הדף בטעינה

על המילה סִגָּל

במילון

 (ללא ניקוד: סיגל)
מיןזכר
שורשסגל (סִגָּל)
נטייהסיגלים לכל הנטיות

הגדרה

  • צמח בעל פרחים המותאמים להאבקת חרקים (Viola)

צירופים

על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

תהלים, הומרוס וטשרניחובסקי – על מקורה הלשוני של הסרעפת

WP_Post Object
(
    [ID] => 91268
    [post_author] => 3
    [post_date] => 2024-01-31 20:36:37
    [post_date_gmt] => 2024-01-31 18:36:37
    [post_content] => המילה סַרְעֶפֶת, מחיצת השריר שבין הבטן לבית החזה, נראית במבט ראשון מילה עתיקה בלשוננו, אך למחפש את תולדותיה במילונים העבריים נכונה הפתעה: לא מדובר במילה מקראית ואף לא במילה שירשנו מספרות חז"ל או מספרות הרפואה של ימי הביניים, אלא ביצירה של העברית החדשה. מי שיטרח מעט יותר ויפתח את ספר המונחים לרפואה ומדעי הטבע של אהרן מזי"א משנת תרצ"ד (1934) אף יגלה על נקלה מי היה מחדש המילה – עורך הספר שאול טשרניחובסקי. ומי שיתחקה על שורשיה יראה כי בחידושה חָברוּ שני צדדיו של האיש: הרופא והמשורר.

ראשיתו של מסענו הלשוני בספר תהלים. בשניים ממזמוריו באה המילה העומדת ביסודו של החידוש סַרְעֶפֶת, והיא שַׂרְעַפִּים: "בְּרֹב שַׂרְעַפַּי בְּקִרְבִּי, תַּנְחוּמֶיךָ יְשַׁעַשְׁעוּ נַפְשִׁי" (צד, יט), "חָקְרֵנִי אֵל וְדַע לְבָבִי, בְּחָנֵנִי וְדַע שַׂרְעַפָּי" (קלט, כג). לדעת חוקרי הלשון, שַׂרְעַפִּים הם דאגות ומחשבות מטרידות, אך בימי הביניים הובנה המילה במשמעות של מחשבות והרהורים מכל סוג שהוא, וכך היא משמשת גם בימינו כגון בביטוי 'ניעור מסרעפיו' (המעבר משי"ן שמאלית לסמ"ך כרגיל בעברית עוד בספרות חז"ל, כגון מַשּׂוֹר בתנ"ך לעומת מַסּוֹר בלשון חז"ל ובימינו).

המילה שַׂרְעַפִּים היא ככל הנראה הרחבה של מילה מקראית אחרת – שְׂעִפִּים – בעלת אותה משמעות: "בִּשְׂעִפִּים מֵחֶזְיֹנוֹת לָיְלָה, בִּנְפֹל תַּרְדֵּמָה עַל אֲנָשִׁים" (איוב ד, יג). הוספת העיצור רי"ש מוכרת ממילים נוספות, כגון כִּסֵּא–כֻּרְסָה, שֵׁבֶט–שַׁרְבִיט, דַּמֶּשֶׂק–דַּרְמֶשֶׂק. את שתי המילים – שְׂעִפִּים ושַׂרְעַפִּים – החוקרים מסבירים על פי השורש הערבי שׁע'ף הקשור בתשוקות הלב.[1]

אך מה למחשבות והרהורים ולמחיצת השריר שבגוף? התשובה לשאלה זו מצויה כנראה בכתביו של גדול משוררי יוון העתיקה – הומרוס. המילה היוונית המוכרת לסרעפת, אשר חדרה ללטינית ובעקבותיה לשאר לשונות אירופה, היא diaphragma. אך בספרות היוונית הקלסית משמשת מילה נוספת בעלת אותה משמעות: phrēn. מילה זו שכיחה בכתביו של הומרוס בעיקר בצורת הרבים phrenes, והיא משמשת בהם הן לציון האיבר בגוף (הסרעפת ובהרחבה גם מקום הלב), הן לציון תשוקות, מחשבות ורגשות. הסרעפת היא מאיברי הגוף אשר נתפסו אצל היוונים הקדמונים כמקור הרגש והמחשבה, בדומה לתפיסה המקראית של הלב והכליות בניסוחים כמו "פָּחַד לִבִּי" (תהלים קיט, קסא), "נִשְׁבְּרֵי לֵב" (תהלים לד, יט),"יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי" (תהלים טז, ז).

