הדף בטעינה

בתשובות באתר

פרשת בלק – אפס קצהו
מקור הביטוי 'אפס קצהו' בפרשת השבוע, פרשת בלק. לאחר שבירך בלעם את ישראל במקום לקללם, ביקש ממנו בלק לנסות לקללם שנית – הפעם ממקום שרואים ממנו רק חלק מן העם ולא את כולו: "לְךָ נָּא המשך קריאה >>

WP_Post Object ( [ID] => 11937 [post_author] => 40 [post_date] => 2015-10-07 10:46:56 [post_date_gmt] => 2015-10-07 07:46:56 [post_content] => מקור הביטוי 'אפס קצהו' בפרשת השבוע, פרשת בלק. לאחר שבירך בלעם את ישראל במקום לקללם, ביקש ממנו בלק לנסות לקללם שנית – הפעם ממקום שרואים ממנו רק חלק מן העם ולא את כולו: "לְךָ נָּא אִתִּי אֶל מָקוֹם אַחֵר אֲשֶׁר תִּרְאֶנּוּ מִשָּׁם, אֶפֶס קָצֵהוּ תִרְאֶה וְכֻלּוֹ לֹא תִרְאֶה..." בלשון המקרא "אֶפֶס" או "אֶפֶס כִּי" פירושו 'אלא', 'אבל'. אם כן בלק אמר לבלעם כך: 'לך איתי אל מקום אחר שאפשר לראות ממנו את עם ישראל, אבל (רק) את קצהו תראה ולא את כולו". "אפס קצהו" = 'אֲבָל (אֶת) קצהו'. בעת החדשה היה "אפס קצהו" לצירוף העומד לעצמו. המילה אֶפֶס איבדה בו את משמעה המקורי, ודבק בה המשמע של המילה הבאה – קָצֶה. מעתה "אפס קצהו" הוא קְצה קצהו, הקצה של הקצה. לשינוי זה תרמה אולי גם משמעות אחרת של המילה אֶפֶס: אַיִן, מְאוּם. [post_title] => פרשת בלק – אפס קצהו [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%91%d7%9c%d7%a7-%d7%90%d7%a4%d7%a1-%d7%a7%d7%a6%d7%94%d7%95 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-02-04 17:06:22 [post_modified_gmt] => 2024-02-04 15:06:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=11937 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )
התראות