שמות ומשמעויות – שרון איור של שני ילדים ליד סרגל

שרון

שָׁרוֹן הוא שמו של אזור גאוגרפי בארץ ישראל – שפלת החוף המשתרעת מיפו ועד קיסריה ומרגלות הכרמל. השרון נזכר בתנ”ך בהקשר של יופי ופריחה: “כְּבוֹד הַלְּבָנוֹן נִתַּן לָהּ הֲדַר הַכַּרְמֶל וְהַשָּׁרוֹן” (ישעיהו לה, ב), “אֲנִי חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן שׁוֹשַׁנַּת הָעֲמָקִים” (שיר השירים ב, א).

גיזרונו של השם מסופק, ובמחקר מוכרות שתי הצעות לפשרו. יש הסוברים שהוא בא מן השורש יש”ר לציון התוואי המישורי של האזור (אולי קיצור של “ישרון”, ובקרבת מה למילה המקראית יְשֻׁרוּן). אחרים קושרים את שמו לשורש שר”י במובן ‘שימת דבר מה בנוזל’ שממנו נגזרת המילה המקראית מִשְׁרָה (בצירוף “מִשְׁרַת עֲנָבִים” [במדבר ו, ג], נוזל שהושרו בו ענבים) והפעלים שָׁרָה והִשְׁרָה מלשון חכמים. לפי זה נקרא כך השרון על שום אדמתו הפורייה המושקית יפה ממי גשמים, מקצתם מתנקזים אליו מהרי השומרון שממזרח לו. מאפיינים אקלימיים אלו נזכרים בהקשרים שונים בספרות חז”ל, והמוכר מכולם הוא נוסח תפילתו של הכוהן הגדול ביום הכיפורים על “אנשי השרון” – “שלא יֵעשו בתיהן קבריהן” (ירושלמי יומא ה, א; מב ע”ג) מחמת הממטרים העזים שיורדים בימות הגשמים ועלולים למוטט את הבתים על יושביהם. עדות להיותו מקום פורה ומתאים לגידולים חקלאיים נמצאה (לצד השם יפו) בכתובת הקדשה פניקית.

בתרגומי המקרא ליוונית וללטינית בא שם האזור שָׁרוֹן בעיצור הנהגה כסמ”ך – Σαρων ו־Saron – בשל היעדרו של עיצור מקביל ל־שׁ בלשונות הללו. ואולם הוא שב בתרגומים מאוחרים יותר של המקרא ללשונות אירופה, למשל Scharon בתרגום לותר לגרמנית. על שם השרון המקראי נקראה המושבה הטמפלרית Sarona שנוסדה סמוך ליפו במחצית השנייה של המאה התשע עשרה. השם שניתן לה מזכיר את הצורה בתרגום היווני או הלטיני, אם כי ההגייה בפי המתיישבים דוברי הגרמנית הייתה “זָרוֹנָה” (האות s בגרמנית נהגית בתחילת מילה בדרך כלל כאות זי”ן). כעבור כמה עשורים השתלטו הבריטים על מבני המושבה וכמובן קראו את המילה Sarona – “סָרוֹנָה”. בימינו ידועה הצורה שָׂרוֹנָה – מעין פתרון ביניים שנועד לשמור על הכתיב העברי באות שי”ן ועל ההגייה באנגלית בהגה s, ואולם יש ממתקני הלשון שרואים בה צורת כלאיים וממליצים לנקוט בדרכה של העברית שָׁרוֹנָה.

חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן שבפסוק משיר השירים הוא כינויו של הצמח “חבצלת החוף” (השם המדעי: Pancratium maritimum) ממשפחת הנרקיסיים, הגדל לחופי הים התיכון; ואולם זיהויו איננו ודאי. בשם “חבצלת השרון” נקרא גם מושב הסמוך לעיר נתניה, והיא עצמה מתהדרת בכינוי “בירת השרון”. נושאות את השם שָׁרוֹן גם המועצות האזוריות חוף השרון, לב השרון ודרום השרון.

בימינו ניתן השם שָׁרוֹן הן לבנים הן לבנות (בעבר לצד שָׁרוֹנָה), והוא משמש שם פרטי לבנות גם בקרב דוברי אנגלית – כולם על פי שם האזור הגאוגרפי הנזכר בתנ”ך.