המורה העברי הראשון בארץ לחינוך גופני

פרסום מאוסף בר־אדון של האקדמיה ללשון העברית

ריאיון נדיר עם צבי נשרי, המורה העברי הראשון בארץ לחינוך גופני, חושף את ראשית המינוח העברי בתחום הספורט

צבי נשרי ותולדות המינוח העברי בתחום החינוך הגופני

צבי נשרי נולד בשם צבי אורלוב בשנת 1878 בכפר צרקונסטנטינובקה שבאוקראינה. הוא שירת בצבא הרוסי, עלה לארץ בשנת 1904 ועברת את שם משפחתו. בשנת 1907 הוזמן ללמד התעמלות על יסוד ניסיונו כחייל באירופה. עד אותה העת לא היו כלל מורים להתעמלות בארץ ישראל, למעט אברהם צבי גולדשמידט, שלימד משנת 1904 בגרמנית. לנשרי לא הייתה הכשרה רשמית בהוראה ובחינוך גופני, ולכן ביקש ממנהלי "גימנסיה הרצליה" ללמוד הוראת התעמלות בחו"ל. לאחר לימודיו שב לארץ והיה למורה הראשון שלימד התעמלות בעברית. לבד מעבודת ההוראה בגימנסיה הרצליה, הכשיר נשרי מורים להתעמלות, יצר תוכניות לימודים בחינוך הגופני וחידש מונחים עבריים בתחום.

במהלך עבודתו מצא נשרי שחסרים מונחים עבריים רבים להוראה. הוא יצר רשימת מונחים בתחום ההתעמלות והוראתה, שלח אותה אל ועד הלשון, והיא נידונה בישיבות הוועד ופורסמה בשנת תרע"ג (1913).

צבי נשרי בשיעור התעמלות בחצר גימנסיה הרצליה, 1910. מתוך: אוסף התמונות, הארכיון העירוני ואוסף גרשון גרא, באדיבות הארכיון העירוני עיריית תל אביב יפו]

בשנת 1971 ריאיין פרופ' אהרן בר־אדון את צבי נשרי. בריאיון שהוקלט תיאר נשרי את ילדותו המוקדמת ואת ההחלטה להפוך מבעל מלאכה למורה: "החלטתי לעזוב את העבודה ולהתחיל ללמוד. […] והכתובת שלי הייתה ברורה, אני אסע לצר'ניגובקה, שם יש בוגר [חיים בוגרצו'ב], והוא כבר מומחה גדול [להוראה]". עוד סיפר נשרי על דרישתו ממנהלי גימנסיה הרצליה להשתלם בהוראת ההתעמלות: "מורה להתעמלות צריך לדעת יותר מזה. […] אני – חצי שנה מסכים ללמד, בתנאי שאחר כך תיתנו לי לנסוע לחוץ לארץ, ללמוד את המקצוע ממש". נשרי תיאר גם את המחסור במונחים עבריים בתחום ההתעמלות: "צריך ללמד [ב]עברית, ולא בגרמנית. ופה הייתה בעיה. בשפה העברית מצאתי […] אולי חמש מילים שהתאימו".

להאזנה לקטעים מתוך הריאיון:

לתכתוב הקטע

 

ריאיון זה הוא חלק מאוסף ציפורה ואהרן בר־אדון לתולדות תחיית הלשון העברית בדיבור־פה שנמסר לאקדמיה ללשון העברית.