אֲוִירוֹן הוא חידושו של איתמר בן אב"י, ומָטוֹס הוא חידושו של ח"נ ביאליק. כך זכה כלי תחבורה שהומצא בראשית המאה העשרים בשתי מילים עבריות.
המשך קריאה >>
מילה נולדת
![ציור של אווירונים בשמיים כחולים הכיתוב: מטוס ואווירון](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/matos-veaviron-300x300.jpg)
אווירון ומטוס![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/default/11.png)
איך אמרו תקציב לפני בן־יהודה?![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
המילה תקציב היא ככל הנראה מחידושי בן־יהודה, אף שאינה נזכרת במילונו. עד שחודשה המילה היה שימוש רחב במילה הלועזית budget בכתיבים שונים בעברית, ולצידה הוצעו כמה חלופות עבריות.
המשך קריאה >>
![איור של גמל שלמה והכיתוב גמל שלמה](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/gamal-300x300.jpg)
גמל שלמה ומקור שמו![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
תשובת חבר האקדמיה דוד טלשיר
גְּמַל שְׁלֹמֹה הוא חרק טורף שייחודו בכך שרגליו הקדמיות אינן משמשות להליכה ולאחיזה אלא הפכו זרועות טרף. מדוע ניתן לו שם עברי זה?
המשך קריאה >>
![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/default/9.png)
הדתה![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
מלכתחילה התחדשה המילה הֲדָתָה כהפך למילה 'חילון', כלומר לתאר תהליכים של התקרבות לדת ושל מתן משמעויות דתיות לסמלים קיימים.
המשך קריאה >>
![איור של השוטר אזולאי ולידו תמרור - הכיתוב השוטר הכווין את התנועה](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/hachvana-300x300.jpg)
הכווין![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
עם יצירת שם הפעולה הַכְוָנָה (הקשור לבניין הפעיל) נוצר חוסר הלימה בינו ובין הפועל כִּוֵּן (בבניין פיעל). לא פלא שנגזר משם הפעולה הזה הפועל הִכְוִין, ועוד קודם לכן הפועל הסביל הֻכְוַן – על פעלים אלו ועל פעלים ושמות נוספים מן השורש כו"ן.
המשך קריאה >>
![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/default/3.png)
הֶפְטֵר![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
המונח הֶפְטֵר נקבע לציון 'שחרור מחוב' – על המונח ועל מילים אחרות מן השורש פט"ר.
המשך קריאה >>
![איור כד חרסינה ועד דרקון סיני והכיתוב חרסינה](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/2018.10.10-china-300x300.jpg)
חרסינה על שום מה?![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
חַרְסִינָה היא הלחם של המילה חֶרֶס עם שם הארץ סִין. ואומנם החרסינה (בלועזית פורצלן) יוּצרה לראשונה בסין ומשם התפשטה לשאר העולם.
המשך קריאה >>
![ידיים עם סרטי מדידה הכיתוב: על המילה כיול](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/kiul-300x300.jpg)
כִּיּוּל![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
השורש המקראי כו"ל או כי"ל מציין בין השאר מדידה ככתוב בישעיהו: "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם, וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן, וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ, וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים, וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם" (מ, יב).
המשך קריאה >>
![מודעה שהתפרסמה בעיתונות ב־13.8.1948 (כאן מעיתון "המשקיף")](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/taxi-police-300x209.png)
מי חידש את המילה מונית?![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
באב תש"ח, אוגוסט 1948, התפרסמו מודעות של המשטרה בעיתונים שהכריזו על חידוש המילה מונית. מי חידש את המילה ומה היו התגובות לחידוש?
המשך קריאה >>
![מכתב של יצחק בן-צבי על מסוק, 15.7.62, ארכיון מכון מזיא](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/Mihtav-izhak-ben-zvi-al-masok-15.7.62-arhion-mahom-mazia-page-002-243x300.jpg)
מי חידש את המילה מַסּוֹק![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
כיצד ומתי נקבעה המילה מסוק, החלופה העברית להליקופטר, ומי הוא אביה מולידה? ומה הקשר של המילה לנשיאהּ השני של המדינה יצחק בן־צבי ולאחיו אהרן ראובני?
