הדף בטעינה

על המילה עֲצוּמָה

במילון

 (ללא ניקוד: עצומה)
מיןנקבה
שורשעצם
נטייהעֲצוּמוֹת לכל הנטיות

הגדרה

  • כְּתב בקשה חתום בידי רבים המופנה לרָשות (בלועזית: פֵּטִיצְיָה)
על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

בעיצומו- מטבע לשון בכל יום!

בְּעִצּוּמוֹ

WP_Post Object
(
    [ID] => 12515
    [post_author] => 21
    [post_date] => 2015-11-15 13:08:44
    [post_date_gmt] => 2015-11-15 11:08:44
    [post_content] => 

פירוש הביטוי: 'במהלכו (של)'; 'במלוא עוצמתו (של)'. דוגמאות: – היחסים בין המדינות נמצאים בעיצומו של משבר עמוק. – ההרשמה לכנס בעיצומה.

בספרות חז"ל אנו מוצאים את הצירוף "בעיצומו של יום" בדרשות על פסוקים שנכתב בהם "בעצם היום הזה". למשל: על יום הכיפורים נאמר "וְכָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל מְלָאכָה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה וְהַאֲבַדְתִּי אֶת הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמָּהּ" (ויקרא כג, ל). מכאן למדו חז"ל (בבלי יומא פא ע"א) "על עיצומו [ובנוסח אחר: על עצמו] של יום הוא ענוש כרת" – כלומר העונש הוא רק על עשיית מלאכה ביום הכיפורים ממש, ולא על עשיית מלאכה בַּזמן שנהגו להוסיף ליום הכיפורים בתחילתו (על פי העיקרון הדתי להוסיף מן החול אל הקודש).

המילה עֶצֶם היא ממילות היסוד המשותפות ללשונות השמיות. משמעה הבסיסי הוא כל אחד מחלקי השלד, ומכאן התגלגלה גם לציון הגוף בכללותו (במקרא בעיקר לציון קרבת משפחה כגון "אַחַי אַתֶּם, עַצְמִי וּבְשָׂרִי אַתֶּם"; שמואל ב יט, יג). מן השימוש הזה נשאלה המילה לציון 'גוף העניין', 'עיקר העניין', 'העניין ממש', וכך מתפרש הצירוף המקראי 'עצם היום הזה' – היום הזה גופו, היום הזה ממש.

בלשון חז"ל התפתח מאוד שימוש דומה במילה עֶצֶם עם כינויים (עַצְמִי, עַצְמוֹ וכיו"ב) במשמעות 'הדבר הזה גופו', 'הדבר הזה ממש', כגון "והפרי עצמו אסור", לצד שימושים נוספים. כך נוצר המטבע 'עצמו של יום' ובנוסח המוכר לנו יותר 'עיצומו של יום' או 'בעיצומו של יום'. מטבע זה רווח בספרות ההלכתית של ימי הביניים.

בעת החדשה השתחרר הביטוי מן ההקשר 'של יום' והחל לשמש בהקשרים נוספים, ואף מצאנו 'עיצומו של דבר' במשמעות 'מהותו של דבר'.

בימינו מטבע הלשון 'בעיצומו' נושא שני גוני משמעות העולים מרכיבי הצירוף 'בעיצומו של יום': האחד לציון זמן – 'במהלכו של', כגון "בעיצומו של התהליך"; האחר לציון חוזק ועצמה – 'במלוא עצמתו', כגון "הקרב בעיצומו". ולעתים קשה להבחין בין השניים.

מילה קרובה למטבע 'בעיצומו' בצורתה אך לא במשמעה היא 'עיצומים' – גם היא מלשון חז"ל. משמעה בספרות חז"ל הוא קנס, והיא מתגלגלת מגון משמעות אחר של השורש עצ"ם: כוח וחוזק, כגון "וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" (דברים ח, יז). ממשמעות זו משתלשל מובן של מריבה וּויכוח: "שניים שנתעצמו בדין" (בבלי סנהדרין לא ע"ב) הם בעלי דין הטוענים טענות זה נגד זה ומנסים לגבור זה על זה בדין, ובכתוב "מִדְיָנִים יַשְׁבִּית הַגּוֹרָל וּבֵין עֲצוּמִים יַפְרִיד" (משלי יח, יח) "מדינים" ו"עצומים" הם בעלי דין שהגורל ישבית את ריבם ויפריד ביניהם. גם המילה המקראית עצומה עניינה ויכוח ודין: "קָרְבוּ רִיבְכֶם... הַגִּישׁוּ עֲצֻמוֹתֵיכֶם..." (ישעיהו מא, כא). בספרות חז"ל 'לִגבות עיצומים' פירושו לגבות קנס, ו'עיצומים' כאן הם כנראה קיצור של 'דמי עיצומים', כלומר דמי הטענה המוטלים על הנִגְבֶּה.

