יום פתוח באקדמיה ללשון העברית – כ”א בטבת תשע”ז

ביום העברית הייתה באקדמיה חגיגה של ממש. מאות אנשים – צעירים ומבוגרים, חיילים וסטודנטים ואף תלמידי אולפן – כולם אוהבי העברית ושוחריה – הגיעו אלינו מרחבי הארץ. החל בשעות הצהריים ועד שעות הערב השתתפו הבאים בשערי האקדמיה במפגשים עם מיטב מומחי האקדמיה שלימדו והרצו ושוחחו על מגוון רחב מאוד של נושאים. בין סדנה להרצאה אפשר היה להתרענן בבית הקפה החגיגי שהוקם במיוחד לכבוד האירוע, להשתתף בסיור בחדר בן־יהודה ולקבל הדרכה אישית באתרי האקדמיה. את היום הפתוח חתם מופע של שירה מדוברת “פואטרי סלאם” – ייחודי ליום העברית.

מפגשי היום הפתוח

סדרת המפגשים הראשונה: ראובן מירקין, לשעבר ראש מדור הספרות החדשה במפעל המילון ההיסטורי, ניסה להראות את מורכבות התשובה על השאלה “כמה מילים יש בעברית”. את שלושת המפגשים הנוספים הנחו עובדי מפעל המילון ההיסטורי: אורי מלמד הדגים את נפלאות העברית במבטא התימני, רות שטרן שוחחה על האתגר בפיענוח צפנים בשטרות עתיקים, וחנן אריאל הראה שלשיבושים בני ימינו יש שורשים בספרות ימי הביניים.

סדרת המפגשים השנייה: יועצת הלשון ברשות השידור רות אלמגור־רמון והקריין והמגיש דן כנר שנרתם בהתנדבות ליום הפתוח הנחו סדנת קריינות. קרן דובנוב מן המזכירות המדעית של האקדמיה הנחתה סדנת עריכה. ברק דן – גם הוא איש המזכירות המדעית – הנחה סדנת ניקוד. במפגש נוסף סיפרה בת־שבע ורדי על השאלות המגיעות אל המזכירות המדעית של האקדמיה.

סדרת המפגשים השלישית: אורלי אלבק, מרכזת מערך ההשתלמויות של האקדמיה, הנחתה סדנת פיסוק. תמר קציר מן המזכירות המדעית הציגה את שפע התשובות באתר האקדמיה ואת העקרונות שלפיהם התשובות נכתבות. דורון יעקב, ששימש בעבר מזכיר ועדת הדקדוק, סיפר על שיקולי האקדמיה בקבלת ההחלטות בדקדוק. יעקב עציון, איש מפעל המילון ההיסטורי, שוחח על לשונות הספורט העולים מן הספרות הקדומה.

סדרת המפגשים הרביעית: איש מפעל המילון ההיסטורי גבריאל בירנבאום הרצה על גלגולי מילים לאורך הדורות. אורי מלמד הרצה על גלגוליהם של ביטויים מן הספרות העתיקה ועד ימינו. תמר קציר שוחחה על שינויי המשמעות של מילים מן התנ”ך. רונית גדיש מן המזכירות המדעית הנחתה סדנה בנושא הכתיב חסר הניקוד.

סדרת המפגשים החמישית: נערכו שני מפגשים עם יוצרות – עם הסופרת וחברת האקדמיה גיל הראבן ועם המתרגמת גילי בר־הלל. יועצת הלשון ברשות השידור סמדר כהן שוחחה על עריכת שירים העולים לשידור. לפי דרישת הקהל התקיים מפגש נוסף עם תמר קציר על מילים מן התנ”ך.

סדרת המפגשים השישית: רונית גדיש הרצתה על מילים במאבק – מילים חדשות וּותיקות, מילים לועזיות וחלופותיהן העבריות ועוד. אורלי אלבק שוחחה על דו־משמעות בניסוח. צופי שקלים מן המזכירות המדעית ולשעבר יועצת לשון ברדיו סיפרה על עריכת פרסומות. ליזה מוהר, העומדת בראש ההוצאה לאור של האקדמיה, לימדה על קצה המזלג איך עושים ספר.

את הפעילות בתחום הלשון חתם חידון מאתגר בהנחיית יעקב עציון בהשתתפות ערה של הקהל.