מאמרים מאת ישראל בן־דוד

מפני מה אין מלך המשיח בא

לשוננו לעם מה, ד (תשנ"ד), עמ' 179–181

המחבר דן בהיבטים הלשוניים של שני מטבעות הקשורים למשיח: (א) “ואף על פי שיתמהמה”; (ב) “היכונו לביאת המשיח”.
המשך קריאה >>

חילופי חולם (חסר) וקמץ

לשוננו לעם מב, א (תשנ"א), עמ' 12–17

בעברית הנוהגת היום הקמץ נהגה a, וזהו ‘קמץ גדול’, ויש קמץ הנהגה o והוא מכונה ‘קמץ קטן’. קמץ קטן מקורו חולם, כגון שָׁרְשׁוֹ שיסודו שֹׁרֶשׁ. המחבר מראה שברוב רובם של המקרים במקרא קמץ שביסודו חולם (חסר) הוא קמץ קטן ולא קמץ גדול.
המשך קריאה >>

תמונה של ספר תורה ודגלי שמחת תורה עם הכיתוב: חזק חזק ונתחזק

חזק חזק ונתחזק

לשוננו לעם מו, חוברת א וחוברת ד (התשנ"ה), עמ' 24–26, 176–180

את הקריאה “חזק חזק ונתחזק” נוהגים להגות “וְנִתְחַזֵּק” בצירי אף על פי שבפסוק הפועל בא בפתח: “נִתְחַזַּק”.
המשך קריאה >>