טשרניחובסקי, שהעריך מאוד את תרבותה של יוון העתיקה, תרגם לעברית את יצירותיו של הומרוס 'אליאדה' (בהוצאות הראשונות של התרגום 'איליאס') ו'אודיסאה' (אצלו בכתיב 'אודיסיה'). התרגום היה מוכן בידו בתחילת שנות העשרים של המאה העשרים,[2] וחלקו הראשון – האיליאס – הודפס בכרך התשיעי של כל כתביו בשנת תרצ"ד (1933). בתרגומו באות תמורת המילה phrenes חלופות עבריות, ובהן לב, נפש, יֵצֶר, רוח, הגיגים. החלופה לֵב רווחת ביותר בתרגומו, כי במקורות העבריים הלב הוא המזוהה עם מקום הרגש והמחשבה. אך בשלושה מקומות נזקק טשרניחובסקי למונח האנטומי המדויק של האיבר diaphragma. בשניים מהם הוא נקט את המילה טַרְפֵּשׁ (אליאדה שיר 16, שורה 481; אודיסאה שיר 9, שורה 301). המילה טַרְפֵּשׁ או טַרְפַּשׁ הגיעה ללשוננו מן הארמית, ולפי חלק מהדעות היא מציינת את האיבר diaphragma. ואילו במקום אחד הוא נקט את חידושו סַרְעֶפֶת: "עקר חניתו מגופו, ותצא סרעפתו אחריה" (אליאדה, שיר 16, שורה 504). לא ברור לפי מה הכריע בין שתי המילים האלה בשלושת המקומות.

נראה אפוא שבבסיס חידושה של המילה סַרְעֶפֶת עמדו שתי מילים ממקורות שונים לגמרי: המילה היוונית phrenes מכתבי הומרוס – המציינת הן את מחיצת השריר בגוף הן את מקור המחשבות –  והמילה המקראית שַׂרְעַפִּים. וכדאי לשים לב שבשני הפסוקים מתהלים שהובאו לעיל המילה שַׂרְעַפִּים נזכרת לצדם של איברי גוף: בפסוק אחד בא תיאור המקום 'בְּקִרְבִּי', ובפסוק השני המילה 'שרעפים' מקבילה למילה 'לב'.

ועד הלשון אימץ לראשונה את הצעתו של טשרניחובסקי במילון למונחי רפואה משנת תש"א (1941).[3]

אך למעשה לא הייתה זו הופעתה הראשונה של המילה סַרְעֶפֶת במילוני הוועד. מילה זו נזכרת כבר ברשימה שפרסם הוועד בשנת תרע"ג (1913), אך לא כשם איבר בגוף אלא כשם של צמח. צמח זה מוכר בשמו הספרותי אמנון ותמר (שמו התקני כיום סִגָּל סַסְגּוֹנִי). ומי שחידש את השם אמנון ותמר וסייע לסרעפת לעבור מערוגת הגינה אל מחוזות האנטומיה לא היה אלא שאול טשרניחובסקי.[4]

* אני מודה לד"ר מיכאל רנד ולד"ר נורית שובל־דודאי מן האקדמיה ללשון העברית על עזרתם.

___________________________

[1]  יש הקושרים את צמד השורשים שׂע"ף–שׂרע"ף גם לצמד השורשים סע"ף–סרע"ף המציין ענפים, כגון פסוקים "וְנִשְׁאַר בּוֹ עוֹלֵלֹת כְּנֹקֶף זַיִת, שְׁנַיִם שְׁלֹשָׁה גַּרְגְּרִים בְּרֹאשׁ אָמִיר, אַרְבָּעָה חֲמִשָּׁה בִּסְעִפֶיהָ פֹּרִיָּה" (ישעיהו יז, ו), "עַל כֵּן גָּבְהָא קֹמָתוֹ מִכֹּל עֲצֵי הַשָּׂדֶה, וַתִּרְבֶּינָה סַרְעַפֹּתָיו וַתֶּאֱרַכְנָה פֹארֹתָיו" (יחזקאל לא, ה).

[2]  ג' קרסל, לכסיקון הספרות העברית בדורות האחרונים, כרך שני, תל-אביב תשכ"ז, עמ' 51.

