ"טוֹבַת שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר" (שמואל א כה, ג), ובנאומה המפורסם לדוד נקרים ביטויים ייחודיים כמו מטבע הלשון "וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים" והמילה היחידאית "פּוּקָה", במובן מכשול.

כשמות רבים בתנ"ך גם אביגיל הוא שם מורכב שאחד מרכיביו הוא כינוי לאל – במקרה הזה 'אבי'.

הרכיב השני גַּיִל עשוי להתפרש בכמה מובנים. יש מי שסבר שזהו שם עצם מן השורש גי"ל במשקל פַּיִל (כמו בַּיִת ולַיִל) שלא הזדמן בתנ"ך כשם כללי, ומובנו 'שמחה', כהוראת המילים גִּיל ו־גִּילָה מאותו השורש. לפי זה השם 'אביגיל' הוא מעין משפט: 'האל (הוא) שמחה'. במבנה זה הוא מזכיר שמות כמו אֲבִינֹעַם ('האל הוא נועם, טוֹב') או אֲבִישׁוּר ('האל הוא חומה, מחסה').

אחרים שיערו כי הרכיב גַּיִל הוא צורת בינוני נדירה בבניין קל במובן 'שָׂמֵחַ', ולפי זה פירוש השם הוא: 'האל גָּל, שָׂמֵחַ (בהולדת הבת)'. הפועל גָּל בהקשר של שמחה נפוץ למדי במקרא: "וְגַלְתִּי בִירוּשָׁלִַם וְשַׂשְׂתִּי בְעַמִּי" (ישעיהו סה, יב), "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ" (שם סו, י). השערה זו אולי מתחזקת מהיקרות השם בצורה אֲבִיגַל במקומות אחדים (לעיתים בהבדלי קרי וכתיב), ואומנם יש מי שמשחזר את השם כך: אֲבִיגָל (בקמץ). לפי פירוש זה מבנה השם מזכיר שמות כמו אֲבִידָן ואֲבִידָע.

כיוון אחר הציע מי שטען שהרכיב גַּיִל הוא צורת בינוני בבניין קל מן השורש גא"ל, מעין "גאיל" שנשמטה ממנה האל"ף, ולפי זה פירוש השם הוא 'האל גואל'.

בימינו ניתן השם אביגיל לבנות, והוא מקובל גם בקרב דוברי אנגלית (בעיקר בכתיב Abigail). על שמה של אביגיל המקראית נקרא יישוב קטן בדרום הר חברון, סמוך ליישובים מעון, כרמל וסוסיא.