הדף בטעינה

על המילה אֵל

במילון

 (ללא ניקוד: אל)
שורשאול
נטייהאֵלָה לכל הנטיות

הגדרה

  • ישות על־אנושית ועל־טבעית שבני אדם מאמינים בה ועובדים אותה ולרוב מייחסים לה את בריאת העולם והשליטה בו ובגורל בני האדם
  • בדתות של ריבוי אלים – כל אחת מן הישויות העל־אנושיות השולטות יחד בעולם ובגורל בני האדם

צירופים



 (ללא ניקוד: אל)
מיןזכר
שורשאול

הגדרה

  • כוח, חוזק (משמש חלק בביטויים)

צירופים

על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

לאל ידו - מטבע לשון בכל יום!

לְאֵל יָדוֹ

פירוש הביטוי: 'בכוחו', 'ביכולתו'. דוגמה: הקהילה עשתה כל אשר לאל ידה כדי לסייע למשפחה בשעתה הקשה. לאחר שברחו יעקב ומשפחתו מבית לבן הארמי, השיגם לבן ואמר להם: "יֶשׁ לְאֵל יָדִי לַעֲשׂוֹת עִמָּכֶם רָע" (בראשית לא,…
המשך קריאה >>
שמות ומשמעויות אילון

אילון

WP_Post Object
(
    [ID] => 93946
    [post_author] => 60
    [post_date] => 2024-05-29 15:31:48
    [post_date_gmt] => 2024-05-29 12:31:48
    [post_content] => אֵילוֹן הוא שמם של אישים ידועים במקרא: אֵילוֹן (או אֵילֹן) הַחִתִּי חותנו של עשו ואֵילוֹן הַזְּבוּלֹנִי, השופט העשירי בספר שופטים.

בגרסת תרגום השבעים ליוונית אילון החִתי הוא 'אילון החִווי', ולפי שהגרסה מסופקת היו ששיערו שאולי בכלל מדובר באילון החֹרי. הקשר של בני משפחת עשו ואלופיהם לעם החורי נזכר בפרק לו בספר בראשית: "אַלּוּף דִּשֹׁן אַלּוּף אֵצֶר אַלּוּף דִּישָׁן אֵלֶּה אַלּוּפֵי הַחֹרִי לְאַלֻּפֵיהֶם בְּאֶרֶץ שֵׂעִיר" (ל), מה גם שהשם אילון קרוב לשמות חוריים המוכרים ממקורות זרים.

שם השופט אילון הוא עברי. הוא עשוי להתפרש בכמה דרכים. אפשר שכמו בשמות פרטיים רבים במקרא, הרכיב ־וֹן הוא סופית, והשם מיוסד על המילה אַיִל במשמעות 'כבשׂ', בדומה לשמות אישים אחרים במקרא שהרכיב העיקרי בהם הוא שם של בעל חיים (והסופית ־וֹן) כגון עֶפְרוֹן מן עֹפֶר או עֶגְלוֹן מן עֵגֶל (על שמות אנשים כשמות בעלי חיים ראו כאן). המילה אַיִל בנטייה היא אֵיל־, למשל בצורת הרבים אֵילִים: "הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן" (תהלים קיד, ד), ובמקרא גם בהשאלה – מנהיגים, אנשים נכבדים: "אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם, אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד" (שמות טו, טו).

אפשרות אחרת היא שהשם אֵילוֹן (במיוחד על פי הכתיב אֵלוֹן בלי יו"ד) הוא צורת משנה של שם העץ אַלּוֹן, כמו שאומנם מופיע בשמות מקומות שככל הנראה נקשרו עם עץ אלון או קבוצת עצי אלון ידועים, כגון אֵלוֹן מוֹרֶה או אֵלוֹנֵי מֹרֶה, אֵלֹנֵי מַמְרֵא, אֵלוֹן תָּבוֹר. יש הסוברים שהצורה אֵלוֹן מכוונת דווקא לעץ אֵלָה, ובכלל סביר שהשמות הללו קרובים למילה אִילָן, שהתגלגלה לעברית מארמית (להרחבה: אלון ואלה).

יש מי שמשער, על פי שמות אכדיים דומים, שהשם מכוון למילה אֵל (god), אולי בהוראת 'איש האלוהים' או הוראה דומה. אך השערה זו מסופקת מאוד.

על פי הסיפור המקראי אילון הזבולוני נקבר במקום ושמו אַיָּלוֹן בנחלת זבולון בצפון הארץ, וסביר להניח שיש קשר בין שני השמות, ואולי גם לשם בנו השני של זבולון בן יעקב – אֵלוֹן. מקום אחר בשם אֵילוֹן נמצא בנחלת דן: "וְשַׁעֲלַבִּין וְאַיָּלוֹן וְיִתְלָה. וְאֵילוֹן וְתִמְנָתָה וְעֶקְרוֹן" (יהושע יט, מב–מג), ואומנם שאלה היא אם אַיָּלוֹן (מן אַיָּל) וְאֵילוֹן הם שני מקומות שונים או מקום אחד שמכוון לעיר העתיקה אַיָּלוֹן (הידועה גם ממקורות קדומים מחוץ למקרא) הסמוכה לעמק איילון – הוא העמק היפה הנפרס לעיני הנוסעים בכביש 1 או חבריהם ברכבת ירושלים–תל־אביב, סמוך לעיר מודיעין.

לפי כללי התעתיק השם אֵילוֹן ייכתב באותיות לטיניות Elon, כפי שאומנם אמורים להגות את תנועות השם במבטא הספרדי, המבטא שהתקבל בעברית החדשה. השם Elon באנגלית (המיוסד על השם המקראי) נהגה אִילוֹן.
    [post_title] => אילון
    [post_excerpt] => השם המקראי אֵילון חזר וניעור בקרב דוברי העברית בעת החדשה – על משמעותו והקשר שלו לשמות דומים כגון אלון, אלה ואיילון.
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%90%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9f
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2024-05-30 11:21:15
    [post_modified_gmt] => 2024-05-30 08:21:15
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=93946
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

השם המקראי אֵילון חזר וניעור בקרב דוברי העברית בעת החדשה – על משמעותו והקשר שלו לשמות דומים כגון אלון, אלה ואיילון.
המשך קריאה >> המשך קריאה >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך אֵל 1 (אלוהים, מלאך) ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
ערכים נוספים: ,
שכיחות 1=1%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך אֵל 2 (כינוי רמז) ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות 1=0.01%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך אֵל 3 (כוח ("לאל ידו", "מאֵליו")) ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות 1=0.1%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>