[3]  במונחי נתחי הבשר שבמילון למונחי המטבח משנת תרצ"ח (1938) אימץ ועד הלשון דווקא שתיים ממתחרותיה של הסרעפת הנזכרות בספר המונחים של מזי"א: טרפש וחצר הכבד. חלופות אחרות הנזכרות בספר המונחים, אשר שימשו במשמעות סרעפת בעיקר בחיבורים מימי הביניים, הן מחיצה, יותרת, יותרת הכבד, טַרְפַּס, טַרְפֶּשֶׁת, מסך, פרוכת הלב והקרום החולק.

[4]  על גלגוליו של שם הפרח ראו: סמדר ברק, 'אמנון ותמר', בתוך: רות אלמגור־רמון, רגע של עברית, רגע מס' 298, ירושלים תשס"א. כפי שמוסבר שם, גם בתחום הבוטניקה חודשה הסרעפת בהשראת המילה 'שרעפים' במשמעות מחשבות, על פי שמו הצרפתי של הפרח. לעומת זאת את השם אמנון ותמר טבע טשרניחובסקי בתרגום האגדה הרוסית הקשורה בפרח – אגדה המספרת על אהבתם האסורה של האח והאחות איוון ומריה.

[post_title] => תהלים, הומרוס וטשרניחובסקי – על מקורה הלשוני של הסרעפת [post_excerpt] => חידושה של המילה סַרְעֶפֶת התבסס על המילה המקראית הנדירה שַׂרְעַפִּים. [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%aa%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%95%d7%9e%d7%a8%d7%95%d7%a1-%d7%95%d7%98%d7%a9%d7%a8%d7%a0%d7%99%d7%97%d7%95%d7%91%d7%a1%d7%a7%d7%99-%d7%a2%d7%9c-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%94 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-03-04 17:57:06 [post_modified_gmt] => 2024-03-04 15:57:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=91268 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

חידושה של המילה סַרְעֶפֶת התבסס על המילה המקראית הנדירה שַׂרְעַפִּים. המשך קריאה >>
אנחנו עם סגולה

סגולה וסָגול

WP_Post Object
(
    [ID] => 90086
    [post_author] => 19
    [post_date] => 2024-01-04 16:09:43
    [post_date_gmt] => 2024-01-04 14:09:43
    [post_content] => לא פעם אנו נשאלים אם יש קשר בין סְגֻלָּה לצבע סָגֹל, וכבר עתה נשיב: אין שום קשר. הינה הפירוט.

סגולה

עם ישראל מוכתר בתואר עם סגולה. על פי ספר שמות האל מבטיח לעם ישראל: "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכׇּל הָעַמִּים" (יט, ה), ובספר דברים מופיע הצירוף עצמו: "וּבְךָ בָּחַר ה' לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים" (דברים ז, ו; וכן יד, ב; כו, יח). בתרגומים הארמיים למקרא "עַם סְגֻלָּה" הוא "עַם חַבִּיב", ומכאן להוראת הביטוי הידועה מימים ימימה: עם ישראל אהוב וחביב לפני האל. אלא שמפסוקים אחרים אפשר ללמוד שלמילה 'סגולה' יש הוראה מוחשית, למשל "כָּנַסְתִּי לִי גַּם כֶּסֶף וְזָהָב וּסְגֻלַּת מְלָכִים" (קהלת ב, ח), ונראה כי סגולה ביסודה היא 'נכסים', 'רכוש'[1] – ואולי דווקא 'רכוש יקר ערך', וכך נתקבלה המשמעות 'קניינו היקר והחביב של האל'. היחס בין ההוראה המוחשית למופשטת עולה בבירור במדרש חז"ל: "מה סגולה של אדם חביב עליו, כך תְּהוּ חביבין לי" (מכילתא דרבי ישמעאל יתרו ב). פירוש זה נחשב מקובל גם במחקר, ואולם יש מי שהראה כי מהשוואה ללשונות שמיות עתיקות אחרות (אכדית ואוגריתית) עולה שהמילה סגולה עשויה להתפרש במשמעות 'עבד', 'וסל'. ואומנם במקרא התואר 'עבד' לישראל מציין גם חיבה וקִרבה (ולאו דווקא כפיפות ושעבוד), כגון "וְאַתָּה יִשְׂרָאֵל עַבְדִּי יַעֲקֹב אֲשֶׁר בְּחַרְתִּיךָ זֶרַע אַבְרָהָם אֹהֲבִי" (ישעיהו מא, ח). בתקופה מאוחרת יותר ציינה המילה 'סגולה', על פי הוראתה המושאלת, גם דבר מה ייחודי ומובחר, וכך נוצר הצירוף יחידֵי סגולה. בלשון הפיוט הקדום נגזרה מן המילה 'סגולה' צורת הזכר המקבילה סֶגֶל בצירוף "סגל חבורה", היינו 'חבורה מובחרת'; ובימינו התקצר הצירוף, ודווקא המילה 'סגל' קיבלה את מלוא משמעותו – חֶבֶר, צוות – למשל בצירופים 'סגל הבסיס' או 'חֲבֵר סגל' (במוסד אקדמי וכיו"ב).[2] כידוע 'סגולה' מציינת גם תכונה מיוחדת ("לשתיית תה צמחים יש סגולות רבות") ונראה שיד הערבית בדבר: את המילה המקראית 'סגולה' מתרגם רב סעדיה גאון (בן המאה העשירית לספירה) במילה הערבית "כאצה" (خَاصَّة; בתעתיק: ח'אס'ה) שעניינה 'מבחר', 'אנשים מיוחדים', אבל למילה זו בערבית יש משמעות נוספת: 'תכונה מיוחדת'. מתרגמי ימי הביניים הכירו את שתי ההוראות והשתמשו במילה העברית 'סגולה' גם כדי להביע את ההוראה השנייה. מכאן התגלגלה עד מהרה המילה 'סגולה' לציון 'תכונה מיוחדת שעשויה להביא לתוצאה רצויה', למשל בהקשר של רפואה, ומכאן והלאה גם לציון 'תכונה מופלאה', בייחוד בהקשרים מיסטיים דוגמת "סגולה נגד עין הרע".

