הברכה מעלה שתי תמיהות? מה פשר צירוף שני הלוואים השונים – האחד שם עצם (שלום) והאחר שם תואר (מבורך), ומדוע 'מבורך' בזכר ולא בנקבה בהתאמה למין המילה שבת?
המשך קריאה >>
מאמרים מאת ניסן ברגגרין
![איור מתקופת ימי ביניים של משפחה מקבלת את השבת](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/moritzdanieloppenheim-248x300.jpg)
שבת שלום ומבורך![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
מאת: ניסן ברגגרין
עיונים בלשון העברית, תשנ"ה, עמ' 170-168
![איור של לוחות הברית ופתיחת עשרת הדיברות](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/דיברות.png)
עשרת הדיברות![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
מאת: ניסן ברגגרין
עיונים בלשון העברית, תשנ"ה, עמ' 84–89
במאמר הכותב סוקר את ניסיונותיהם של המדקדקים והנקדנים להתאים את השם המוזר להם 'דיבְּרות' – המשמש בפיוטים ובתפילות – לאחד מן השמות האחרים משורש דב"ר שבתנ"ך.
המשך קריאה >>
![](http://ahl.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/default/8.png)
לשון הרע, עין הרע![](https://hebrew-academy.org.il/wp-content/themes/coralineacad17/images/icon1.jpg)
מאת: ניסן ברגגרין
עיונים בלשון העברית, מקורות ומחקרים ג (תשנ"ה, 1995), עמ' 177–180
שני הצירופים לָשון הרע ועַין הרע נתפסים כצירופי סמיכות שגויים. ניסן ברגגרין מסביר איך נוצרו ומגלה את דעתו שאין לפוסלם.
המשך קריאה >>