הדף בטעינה

על המילה מָחֳרָת

במילון

 (ללא ניקוד: מוחרת)
חלק דיברתואר הפועל
שורשמחר

הגדרה

  • יום אחד לאחר מכן (משמש בעיקר עם מילות היחס מִ־, לְ־)

צירופים

על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

צָהֳרַיִם, נָעֳמִי – הגיית קמץ לפני חטף קמץ

WP_Post Object
(
    [ID] => 894
    [post_author] => 1
    [post_date] => 2010-03-24 12:30:55
    [post_date_gmt] => 2010-03-24 10:30:55
    [post_content] => רבים מתלבטים כיצד יש להגות מילים שיש בהן הרצף קמץ וחטף קמץ, כמו במילים צָהֳרַיִם, מָחֳרָת, מָחֳרָתַיִם, פָּעֳלִי, נָעֳמִי.

חטף קמץ נהגה לעולם o, ואילו הגיית הקמץ שלפניו שנויה במחלוקת: יש ההוגים קמץ קטן (o) ויש ההוגים קמץ גדול (a). בדרך כלל תנועה שזהה לתנועת החטף שאחריה היא תנועה קטנה, כגון נַעֲרוֹ (הפתח בנו"ן – תנועה קטנה), נֶאֱמָן (הסגול בנו"ן – תנועה קטנה). לפיכך בהגייה הרשמית המקובלת (כגון בקריאת החדשות ברדיו) קמץ שלפני חטף קמץ הוא קמץ קטן: po‘oli (פֹּעַל – פָּעֳלִי על דרך כֹּתֶל – כָּתְלִי), וכך גם tsohorayim, mohorat, mohoratayim.

לעומת זאת במסורת הספרדים, ההוגים כל קמץ בהברה פתוחה a, קמץ זה הוא קמץ גדול: pa‘oli, tsahorayim, mahorat, mahoratayim. הבדלי הגייה אלו חלים גם על השם הפרטי נָעֳמִי: על פי הדקדוק המקובל ההגייה היא no‘omi, אבל הספרדים מבטאים על פי מסורתם na‘omi. שתי ההגיות האלה יש להן על מה שיסמכו, ואין סיבה לפסול אחת מהן.

מכל מקום, ההגייה ne‘omi ("נְעוֹמי"), tsaharayim ("צַהֲריים"), maharat ("מַחֲרת"), mahratayim ("מַחְרתיים") ואף mohrotayim ("מוחְרותיים") שגויה.
    [post_title] => צָהֳרַיִם, נָעֳמִי – הגיית קמץ לפני חטף קמץ
    [post_excerpt] => חטף קמץ נהגה לעולם o, ואילו הגיית הקמץ שלפניו שנויה במחלוקת: יש ההוגים קמץ קטן (o) ויש ההוגים קמץ גדול (a).
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%a6%d6%b8%d7%94%d6%b3%d7%a8%d6%b7%d7%99%d6%b4%d7%9d-%d7%a0%d6%b8%d7%a2%d6%b3%d7%9e%d6%b4%d7%99-%d7%94%d7%92%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%a7%d7%9e%d7%a5-%d7%9c%d7%a4%d7%a0%d7%99-%d7%97%d7%98
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2021-07-25 10:23:39
    [post_modified_gmt] => 2021-07-25 07:23:39
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=894
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

חטף קמץ נהגה לעולם o, ואילו הגיית הקמץ שלפניו שנויה במחלוקת: יש ההוגים קמץ קטן (o) ויש ההוגים קמץ גדול (a). המשך קריאה >>
אקדם - גיליון 32

אקדם 32

WP_Post Object
(
    [ID] => 8004
    [post_author] => 5
    [post_date] => 2006-07-14 16:26:08
    [post_date_gmt] => 2006-07-14 13:26:08
    [post_content] => תוכן העניינים
  • ראש הממשלה (אהוד אולמרט) ושר המדע והתרבות (אופיר פינס) בביקור ממלכתי באקדמיה, עמ' 1
  • שאלות ותשובות: צָהֳרַיִם, מָחֳרַת מאת גבריאל בירנבאום, עמ' 2 על הגיית הקמץ שאחריו חטף קמץ; אָהֳלוֹ, פָּעֳלוֹ, יָעֳמַד, בָּחֳרִי אף, כָּל
  • לזכרו של עזרא נוריאל, עמ' 2
  • לזכרו של יהודה פליקס, עמ' 2
  • חברים חדשים: טקמיצו מוראוקה, סיריל אסלנוב, גיל הראבן), עמ' 2
  • מנהג הלשון ורציפות העברית מאת רונית גדיש, עמ' 3
  • המינוח המקצועי בימינו מאת שלמה נאה, עמ' 3
  • מעמד השורש במילונות העברית החדשה מאת ראובן מירקין, עמ' 6
  • אתר האינטרנט "מאגרים" פתוח לציבור, עמ' 8
  • פרסום חדש: על ההצעה לשינוי שיטת הניקוד (לשוננו לעם), עמ' 8
  [post_title] => אקדם 32 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%90%d7%a7%d7%93%d7%9d-32 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2018-11-12 23:53:06 [post_modified_gmt] => 2018-11-12 21:53:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=8004 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

תוכן העניינים ראש הממשלה (אהוד אולמרט) ושר המדע והתרבות (אופיר פינס) בביקור ממלכתי באקדמיה, עמ' 1 שאלות ותשובות: צָהֳרַיִם, מָחֳרַת מאת גבריאל בירנבאום, עמ' 2 על הגיית הקמץ שאחריו חטף קמץ; אָהֳלוֹ, פָּעֳלוֹ, יָעֳמַד, בָּחֳרִי המשך קריאה >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך מָחֳרָת ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות 1=0.1%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>