שימושי השורש סג"ל בימינו

המילה 'סגולה' במובן הכללי של רכוש מצויה גם בלשון חכמים וממנה נגזר ברובד לשון זה הפועל לְסַגֵּל במובן 'לרכוש': "(משל) לאחד שהיה לו מקל וצִנית ('סל', 'תרמיל'). עמד וסיגל וקנה לו צאן..." (איכה רבה א, נב). במיוחד מסגלים במדרשי חז"ל "מצוות ומעשים טובים", ואילו בימינו מסגלים בעיקר תכונות ומנהגים. מן המילה 'סגולה' בהוראתה החדשה ביותר של 'תכונה מיוחדת ומופלאה' נוצרה צורת הבינוני מְסֻגָּל במובן 'מיוחד לעניין מסוים', וגם כאן ההקשר הוא בדרך כלל מיסטי: "ל"ג בעומר הוא יום מסוגל לישועות". בגיוון משמעות קל נוצרה ההוראה הנפוצה יותר שעניינה היכולת והכישרון לעשות דבר מה: "אני מסוגל לפתור את התרגיל בעצמי", וכך המילה משמשת בימינו. ממנה נגזר השם המופשט מסוגלוּת. בניין התפעל, שעשוי להורות על שינוי והתהוות, תרם את הפועל הִסְתַּגֵּל במשמעות 'הלך ונעשה רגיל (ב־)': "הוא מסתגל בקלות לתנאים חדשים". עוד בימי הביניים נוצר מ'סגולה' שם התואר סְגֻלִּי, במובן 'נבחר', ובעברית החדשה יוחד הכינוי הזה ל'בעל סגולה', 'בעל התכונה המיוחדת לו בלבד', כגון בצירוף 'משקל סגולי' שיש לחומרים שונים בטבע.

