זכר ונקבה

רַב בנקבה

פנייה המיועדת לגבר וגם לאישה

מדוע יש שמות איברי גוף נשיים שמינם זכר

הן יִהְיוּ או הן תִּהְיֶינָה – נוכחות ונסתרות בעתיד ובציווי

תפקיד או תואר של אישה

חָלָל בנקבה

איור של גנן משקה םרחים והכיתוב: גנן בגן הילדים

גנן בגן הילדים

ידיים של ילד מעל צומת כבישים ובו מכוניות צעצוע. הכיתוב: צומת זכר או נקבה?

צֹמֶת – זכר או נקבה?

ילדה אוחזת בהמחאה על סכום 1,000000 ש"ח והכיתוב: ברת מזל או בת מזל?

בר מזל, בר השגה – בנקבה וברבים

זוג גרביים על ידיים האחד זכר והשנייה נקבה הכיתוב: זכר או נקבה?

מינם הדקדוקי של שמות אחדים

כַּבָּאִית

אב טיפוס – כתיב וריבוי

רופא כונן בנקבה

זוגתו, בת זוגו, בת זוגתו

דיו – זכר או נקבה?

איור שלוש כפות רגליים והכיתוב: שלושה רגלים על רגל אחת

שלוש רגלים או שלושה רגלים?

יש מקום לשתי דרכי ההבעה: 'שלוש רגלים' על פי הכתוב בספר שמות ו'שלושה רגלים' על פי הנוהג בלשון חז"ל בשינוי המשמעות ובשינוי המין הדקדוקי שחלו במילה.
המשך קריאה >>

פג בנקבה

חִבְרוּת – זכר או נקבה?

הכיתוב עלייך מעל עליך. הכיתוב: עלייך או עליך?

עליך ועלייך

אב בית דין בנקבה

שם המספר – רקע להחלטות האקדמיה

מאת דורון יעקב מן המזכירות המדעית של האקדמיה

עוּבּר בנקבה

ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה

בפיוט הידוע 'ונתנה תוקף' נאמר: "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה". מעטים שמים לב כי הצורה 'מעבירין' איננה הצורה המתבקשת מצד הדקדוק. הלוא המילים תשובה, תפילה וצדקה הן ממין נקבה, והניסוח המתבקש הוא 'מעבירות את רוע הגזרה'. מדוע אפוא משמשת צורת הזכר 'מעבירין'? ומדוע רבים אינם מבחינים בכך?
המשך קריאה >>

סיומת נקבה לבעלות מקצוע וכדומה

כאחד וכאחת

חייט ותופרת

כומר בנקבה

שתיים דובים – שגיאה?

אי־הבנה, תת־קבוצה – זכר או נקבה?

תמונות של רשעות מפורסמות מסרטי הנפשה והכיתוב: רשעית, מרשעת, מרושעת

רָשָׁע בנקבה

בובה מחזיקה יד על פה ולידה םייה מחזיקה סימן שאלה- הכיתוב: ...ובזכר?

בובה ופיה בזכר

יתד – זכר או נקבה?

תלמיד חכם בנקבה

עם הארץ בנקבה

גוף ברבים

איור של של שלד המתלבט אם להיכנס לשירותי גברים או נשים? הכיתוב: גפיים - זכר או נקבה?

גפיים – זכר או נקבה?

יד גברית ויד נשית אוחזות בספר והכיתוב: פרק אחד עשר או פרת אחת עשרה?

פרק אחד עשר או פרק אחת עשרה?

קטר רכבת עם המספר 70414 ובועית דיבור: אני מספר סתמי?

המספר הסתמי – לא היה כאן תמיד

למספר הסתמי אין יסוד של ממש במקורותינו. ההחלטה בעניינו התקבלה באקדמיה בשנת תשכ"ט, ולפיה יש להשתמש בצורות הנקבה לציון מספר סתמי.
המשך קריאה >>