הדף בטעינה

על המילה סַל מַרְחֶשֶׁת

במילון

 (ללא ניקוד: סל מרחשת)

הגדרה

  • סל מרוּשָת הנתלֶה בתוך המרחשת לסינון השמן מן המאכל המטוגן
על יסוד מילון ההווה

בתשובות באתר

צילום של סיר לטיגון עמוק ובו טוגנים - והכיתוב "מרחשת"

מַרְחֶשֶׁת

WP_Post Object
(
    [ID] => 34569
    [post_author] => 21
    [post_date] => 2019-04-07 15:36:25
    [post_date_gmt] => 2019-04-07 12:36:25
    [post_content] => מַרְחֶשֶׁת היא כלי לטיגון עמוק. היא גזורה מהשורש רח"ש שהוראתו היא 'נע', 'לחש'.

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍המילה נזכרת במקרא בהקשר של קורבן מנחה (העשוי סולת): "וְאִם מִנְחַת מַרְחֶשֶׁת קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בַּשֶּׁמֶן תֵּעָשֶׂה" (ויקרא ב, ז).

"מנחת מרחשת" היא ניגודה של "מנחה על המחבת": "וְאִם מִנְחָה עַל הַמַּחֲבַת קָרְבָּנֶךָ סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן מַצָּה תִהְיֶה, פָּתוֹת אֹתָהּ פִּתִּים וְיָצַקְתָּ עָלֶיהָ שָׁמֶן, מִנְחָה הִוא" (שם ה–ו).

כבר במשנה עלתה השאלה מה ההבדל בין מחבת ובין מרחשת: "מה בין מחבת למרחשת? אלא שהמרחשת יש לה כסוי והמחבת אין לה כסוי – דברי ר' יוסה הגלילי. ר' נחמיה בן גמליאל אומר: מרחשת עמוקה ומעשיה רוחשין [הבצק שבה רך ומתנועע], מחבת צפה [שטוחה] ומעשיה קשין [הבצק שבה מתקשה]" (מנחות ה, ח).

המרחשת, כאמור, היא כלי בעל בית קיבול לטיגון. מי שמטגן בה טוגנים (צ'יפס) משתמש ב"סל מרחשת" – סל רשת המותאם למרחשת ומאפשר להוציא את הטוגנים מן השמן בקלות.

מרחשת במילון המאויר "כלי מטבח" שפרסם "הארגון להשלטת העברית":

איור מַרְחֶשֶׁת מן המילון המאויר
    [post_title] => מַרְחֶשֶׁת
    [post_excerpt] => מַרְחֶשֶׁת היא כלי לטיגון עמוק. היא גזורה מהשורש רח"ש שהוראתו היא 'נע', 'לחש'.
    [post_status] => publish
    [comment_status] => closed
    [ping_status] => closed
    [post_password] => 
    [post_name] => %d7%9e%d7%a8%d7%97%d7%a9%d7%aa
    [to_ping] => 
    [pinged] => 
    [post_modified] => 2022-07-28 17:06:42
    [post_modified_gmt] => 2022-07-28 14:06:42
    [post_content_filtered] => 
    [post_parent] => 0
    [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=34569
    [menu_order] => 0
    [post_type] => post
    [post_mime_type] => 
    [comment_count] => 0
    [filter] => raw
)

מַרְחֶשֶׁת היא כלי לטיגון עמוק. היא גזורה מהשורש רח"ש שהוראתו היא 'נע', 'לחש'.
המשך קריאה >> המשך קריאה >>