סגול

הצבע סָגֹל, במשקל הצבעים פָּעֹל, נקרא כך על שם סוג פרח ששמו סִגָּל, שצבעי עלי הכותרת שלו סגולים (שמו המדעי: Viola, 'סָגול' בלטינית), בדומה ל־וָרֹד משם הפרח וֶרֶד. כצמח בר הסיגל נדיר בארץ, אך על פי רוב הוא מצוי כצמח נוי בגינות ובחנויות הפרחים. בתחילה נקרא שמו העברי סֶגֶל (אולי במשקל וֶרֶד), ואולם בציבור כבר התפשט השם 'סיגל' ובהשפעת שם עממי זה שינתה האקדמיה בשנת 2003 את שמו לסִגָּל.[3] השם העברי של הפרח שאול, בשינוי קל, מן הארמית. בתלמוד הבבלי נזכר צמח שריחו טוב בשם 'סיגלתא': "הני סִיגְּלֵי מברכינן עליהו בורא עשבי בשמים" [סיגלים אלו מברכים אנו עליהן 'בורא עשבי בשמים'] (ברכות מג ע"ב), ובמסכת שבת נזכרים 'סיגלי' כמרכיב בתכשיר רחצה שמפיק ריח נעים.[4] הזיהוי של צמח זה אינו ודאי, ואולם מי שסלל את דרכו של שם הצמח לעברית החדשה הוא רש"י – בפירושו לתלמוד בשני המקומות הוא כותב "ויול"ש בלעז", וסביר שהכוונה היא למין סִגָּל רֵיחָנִי (Viola odorata) הגדל בר באירופה, והודות לריחו הנעים הוא משמש להכנת בשׂמים. השימוש בשם הזה תועד ב"ילקוט הצמחים" שפרסם ועד הלשון בשנת תר"ץ (1930).[5] ____________________________

[1] לדעת חוקרים מקבילות לה המילה האכדית sugullati שמובנה 'עדר', 'מקנֶה' והמילה הערבית سجل שמובנה 'חלק', 'מנה'.

[2] להרחבה בעניין זה ראו כאן.

[3] בהקשר זה נזכיר את הצורה סְגַלְגַּל במשקל אדמדם וירקרק. לצד 'סגלגל' במשמעות 'סגול במקצת' יש סְגַלְגַּל שונה לחלוטין – 'בעל צורת אליפסה, אובָלי'. למשל החדר החשוב בבית הלבן, שבו מתגורר ועובד נשיא ארצות הברית, הוא "החדר הסגלגל" (Oval Office). שם התואר 'סגלגל' במובן זה מוכר מלשון חכמים. נהוג להציע כי הוא נגזר מן השורש גלג"ל בתוספת ס' הבאה ממשקל שפעל, בהתחלפות העיצורים השורקים.

[4] צמח שזיהויו אינו ברור בשם saggilatu מוכר מן האכדית, ועל פי מילוני האכדית הוא שאול משוּמרית.

[5] הפרח הידוע בשם העממי "אמנון ותמר" הוא מין של סיגל. שמו הרשמי: סִגָּל סַסְגּוֹנִי. בתחילה היה שם הלוואי שְׁלוֹשׁ־גּוֹנִי אך הוא הוחלף בשל סרבולו ומשום שסַסְגּוֹנִי מתאים גם לזני התרבות הרבים שפותחו ממין זה.

[post_title] => סגולה וסָגול [post_excerpt] => מה הקשר בין 'עם סגולה' ובין 'משקל סגולי'? ומניין לנו 'סֶגֶל' ו'הסתגלות'? בין כל המילים הללו יש קשר גיזרוני, ואילו שם הצבע סָגֹל מוצאו אחר. [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%a1%d7%92%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%95%d7%a1%d7%92%d7%95%d7%9c [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-01-18 15:20:03 [post_modified_gmt] => 2024-01-18 13:20:03 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=90086 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

מה הקשר בין 'עם סגולה' ובין 'משקל סגולי'? ומניין לנו 'סֶגֶל' ו'הסתגלות'? בין כל המילים הללו יש קשר גיזרוני, ואילו שם הצבע סָגֹל מוצאו אחר. המשך קריאה >>

מבחר שמות צמחים

WP_Post Object
(
    [ID] => 7802
    [post_author] => 5
    [post_date] => 2011-01-24 15:47:42
    [post_date_gmt] => 2011-01-24 13:47:42
    [post_content] => אורן הצנובר (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")אֹרֶן הַצְּנוֹבָר - Pinus pinea
עץ מחט גבוה וירוק עד. השם אֹרֶן הַצְּנוֹבָר נקבע על שום זרעיו (הידועים גם בשם פיניונס). המילה צְנוֹבָר מקורהּ בערבית ואולי היא משתקפת בשם המקום 'צנבראי' המובא בתלמוד הירושלמי.


