הפעילות במנווה

יעדי האקדמיה והקמת יחידות פעילות חדשות

האקדמיה הִציבה לעצמה כמה יעדים עיקריים ובראשם להרחיב את פעילותה המדעית, להביא בשעריה קהלים חדשים ולהעמיד את אוצרותיה לרשות הציבור. הגשמת היעדים האלה מחייבת סביבת עבודה ופעילות מודרנית, ומכאן עלה הצורך הדחוף בהקמת בית חדש בעל מתקנים הולמים שאפשר יהיה לקיים בו פעילות מחקרית־מקצועית ופעילות ציבורית ענפה. בית זה ייתן מענה הן לצורך בהרחבת פעילות המחקר הן לפתיחת שערי האקדמיה לקהל הרחב המתעניין בעברית ובתרבות העברית.

ואכן, על פי התוכנית יכונסו במִנווה תחת קורת גג אחת כל יחידות האקדמיה ומפעליה במחקר ובהכוונת הלשון. נוסף עליהם תכונן האקדמיה מפעלים חדשים ותרחיב מפעלים קיימים:

  • מכוני מחקר: המכונים החדשים והוותיקים יעסקו בכינוס הספרות העברית לדורותיה ובתיעוד העברית הישראלית; בכתיבת ערכי המילון ההיסטורי ובחקר המילונאות; בתיעוד מסורות הלשון ובחקר תחייתה. לצידם ימשיך ארכיון האקדמיה להתפתח ולשרת את כלל המתעניינים.
  • מוזאון העברית: המוזאון החדש – ראשון מסוגו – יעניק למבקריו חוויה ויעשיר את הידע. הוא עתיד להיות מוקד משיכה למבקרים מהארץ ומחוץ לארץ. המוזאון יציג בתצוגה חזותית, צלילית וחווייתית את השפה על היבטיה האוניברסליים ויספר את סיפורה של העברית לאורך שלושת אלפים שנותיה ואת סיפור תחייתה בעת החדשה.
  • מרכז התרבות וההדרכה – יד לאליעזר וחמדה בן־יהודה: במרכז התרבות וההדרכה, ובו כיתות ואודיטוריום, תקיים האקדמיה פעילות הדרכה ותרבות ענפה: הדרכה לקבוצות, השתלמויות וימי עיון, בית למורים לעברית, אירועי תרבות, אירועי יום העברית ועוד. המרכז ישמש גם לאירוח הכינוסים המדעיים של האקדמיה.

במנווה ייבנה אולם למליאת האקדמיה ויפעלו בו המזכירות המדעית, יחידת המרשתת וההוצאה לאור של האקדמיה. יחידות המטה והתמך (ההנהלה, מערכות המידע, התפעול ועוד) יורחבו כדי לתת שירות למכלול הפעילויות שיהיו במנווה.

קהל היעד

יעד מרכזי בהקמת המנווה הוא כאמור חיזוק הקשר עם הציבור ופתיחת שערי האקדמיה לקהלים חדשים: תלמידים, סטודנטים ומורים, וגם מבקרים יחידים, משפחות וקבוצות מאורגנות מכל הסוגים. המוזאון יביא את סיפורה של העברית אף לתיירים שאינם דוברי עברית מכל הארצות.

יוכְלַת (=פוטנציאל) המבקרים במוזאון החדש ובמרכז הלמידה והתרבות נבחנה במסגרת הכנת מפרט התכנון למנווה, ועל פיה הציבה האקדמיה יעד של 250,000 מבקרים בשנה.

להרחבה על הפעילות במנווה (קובץ pdf)