ועדת הדקדוק של האקדמיה המליצה לנקוט את הכתיב בסמ"ך, בהמשך ללשון חז"ל. ומכאן 'לתפוס כדור', 'תפיסת עולם', 'משחק תופסת', 'בלתי נתפס'. ואולם הרוצה לנקוט את הכתיב המקראי בשׂי"ן – הרשות בידו.
המשך קריאה >>
הדף בטעינה
על המילה תְּפִיסָה
במילון
תְּפִיסָה
 (ללא ניקוד: תפיסה)*כתיב מיושן: תְּפִישָׂהמין | נקבה |
---|---|
שורש | תפס |
נטייה | תְּפִיסוֹת; שם הפעולה של תּוֹפֵס לכל הנטיות |
הגדרה
- לקיחה בידיים – בעיקר בחוזקה או מתוך תנועה
- החזקה
- לקיחה למאסר
- כיבוש של שטח
- (בפסיכולוגיה) קליטה בשכל, כלל התהליכים שבהם גירויים חיצוניים נהפכים לניסיון מאורגן בתודעה
- (בפילוסופיה) השקפה או עמדה שיש בהן משום עיקרון, כגון בצירופים 'תפיסת חיים', 'תפיסת עולם'
בתשובות באתר
למד לשונך 10
WP_Post Object
(
[ID] => 6774
[post_author] => 21
[post_date] => 1995-05-14 15:18:30
[post_date_gmt] => 1995-05-14 12:18:30
[post_content] => מילים בשימוש כללי שאושרו באקדמיה בשנים תשנ"ג–תשנ"ה
הערת עדכון: בסומת > בשומת (תשע"ג).
[post_title] => למד לשונך 10
[post_excerpt] => מילים בשימוש כללי שאושרו באקדמיה בשנים תשנ"ג–תשנ"ה: חַלּוֹן מַסְכִּית, סוּגָה, קֶטַע עָלוּם, תַּרְגִּיל מִלּוּי, מְחִיקוֹן, מַגְּבוֹן; על מילים בשׂי"ן ובסמ"ך.
[post_status] => publish
[comment_status] => closed
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => %d7%9c%d7%9e%d7%93-%d7%9c%d7%a9%d7%95%d7%a0%d7%9a-10
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2020-08-27 00:04:20
[post_modified_gmt] => 2020-08-26 21:04:20
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=6774
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)
מילים בשימוש כללי שאושרו באקדמיה בשנים תשנ"ג–תשנ"ה: חַלּוֹן מַסְכִּית, סוּגָה, קֶטַע עָלוּם, תַּרְגִּיל מִלּוּי, מְחִיקוֹן, מַגְּבוֹן; על מילים בשׂי"ן ובסמ"ך.
המשך קריאה >>
אקדם 5
WP_Post Object
(
[ID] => 7179
[post_author] => 40
[post_date] => 1995-01-21 10:55:08
[post_date_gmt] => 1995-01-21 08:55:08
[post_content] => תוכן העניינים
- כינוס ראשון של מליאת האקדמיה בשנת התשנ"ה, עמ' 1
פלסטיני, נְסוּעָה, קַנְיוֹן, סינָר, יְבוּא ויִבּוּא, יְצוּא ויִצּוּא, הזיע, ללא, תפיסה ופריסה
- ערב עיון עם צאת ספרו של הפרופ' אילן אלדר: תורת הקריאה במקרא, עמ' 1
- ועוד מן המליאה (מילים בשימוש כללי; דיווח), עמ' 1
מְבוֹאָה, דַּפְדַף, תִּכְתֵּב
- שושנה בהט ז"ל, עמ' 2
- על הלשון ועל התקן – מדברי שושנה בהט, עמ' 2
- ט' כרמי ז"ל, עמ' 3
- הוועדה למונחי הבנקאות ושוק ההון, עמ' 3
- מפרסומי האקדמיה: זיכרונות האקדמיה כרך לח–מ; מילון למונחי הביולוגיה המולקולרית, עמ' 3
- אותיות עבריות באמנות אירופית מאת גד בן־עמי צרפתי, עמ' 4
- גלגולו של ניב – אלמנת קש (המילון ההיסטורי), עמ' 5
- הצצה אל מכון מזי"א: אולי תשתה כוס פולכוש?, עמ' 6
[post_title] => אקדם 5
[post_excerpt] =>
[post_status] => publish
[comment_status] => closed
[ping_status] => closed
[post_password] =>
[post_name] => %d7%90%d7%a7%d7%93%d7%9d-5
[to_ping] =>
[pinged] =>
[post_modified] => 2024-01-19 22:44:06
[post_modified_gmt] => 2024-01-19 20:44:06
[post_content_filtered] =>
[post_parent] => 0
[guid] => http://hebrew-academy.org.il/?p=7179
[menu_order] => 0
[post_type] => post
[post_mime_type] =>
[comment_count] => 0
[filter] => raw
)
תוכן העניינים כינוס ראשון של מליאת האקדמיה בשנת התשנ"ה, עמ' 1 פלסטיני, נְסוּעָה, קַנְיוֹן, סינָר, יְבוּא ויִבּוּא, יְצוּא ויִצּוּא, הזיע, ללא, תפיסה ופריסה ערב עיון עם צאת ספרו של הפרופ' אילן אלדר: תורת הקריאה במקרא,
המשך קריאה >>
במבט היסטורי
שכיחות הערך תְּפִיסָה ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות
1=0.01%
- 1
- 0.9
- 0.8
- 0.7
- 0.6
- 0.5
- 0.4
- 0.3
- 0.2
- 0.1
- 0