ערב עיון לזכרו של פרופ' שלמה מורג, אלול תשע"ט

בט"ו באלול תשע"ט, 15 בספטמבר 2019, התקיים בבית האקדמיה ערב עיון במלאת עשרים שנה לפטירתו של פרופ' שלמה מורג. בָּערב הוצג האתר החדש של אוסף המרכז לחקר מסורות קהילות ישראל שייסד פרופ' מורג באוניברסיטה העברית – העתיד להתפרסם לציבור בקרוב. האתר מרַכז אלפי קטעי הקלטה יקרי מציאות של מסרנים הקוראים את המקורות העבריים – המקרא, המשנה, התלמוד ועוד – כל איש ואיש כמסורת עדתו.

באירוע השתתפו גב' שושנה מורג רעייתו של פרופ' מורג, ובנותיהם רינת וייגלר ואריאלה מן ובני ביתן. הנחתה פרופ' עפרה תירוש בקר, שהייתה תלמידתו של מורג באוניברסיטה העברית. פרופ' משה בר־אשר פתח בדברי ברכה והעלה על נס את תרומתו של מורג לחקר מסורות הלשון. פרופ' אהרן ממן הרצה על מפעל המילון המשווה לרכיב העברי והארמי שבלשונות היהודים, והביא דוגמאות לשימושי לשון ייחודיים מתוכו. פרופ' אליצור בר־אשר סיגל דיבר על כתבי היד התימניים של התלמוד ועל השאלה באיזו מידה הם משקפים מסורת קדומה. באתנחתה המוזיקלית השמיע וניגן האומן יונתן צורף משירי תימן. לאחר האתנחתה סיפרה ד"ר קציעה כ"ץ על חוויותיה כתלמידה של מורג וכמי שעבדה לצידו שנים הרבה במרכז המסורות.

ד"ר אדם בן נון הרצה על מקורותיו של נוסח התורה התימני, ובתחילת דבריו סיפר על שיחות הטלפון שערך כנער צעיר עם פרופ' מורג, ובהן שאל אותו על הגיות ייחודיות ששמע מפי זקני תימן. ד"ר דורון יעקב דיבר על חשיבות מפעלו המחקרי של מורג בהנצחת מסורות הלשון של קהילות ישראל ודיווח על העברת אוסף המרכז לאקדמיה. גליה בלבס הציגה את האתר החדש, והשמיעה לציבור דוגמאות מן ההקלטות הרבות הזמינות לשמיעה באתר.

בחתימת הערב הודתה אריאלה מן, בתו של פרופ' מורג, בשם משפחתה על החייאת מפעלו הכביר של אביה לשימור מסורות הלשון.


הזמנה לערב עיון לזכרו של פרופ' מורג