[post_title] => בְּעִצּוּמוֹ [post_excerpt] => בספרות חז"ל אנו מוצאים את הצירוף "בעיצומו של יום"; בעת החדשה השתחרר הביטוי מן ההקשר 'של יום' והחל לשמש בהקשרים נוספים. [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%91%d7%a2%d7%a6%d7%95%d7%9e%d7%95 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2023-08-17 09:46:46 [post_modified_gmt] => 2023-08-17 06:46:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=12515 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

בספרות חז"ל אנו מוצאים את הצירוף "בעיצומו של יום"; בעת החדשה השתחרר הביטוי מן ההקשר 'של יום' והחל לשמש בהקשרים נוספים.
המשך קריאה >> המשך קריאה >>

ממשל ומנהל

WP_Post Object
(
    [ID] => 7886
    [post_author] => 5
    [post_date] => 2011-02-15 16:01:52
    [post_date_gmt] => 2011-02-15 14:01:52
    [post_content] => אֲגֻדָּה שִׁתּוּפִית - cooperative
קואופרטיב; ישות משפטית עצמאית המתנהלת באופן דמוקרטי ופועלת לרווחת חבריה; יש אגודות שיתופיות הפועלות ללא מטרות רווח ויש אגודות שיתופיות הפועלות כחברות עסקיות לכל דבר.


אִשְׁרוּר - ratification רָטיפיקַציה; אישור סופי לדבר – כגון הסכם או אמנה – שנותן הדרג העליון לאחר שניתן לדבר אישור של דרג נמוך יותר.
בִּזּוּר - decentralization דה־צנטרליזציה; העברת תפקידים ואצילת סמכויות של רשות מרכזית לגופי מנהל מקומיים או בדרג נמוך יותר.
הַפְרָטָה - privatization העברת השליטה או הבעלות על חברה או על עסק וכיו"ב מידי גוף ציבורי או ממשלתי אל ידיים פרטיות.
מִדְרָג - hierarchy הִיֵּרַרְכִיָּה; סולם הדרגות בארגון לפי סדר הסמכויות והכפיפויות.
מִרְכּוּז - centralization צנטרליזציה; ריכוז כל התפקידים וכל הסמכויות בידי הרשות המרכזית.
עִצּוּמִים - sanctions סנקציות; ביחסי עבודה – אמצעי לחץ, כגון שביתה, שמפעילים עובדים נגד מעסיקיהם כדי להשיג דרישות בתנאי עבודה; במשפט הבין־לאומי – הפעלת לחץ כלכלי ופוליטי נגד מדינה שהפרה אמנה או חוק בין־לאומי. ראו גם: המילה עיצומים כחלופה לסנקציות
עֲצוּמָה - petition פטיציה; תביעה שעליה חתומים רבים המופנית לגוף שלטוני לשנות החלטה או תכנית וכיוצא בזה. ראו גם: בעיצומו
צְבָאָנוּת - militarism מיליטריזם; הערכה יתרה של הכוח הצבאי בחיי החברה והמדינה; גישה לוחמנית המעדיפה שימוש בכוח צבאי לשם פתרון בעיות מדיניות. שם התואר: צבאני (מיליטריסטי).
שְׁדֻלָּה - lobby לובי; קבוצת אנשים העושה למען גוף או עניין מסוים ומשדלת בעלי תפקידים ואנשי ציבור לתמוך ולסייע בקידום העניין.
תַּאֲגִיד - corporation קורפורציה; קבוצה המוסמכת על פי החוק לפעול כגוף משפטי (או כאישיות משפטית). [post_title] => ממשל ומנהל [post_excerpt] => מה ההפך מביזור, איך אומרים "מיליטריזם" בעברית, מהי שדולה – ועוד כמה וכמה מונחי ממשל ומנהל [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c-%d7%95%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%9c [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-03-02 08:17:39 [post_modified_gmt] => 2021-03-02 06:17:39 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=7886 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

מה ההפך מביזור, איך אומרים "מיליטריזם" בעברית, מהי שדולה – ועוד כמה וכמה מונחי ממשל ומנהל
המשך קריאה >> המשך קריאה >>

במינוח המקצועי


עֲצוּמָה
לרשימה המלאה

במבט היסטורי

שכיחות הערך עֲצוּמָה ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות 1=0.001%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>