תמונתו של פרופ. ששון סומך

פרופסור ששון סומך זיכרונו לברכה

אנחנו מרכינים ראש עם פטירתו של פרופ’ ששון סומך.

פרופ’ ששון סומך היה חוקר הספרות הערבית, חתן פרס ישראל בחקר המזרחנות לשנת תשס"ה וחתן פרס אמ"ת לשנת תשס"ח. בעבר שימש מזכיר מדעי באקדמיה ללשון העברית.

פרופ’ ששון סומך נולד בשנת 1933 בבגדד. בשנת 1951 עלה עם משפחתו לארץ במבצע עזרא ונחמיה. לתואר הראשון למד לשון עברית והיסטוריה באוניברסיטת תל אביב, ולתואר השני למד לשון עברית ובלשנות שמית באוניברסיטה העברית בירושלים בהדרכתם של פרופ’ זאב בן־חיים ופרופ’ יחזקאל קוטשר. את תואר הדוקטור קיבל מאוניברסיטת אוקספורד על חקר יצירתו של הסופר המצרי נגיב מחפוז.

בשנת 1962 התמנה למזכיר מדעי באקדמיה ללשון העברית ושימש בתפקיד זה עד שנת 1965.

פרופ’ סומך לימד בחוג ללימודי הערבית והאסלאם באוניברסיטת תל אביב עשרות שנים. הוא נמנה עם מייסדי האקדמיה ללשון הערבית שקמה בדצמבר 2007 בישראל. כבר מצעירותו פרסם תרגומים של שירה ערבית לעברית.

לצד עבודתו המדעית כתב במשך יותר מארבעים שנה בעיתונות היומית ובכתבי העת הספרותיים בארץ מאמרים לציבור הרחב על הספרות הערבית החדשה ועל הלשון העברית.

בנימוקים לפרס אמ"ת כתב חבר השופטים שהפרס הוענק לו "על תרומתו רבת הערך לפרשנות ולהבנה של הספרות הערבית המודרנית ולטיפוח קשרים תרבותיים בין החברה הישראלית לבין העולם הדובר ערבית".