הדף בטעינה

הֵזֵם

במילון

 (ללא ניקוד: מזם)
*לא: מֵזִים
בנייןהפעיל
שורשזמם
נטייהמְזימָּה
נטיית הפועלהֵזֵם, יָזֵם, לְהָזֵם לכל הנטיות

הגדרה

  • מוכיח שהעֵד לא היה במקום המעשה ולכן הוא משַקר (הוא עֵד זוֹמֵם)
על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

הזם או הזים?

WP_Post Object
(
    [ID] => 28849
    [post_author] => 21
    [post_date] => 2018-05-01 16:39:10
    [post_date_gmt] => 2018-05-01 13:39:10
    [post_content] => לְהָזִים את השמועות או לְהָזֵם את השמועות? מניין הפועל הזה ומה פירושו?

נאמר מייד: לְהָזֵם.

הפועל הֵזֵם (בבניין הפעיל) גזור מאותו השורש של המילה זוֹמֵם (צורת בינוני של זָמַם בבניין קל). המילה מוכרת לנו מן הצירופים 'זוממי מזימות', 'עדים זוממים'. ראשיתו של הפועל זָמַם בתנ"ך – במחשבה, ולאו דווקא מחשבה רעה. 'עד זומם' הוא עד שדבריו אינם דברי אמת, המסלף את הדברים בכוונה ומוכרז עד שקר. 'הֵזֵם את העד' פירושו הוכיח שהוא זומם, הוכיח שהוא דובר שקר.

בעברית ימינו הורחבה המשמעות של הפועל הֵזֵם: אפשר להזם לא רק עדים, אלא גם שמועות.

הצורות התקניות הן הֵזֵם, יָזֵם, לְהָזֵם – כמו הֵסֵב, לְהָסֵב מן השורש סב"ב, וכמו לְהָקֵל, לְהָגֵן, לְהָצֵר. 'הדובר הֵזֵם את השמועות', כמו 'הוא הֵסֵב את תשומת הלב'.

רק בצורות שבהן האות הראשונה של השורש איננה מוטעמת, יש בה חיריק ולא צירי: מְזִמִּ֫ים (בלי ניקוד: מזימים) – כמו מְסִבִּים, מְעִזִּים, מְגִנִּים (בלי ניקוד: מסיבים, מעיזים, מגינים).

* שודר לראשונה ברשת ב' של קול ישראל בפינה ״רגע של עברית״.

[post_title] => הזם או הזים? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%94%d7%96%d7%9d-%d7%90%d7%95-%d7%94%d7%96%d7%99%d7%9d [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-07-27 14:57:01 [post_modified_gmt] => 2024-07-27 11:57:01 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=28849 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

לְהָזִים את השמועות או לְהָזֵם את השמועות? מניין הפועל הזה ומה פירושו? נאמר מייד: לְהָזֵם. הפועל הֵזֵם (בבניין הפעיל) גזור מאותו השורש של המילה זוֹמֵם (צורת בינוני של זָמַם בבניין קל). המילה מוכרת לנו מן המשך קריאה >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך הֵזֵם 1 (מחשבה, עדות) ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
ערכים נוספים:
שכיחות 1=0.01%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך הֵזֵם 2 (מחסום) ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות 1=0.01%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>