אשמר קוצני (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")אֶשְׁמָר קוֹצָנִי - Paliurus spina-christi שיח גדול או עץ נמוך ורב ענפים, סבוך וקוצני. השם הקודם שָׁמִיר קוצני שוּנה משום שהשָׁמִיר משמש שם עממי לעשב התבלין ומשום שהצירוף 'שמיר ושית' בישעיהו (ה, ו ועוד) מכוון כנראה לשם כללי לעשב שוטה.
בוקיצה שעירה (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")בּוּקִיצָה שְׂעִירָה - Ulmus minor עץ נָשיר סבוך ענפים, ניטע בארץ כעץ שׂדרות. שם הסוג אולמוס הוחלף בשם בּוּקִיצָה המצוי במילונים ובספרות החל מראשית המאה העשרים. ככל הנראה מקורו בפרסית, והוא אף משמש בערבית מדוברת.
גרגרנית החלבה (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")גַּרְגְּרָנִית הַחִלְבָּה - Trigonella foenum-graecum צמח עשבוני נמוך בעל פרחים פרפרניים שצבעם תכול־לבן. הפרי הוא תרמיל ארוך בעל מקור, ובו זרעים עגולים. מהם מכינים את החלבה, תבלין או מאכל המקובלים בקרב יוצאי תימן.
חוורית חרוזה (צילום: סיקו סיקו, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")חַוָּרִית חֲרוּזָה - Blackstonia perfoliata ממשפחת הַעַרְבָּזִיִּים. צמח חד־שנתי חורפי. פורח בחודשים אפריל עד אוגוסט. השם העברי חַוָּרִית נקבע לפי בית הגידול האופייני – אדמות חוואר (חוואר הוא סלע ימי צהבהב עשוי חרסית וקִרְטוֹן).
יצהרון מכסיף (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")יִצְהָרוֹן מַכְסִיף - Elaeagnus angustifolia עץ גבוה הדומה לזית בנופו, בגוֹן עליו ובצורתם. השם הקודם: עֵץ־הַשֶּׁמֶן הַמַּכְסִיף. שם הסוג הוחלף משום שברור כי מין זה אינו 'עץ שמן' שבא במקרא, במשנה ובתלמוד.
כנפון זהוב (צילום: אדם וינצה, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")כַּנְפוֹן זָהֹב - Verbesina enoelioides ממשפחת המורכבים. צמח חד־שנתי קיצי הדומה במראהו לְחַמָּנִית. הצמח הוא גֵּר בישראל שפלש לאזורנו מאמריקה הצפונית. השם הלועזי וֶרְבֵּזִינָה הומר בשם העברי כַּנְפוֹן על שום ההתרחבות הקרומית של פירותיו.
מסורן סרגלני (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")מַסּוֹרָן סַרְגֵּלָנִי - Koelpinia linerais ממשפחת המורכבים. צמח חד־שנתי חורפי קטן. פורח בחודשים מארס עד מאי. השם הלועזי קֶלְפִּינִיָּה הומר בשם העברי מַסּוֹרָן על שם פירות הצמח דמויי המסור.
סגולית מחומשת (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")סְגֻלִּית מְחֻמֶּשֶׁת - Legousia pentagonia ממשפחת הַפַּעֲמוֹנִיתִיִּים. צמח חד־שנתי חורפי. פורח בחודשים מארס עד מאי. השם העברי סְגֻלִּית נקבע על שום צבע הפרחים הסגול של כל מיני הסוג.
סיגל ססגוני (צילום: וורנה וולטר נאני, באדיבות: "צמחיית ישראל ברשת")סִגָּל סַסְגוֹנִי - (Viola kitaibeliana (viola tricolor צמח עשבוני חד־שנתי נמוך, בעל פרחים קטנים וססגוניים. השם העממי סִגָּל אומץ כשם הסוג. שם הלוואי סַסְגּוֹנִי נקבע בשל התאמתו גם לזני התרבות הרבים המוכרים בשם העממי 'אמנון ותמר'.
עפעפית רבת-פרחים (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")עַפְעַפִּית רַבַּת־פְּרָחִים - Kickxia floribunda מממשפחת הלֹעָנִיתִיִּים. שיח נמוך, רב־שנתי, שעיר ואפרפר. פורח בחודשים מארס עד אוגוסט. השם הלועזי קִקְסִיָּה הומר בשם העברי עַפְעַפִּית על שום הנקבים בפרי שצורתם כעפעפיים.
עציון פרסי (צילום: רועי טלבי, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")עֶצְיוֹן פָּרְסִי - Haloxylon persicum שיח מעוצה הנפוץ ממרכז אסיה עד חצי האי ערב. השם הקודם: פְּרַקְרַק פָּרְסִי. שם הסוג עֶצְיוֹן על פי השם הערבי של הצמח  غضا =גדא. שם המקום 'עין רדיאן' (יטבתה) קרוי כנראה על שם הצמח הזה הגדל בסביבתו. ראו גם: ה"עציון" חוזר לשפתנו מאת אבינועם דנין.
פוקה קוצנית (צילום: אבינעם דנין, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")פּוּקָה קוֹצָנִית - Cenchrus echinatus ממשפחת הדְּגָנִיִּים. צמח חד־שנתי קיצי, עשבוני. הצמח הוא גֵּר שפלש לאזורנו מארצות הברית. השם העברי נקבע על פי השם העממי פּוּקַת הַיְּחֵפִים. בשם הזה מכונים צמחים שפירותיהם ננעצים בכפות הרגליים.
ששית מצויה (צילום: אילן זהרוני, באדיבות "צמחיית ישראל ברשת")שֵׁשִׁית מְצוּיָה - Sherardia arvensis ממשפחת הַפּוּאָתִיִּים. צמח חד־שנתי חורפי נמוך. פורח בחודשים מארס ואפריל. השם הלועזי שֵׁרַרְדִּיָּה הומר בשם העברי שֵׁשִית על שום שש שיני הגביע המתבלטות לאחר הפריחה. [post_title] => מבחר שמות צמחים [post_excerpt] => מבחר שמות עבריים של צמחי ארצנו שחידשה הוועדה לשמות צמחי ארץ ישראל. [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%9e%d7%91%d7%97%d7%a8-%d7%a9%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%9d [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-02 17:13:49 [post_modified_gmt] => 2020-02-02 15:13:49 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=7802 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