המשך קריאה >>
![איזו נבחרת!](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/team-israel-2-300x300.jpg)
מניין הגיעה הנבחרת?![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
נבחרת הנוער של ישראל מתמודדת בימים אלו בתחרות גביע העולם בארגנטינה, וזו הזדמנות לבחון מתי וכיצד החלו להשתמש במילה "נבחרת" במשמע קבוצת שחקנים.
המשך קריאה >>
![מילה נולדת](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/mila-noledet.jpg)
מניין לנו מעבדה?![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
המילה מַעְבָּדָה כחלופה ללבורטוריום היא מחידושיו של בן־יהודה. מה עניין עבודה למעבדה ומה היו החלופות האחרות ששימשו?
המשך קריאה >>
![מילה נולדת](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/mila-noledet.jpg)
מקלידים במקלדת![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
כיום כולנו מקלידים בקלידי המקלדת ומשתדלים להימנע מטעויות הקלדה. מניין לנו הקלידים, המקלדת וההקלדה?
המשך קריאה >>
![גזירה על עפיפונים](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/afifon-article-1.png)
נחש נייר ועפיפון![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
היו שקראו לו נְחַשׁ נְיָר כמו ברוסית. אחרים קראו לו עֲפִיפוֹן – אולי מן המילה עֲפִיפָה (=טיסה) בתוספת הסיומת ־וֹן בהשראת המילה אֲוִירוֹן (אֲוִיר + ־וֹן).
המשך קריאה >>
![איור של יד אוחזת בעגבנייה וכיתוב עגבנייה](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/tomato-1-300x300.jpg)
עגבנייה![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
איך זכתה העגבנייה בשמה, למה חידוש השם עורר התנגדות של רבים, ומה הייתה החלופה שהציע אליעזר בן־יהודה?
המשך קריאה >>
![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/default/8.png)
על מהגרים והגירה![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
איך קרה ששם הפעולה של הפועל הִגֵּר מבניין פיעל הוא הֲגִירָה במשקל השייך לבניין קל?
המשך קריאה >>
![איור פחזניות](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/profiterole-300x300.jpg)
פחזנית![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
מה הקשר בין המאפה החלול הקטן ובין השורש שנתן לו את שמו פח"ז – שמשמעו קלות דעת, פזיזות ואף הפקרות?
המשך קריאה >>
![איור של ילד ולידו צלוחיות מזון והכיתובים: צמחוני? טבעוני? פירותני? חצימחוני?](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/zimhoni-300x300.jpg)
תזונה עברית בעברית![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
צִמְחוֹנוּת וטִבְעוֹנוּת, המונחים העיקריים לציון סוגי תזונה, נוצרו מחוץ לאקדמיה. על כן נראה שגם המונחים האחרים שיחפצו בהם הדוברים מוטב להם שייווצרו בשיח הציבורי ללא תיווך של האקדמיה.
המשך קריאה >>
!["עברית כהלכה" מתוך "דבר"](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/ivrit-kehalaha-291x300.jpg)
תכנון – מאימתי מתכננים בעברית?![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
אקדם 62, תשע"ח
מתי חודשו הפועל תִּכְנֵן ושם הפעולה תִּכְנוּן? ומי חידש אותם? את התשובות על שאלות אלו מצאנו בגזיר עיתון משנת תש"ד (1944).
המשך קריאה >>
![תעמולה](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/taamula-300x290.jpg)
תעמולה![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
המילה תעמולה חודשה כנראה בסוף המאה התשע־עשרה מן השורש עמ"ל – המציין פעילות, מאמץ והשתדלות.
המשך קריאה >>
![גזיר מעיתון "דבר", כ"ז בתמוז תשי"ב, 20 ביולי 1952](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/Davar-20-July-1952.png)
תקרית![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
השימושים המוקדמים במילה תקרית הם במשמע קוריוז, סיפור קצר – ולא במשמע אינצידנט, היינו סכסוך או אירוע שלילי כלשהו.
המשך קריאה >>