מונחים חדשים אושרו במליאת האקדמיה (טבת תשפ”ד, ינואר 2024)

מונחים חדשים ושמות חדשים לפטריות ולחיפושיות אושרו באקדמיה ללשון העברית

בישיבתה של האקדמיה ללשון העברית בו’ בטבת תשפ”ד, 18 בדצמבר 2023, אושרו שמות פטריות ושמות חיפושיות ומונחי תקשורת רדיו למכשירים ניידים. עוד אושרו כמה מונחים יחידים.

מונחים יחידים

יְפֵה־פֶּה
אל האקדמיה ללשון העברית הגיעו בקשות חוזרות ונשנות להחליף את שם הרַכִּיכָה פִּי־כּוּשִׁי בשם אחר, בייחוד על רקע העובדה המצערת שהמילה ‘כושי’ נעשתה שם גנאי. הבקשה הופנתה לוועדה לזואולוגיה, וזו אימצה את הצעתו של יוסף הלר, יו”ר הוועדה לשעבר, יְפֵה־פֶּה.

אֲחָיוּת
לאורך שנים מגיעות לאקדמיה פניות למצוא פתרון למקצוע האחיות במקום סיעוד. כידוע סיעוד והשורש סע”ד בכלל מזוהים היום עם הטיפול בקשישים ובאנשים אחרים הזקוקים לטיפול ולהשגחה, ומכאן ‘חוק הסיעוד’, ‘גמלת סיעוד’, ‘ביטוח סיעודי’, ‘מחלקה סיעודית’. ההצעה אחיוּת כבר אומצה במשרד הבריאות ואושרה עתה באקדמיה ללשון העברית.

תַּת־זַן (וריאנט)
במגפת הקורונה היה שימוש רב במילה וריאנט. דיון עם מומחים בנגיפים העלה שמושג זה אינו יציב במיון הנגיפים, ויש הבדל בין נגיפים שונים בנוגע להתפצלויות שלהם לזנים, לתת-זנים ועוד. לאור זאת הוחלט שלא לחדש מילה תמורת וריאנט ולהסתפק בצירוף תַּת־זַן (subtype; variant). במקרה שיש צורך במדרג נוסף אפשר יהיה לומר ‘תת־זן מטיפוס…’.

שמות פטריות

אושרו כ־250 שמות של פטריות כובע ופטריות עץ. את הרשימה הכינה ועדה מיוחדת שהוקמה באקדמיה בשנת תשפ”א (2021). השתתפו בוועדה אנשי מקצוע בחקר הפטריות ואנשי שטח שתחביבם ליקוט פטריות וכמובן אנשי לשון.

מחידושי הוועדה: כַּרְכֻּבִּית (לסוג זה מסגרת בולטת, כמו כרכוב, המקיפה את כובע הפטרייה); דַּרְדָּסִית, עֲצִיצִית (פטרייה שמקורה באדמה המגיעה ממשתלות), שִׁמְשִׁיָּנִית (נראית כמו שמשייה), קִצְפִּית (מראהָ מזכיר קצף שניתז).

מידע נוסף על הוועדה; לרשימת שמות הפטריות באתר המונחים

שמות חיפושיות

הוועדה לזואולוגיה, הפועלת כמעט דרך קבע באקדמיה ללשון העברית, עסקה בשנים האחרונות בסדרה הגדולה ביותר במחלקת החרקים ובטבע בכלל – סדרת החיפושיות. בשלב הזה נקבעו שמות עבריים למשפחות החיפושיות שיש להן מינים בארץ וכן שמות הסוגים המובילים. מומחה החיפושיות שהוביל את הדיונים הוא אריאל לייב פרידמן ממוזאון הטבע של אוניברסיטת תל אביב. בראשות הוועדה עמד עד שנת תשפ”ב פרופ’ יוסף הלר ומשנת תשפ”ג ד”ר ליאת גדרון.

מחידושי הוועדה: חיפושיות על שם דמויות מקראיות: עֵשָׂוִית (חיפושית שעירה) ויוֹסֵפִית (חיפושית בעלת פסים), והן מצטרפות למוֹשִׁית (הסוג של פרת משה רבנו). שמות נוספים: קוֹפְזָנִית (חיפושית קופצת מן השורש קפ”ז המופיע פעם אחת במדרש); מִתְנַמֶּלֶת (המתחזה לנמלים וחיה במחיצתן); מַגּוֹבִית (בעלת מחושים דמויי מַגוב, כלי הדומה למגרפה); חַפְשׁוּשִׁית (חיפושית זעירה), קְלִפּוּשִׁית (שחיה מתחת לקליפות העצים).

מידע נוסף על הוועדה לזואולוגיה; לרשימת שמות החיפושיות באתר המונחים

מונחי תקשורת רדיו למכשירים ניידים ומונחים שונים באלקטרוניקה

הוועדה למונחי אלקטרוניקה של האקדמיה ללשון העברית הכינה רשימה של מעל 100 מונחים בתחום תקשורת רדיו למכשירים ניידים וכן החליטה על כעשרים מונחים נוספים באלקטרוניקה. מחידושי הרשימה: דּוּ־מִגּוּם (duplexing) על פי המונח דּוּ־מְגַמִּי (duplex) שנקבע בעבר; אִפְרוּד [islanding; פיצול מערכת אספקת חשמל בתנאים מסוימים].

מידע נוסף על הוועדה לאלקטרוניקה ; לרשימת המונחים באתר המונחים

עדכון: המונחים והשמות התפרסמו באתר המונחים של האקדמיה ללשון העברית.