מנוע חיפוש חדש באתר האקדמיה (ניסן תשע”ט, מאי 2019)

באקדמיה ללשון העברית רוכז בחודשים האחרונים מאמץ רב בפיתוח מנוע חיפוש המכנס תחת קורת גג אחת את כל המידע על המילים העבריות המצוי בשפע במאגרי האקדמיה, ובהצגתו ב”דף מילה” אחד. עוד התחדשה האקדמיה ביישומים חדשים לטובת הציבור: “מן המילון” על פי מילון כללי לעברית התקנית ולוחות נטייה ממוחשבים של הפועל העברי.

אם רציתם לדעת מתי זכינו ב’עצמאות’, מי חידש את המילה ‘מסוק’ או מה החלופה העברית ל’מוטציה’ ול’טייץ’; אם תהיתם מה צורת הרבים של ‘מעקה’, איך צריך לומר יכולתָּ בעתיד – ‘תוּכל’ או ‘תוֹכל’, או מה הכתיב הנכון – ‘דוגמה’ או ‘דוגמא’; אם חשוב לכם להבין מה ההבדל בין ‘גרעין’ ל’גלעין’, מה אומר הביטוי ‘אין בו מתום’ ומה זה בדיוק ‘ליל שישי’; אם חשקה נפשכם לדעת מה מקור הפועל ‘אָרַז’, אילו ביטויים כוללים את המילה ‘שלום’ או מה תרמה ההגדה של פסח ללשון העברית – עתה תוכלו למצוא את מבוקשכם בכל ענייני העברית באתר אחד: אתר האקדמיה ללשון העברית.

מה תוכלו למצוא בדף המילה בחיפוש באתר?

מן המילון – האקדמיה אימצה את “מילון ההווה” בעריכת שושנה בהט ומרדכי מישור באדיבות איתן אבניאון. מילון זה ישמש תשתית למילון התקן של האקדמיה שילך ויתפתח, אך כבר עכשיו ניתנת הגדרה לכל מילה בעברית בת ימינו וכן הגדרות לאלפים רבים של צירופים.

נוסף על המידע המילוני מובא בדף המילה מידע עשיר ומגוון על המילים העבריות מחמישה מאגרי מידע של האקדמיה:

אתר “מאגרים” של המילון ההיסטורי – באתר זה עומדים לרשות המעיינים אלפי טקסטים מכל תקופות הלשון, וכל מילה ומילה בהם מנותחת ומשויכת לערכה המילוני. באמצעותו יכולים המעיינים להתחקות אחר שימושיה של מילה לאורך הדורות.

אתר מונחי האקדמיה – באתר זה מכונסים כל המילונים המקצועיים של ועד הלשון ושל האקדמיה בעשרות רבות של תחומים, והוא מכיל את כל המונחים המקצועיים שנקבעו ואליהם מצטרפים מילים בשימוש כללי וכל שמות הצמחים ובעלי החיים בארץ ישראל.

אתר הבית של האקדמיה – באתר יש מאות רבות של תשובות על שאלות נפוצות, סיפורי מילים ומטבעות לשון, מבחר מאמרים ומידע ארכיוני. כל המידע הזה ממופתח לפי מילים וצירופים לטובת המתעניינים והשואלים.

יישומון האקדמיה “החלופון” – ביישומון כ־2,500 מילים לועזיות וחלופותיהן העבריות.

לוחות נטיית הפועל – האקדמיה פיתחה לוחות נטייה ממוחשבים של הפועל העברי, ובנתה יישום המאפשר ניתוח של כל פועל עברי והצגת כל נטיותיו. במנוע החיפוש החדש אפשר לכתוב כל צורה של פועל בכתיב מלא או בכתיב המוכן לניקוד – וכבר בתוצאות החיפוש העולות מתקבל ניתוח הפועל ושיוכו לפועל המתאים. לצד לוחות הנטייה של הפועל שוקדים באקדמיה על לוחות נטיית השם, וגם הם ישולבו באתר האקדמיה בעתיד הקרוב.

מנוע החיפוש המשוכלל הפועל באתר האקדמיה מתחילת שנת 2019 מאפשר להגיע אל המידע מכל המאגרים האלה בחיפוש אחד, וכל מתעניין יוכל למצוא את מבוקשו לפי צרכיו ולפי סוג העניין שלו – בין שמדובר בחוקרים או בתלמידים, באנשי מקצוע או במתעניינים מן הציבור הרחב.

נוסף על כך התחדש האתר במפתח הדקדוק – מפתח של נושאים דקדוקיים המסודר לפי ענפי הלשון. באמצעותו יוכלו המתעניינים למצוא את כל המידע שיש באתר האקדמיה בנושא המבוקש.

כל העת שוקדים צוותי המחשוב והתוכן באקדמיה על שכלולו ופיתוחו של מנוע החיפוש ועל הרחבת המאגרים השונים במטרה לאסוף ולהנגיש מידע רב, מדויק ומוסמך על כל מילה ומילה בעברית.