מבחר שמות עבריים של צמחי ארצנו שחידשה הוועדה לשמות צמחי ארץ ישראל. המשך קריאה >>
למד לשונך

למד לשונך 42

WP_Post Object
(
    [ID] => 82038
    [post_author] => 49
    [post_date] => 2002-05-14 18:16:25
    [post_date_gmt] => 2002-05-14 15:16:25
    [post_content] => לקובץ PDF
    [post_title] => למד לשונך 42
    [post_excerpt] => 
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%9c%d7%9e%d7%93-%d7%9c%d7%a9%d7%95%d7%a0%d7%9a-42
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2024-01-26 00:30:09
    [post_modified_gmt] => 2024-01-25 22:30:09
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=82038
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

לקובץ PDF המשך קריאה >>
אקדם - גיליון 20

אקדם 20

WP_Post Object
(
    [ID] => 7980
    [post_author] => 5
    [post_date] => 2002-05-14 16:04:57
    [post_date_gmt] => 2002-05-14 13:04:57
    [post_content] => תוכן העניינים
  • נשיא האקדמיה: הניתוק ממקורות העברית מדלדל את הרוח ואת הלשון (על ביקור נשיא המדינה באקדמיה), עמ' 1
  • ערב עיון לכבוד פרופ' צרפתי, עמ' 1
  • החלטות בדקדוק: אלמנות, אכזריות, כרמל, נוכחי, עשרות־, עמ' 2
  • שאלות ותשובות: אירו – המטבע האירופי, עמ' 2
  • שאלות ותשובות: עצימות או עצמה מאת אורלי אלבק, עמ' 2
  • חידת הציור: מחיי הלשון – אליעזר בן־יהודה מאת אמנון שפירא, עמ' 3
  • צמחי ארצנו והדקדוק העברי - מעבודת הוועדה לשמות צמחי ארץ ישראל, מאת רונית גדיש, עמ' 6 יידוע שמות צמחים, אזוב, אלמוות, מצלתיים, סיגל, תורמוס, טרשי, תל־אביבי
  • מילון חדש לעולם העסקים, יוסי אנג'ל, עמ' 7
[post_title] => אקדם 20 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%90%d7%a7%d7%93%d7%9d-20 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-03-24 13:40:12 [post_modified_gmt] => 2019-03-24 11:40:12 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=7980 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

תוכן העניינים נשיא האקדמיה: הניתוק ממקורות העברית מדלדל את הרוח ואת הלשון (על ביקור נשיא המדינה באקדמיה), עמ' 1 ערב עיון לכבוד פרופ' צרפתי, עמ' 1 החלטות בדקדוק: אלמנות, אכזריות, כרמל, נוכחי, עשרות־, עמ' 2 המשך קריאה >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך סִגָּל 1 (שם צמח) ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>