חגיגת עברית ברחבי הארץ (טבת תשע”ט, ינואר 2020)

ביום העברית יקיימו האקדמיה ללשון העברית ועיריית תל־אביב–יפו
יום פתוח – רבי־שיח, הרצאות, סדנאות ומופע
במתחם ביאליק בעיר

יום חמישי י”ט בטבת, 16 בינואר, מ־16:30

במשתתפים: גיל חובב, אסף אשתר, גילי בר־הלל, אלי עמיר, רות אלמגור־רמון, מירה עווד, סשה דמידוב, רוביק רוזנטל, מוריה קור, אילון זרמון, ג’ימבו ג’י
ומומחי האקדמיה ללשון העברית

במהלך השבוע שבו יחול יום העברית יתקיימו אירועים ופעילויות רבות ברחבי הארץ: במערכת החינוך, ברשויות המקומיות ובאמצעי התקשורת.

האירוע המרכזי יהיה ביום חמישי י”ט בטבת, 16 בינואר, ויעמוד בסימן #עברית שפה שאוהבים בשיתוף האקדמיה ללשון העברית ועיריית תל־אביב–יפו. האירוע יתקיים במתחם ביאליק בתל־אביב במתכונת של “יום פתוח”. מן השעה 16:30 ולאורך שעות הערב יתקיימו באולמות שבמתחם רבי־שיח, הרצאות מעשירות, סדנאות מקצועיות, חידון ומופע של אסף אשתר.

את חגיגת העברית יפתח מעין משפט ציבורי לחידושים בעברית למילים הלועזיות גימיק ופטריוט. משתתפי חבר הדיון רות אלמגור־רמון, אילון זרמון, ויקי טפליצקי בן־סעדון ומוריה קור בהנחיית יועצת התקשורת של האקדמיה ללשון ורד ליון־ירושלמי יציעו חלופות שונות למילים אלו בעברית, ובהשתתפות הקהל יבחרו מהן הצעות מובילות. אלו יועברו לאקדמיה ללשון להמשך דיון.

אחר כך יתקיים רב־שיח על העברית בשנת ת”ת (2040) – מה תהיה דמותה של העברית בעוד עשרים שנה? האם היא תידלדל ותישחק או תתרחב ותתפתח? איך ישפיעו עליה ההתפתחויות הטכנולוגיות? איך היא תתמודד עם האנגלית או עם שפות אחרות? את הדיון ינחה העיתונאי עידו קינן וישתתפו בו ד”ר עינת גונן, ערן הדס, ג’ימבו ג’י וד”ר רוביק רוזנטל.

במושב השלישי, בהנחיית העיתונאית מאיה כהן, יחשפו אומנים ויוצרים שהעברית אינה שפת אימם את חוויותיהם ורגשותיהם בהתמודדות עם האתגר של יצירה בעברית כשפה שנייה. משתתפים: הסופר אלי עמיר, השחקן ישראל (סשה) דמידוב, השחקנית והזמרת מירה עווד, היוצר והשחקן יוסי ואסה והקומיקאית קנדי אבלסון.

במקביל לרבי־השיח יתקיימו הרצאות לקהל: המתרגמת גילי בר־הלל שדבר על אתגרי התרגום מאנגלית לעברית של ספרי פנטזיה שיש בהם מילים מומצאות. ד”ר אורי מלמד מהאקדמיה ללשון העברית ישוחח על פתגמים ומקבילותיהם בעולם. הסופר והעיתונאי גיל חובב יספר על הפַּכִּים הקטנים (והגדולים) שמאחורי חידוש השפה. מנהל ארכיון בית ביאליק שמואל אבנרי יענה על השאלה מדוע התנגד ביאליק בחריפות לבן־יהודה; פרופ’ יעל רשף תספר על המאבק על השפה העברית בראשית ימיה של תל אביב.

הקהל יוזמן להשתתף במפגשים ובסדנאות מקצועיות בהדרכת מומחי האקדמיה ללשון העברית: ד”ר גבריאל בירנבאום יספר על גלגולי מילים ומשמעויות, רונית גדיש תדבר על העברית החדשה כזירת התגוששות בין מילים, ותמר קציר תשוחח על “התנ”ך, העברית ואנחנו”. ד”ר אורלי אלבק תנחה סדנאות בפיסוק ובעריכת לשון, וד”ר ברק דן ינחה סדנת ניקודהקהל יוזמן להשתתף בחידון מאתגר בעברית בהנחיית ד”ר יעקב עציון.

לאורך הערב תציג הצורפת ענת גולן תכשיטים שעיצבה בהשראת הלשון העברית.

את האירוע יחתום מופע של אסף אשתר “כל המילים השמחות”. אשתר מביא במופע כמה מן השירים היפים בזמר העברי ומלווה אותם בסיפורים משעשעים ומלאי הומור.

פרטים נוספים ורכישת כרטיסים לאירועי יום השפה העברית במתחם ביאליק אפשר לקבל באתר האקדמיה ללשון העברית ובאתר עיריית תל־אביב–יפו.

 

פעילויות ואירועים נוספים:

  • ‘שבוע העברית’ ברכבת הקלה בירושלים – כרזות צבעוניות ובהן מידע חביב בענייני לשון יפורסמו בתחנות הרכבת הקלה, ובמרכז השירות של חברת סיטיפס במרכז כלל יתקיימו הרצאות לקהל הרחב של מומחי האקדמיה ללשון העברית.
  • חברת תנובה תפיץ קרטוני חלב ועליהם מקבצי מילים עבריות בתחומים שונים להעשרה ולהנאה.
  •  בתחנות האוטובוסים ברחבי תל־אביב–יפו יפורסמו כרזות צבעוניות לכבוד יום העברית, ועל חלונות בניין העירייה יוצג מיצג תאורה מיוחד ביום רביעי בערב.
  •  בבתי הספר יתקיימו פעילויות מיוחדות ובהן פעילות מאתגרת לתלמידים באמצעות אתר האקדמיה ללשון העברית.
  • ברשתות הרדיו של התאגיד וגלי צה”ל ישודרו פינות ותוכניות מיוחדות בנושאי השפה העברית.