ד"ר יעקב בעל-שם ז"ל

ד"ר יעקב בעל־שם ז"ל

הלך לעולמו יושב ראש הוועדה למונחי אלקטרוניקה של האקדמיה ללשון העברית, אלוף משנה (במיל’) ד"ר יעקב בעל־שם. ד"ר בעל־שם עמד בראש הוועדה מאז הקמתה בשנת תשנ"ח (דצמבר 1997).

בעל־שם עלה ארצה בשנת 1945 לאחר שהוריו נספו בשואה. הוא התנדב לחי"ש של ההגנה, עבר קורס קשר והיה הקַשר הראשון שהשתתף בפעולות הלחימה באזור ירושלים בינואר 1948. בהמשך שירת בתפקידים מגוונים בחיל הקשר של צה"ל וסיים את שירותו ביחידת המו"פ בשנת 1978. במהלך שירותו למד לתואר שני וכתב דוקטורט בהנדסת תעשייה וניהול.

עם אישור מונחי תקשורת רדיו וטלוויזיה במליאת האקדמיה ללשון העברית באייר תשע"ז (מאי 2017) הודתה מלכה זמלי, נציגת האקדמיה בוועדה, לד"ר בעל־שם: "התודה והברכה נתונות בראש ובראשונה ליושב ראש הוועדה, אלוף משנה ד"ר יעקב בעל־שם, שהנהיג את הוועדה ביד רמה, בדבקות במטרה וברוח טובה".

באותה ישיבה של מליאת האקדמיה נשא גם יעקב בעל־שם דברים אחדים:

אדוני נשיא האקדמיה, מכובדיי, כבוד גדול הוא לי ולחבריי בוועדה להגיש לכם את רשימת מונחי תקשורת הרדיו והטלוויזיה, שעליה עמלנו שנים אחדות. בדרכי לכאן הסברתי לנהג שהוא נוסע בעזרת נווטן. הנהג שמח מאוד למילה החדשה, ואם נהג ירושלמי שמח למילה שחידשנו, זה שכרנו, ואני חושב שחידושינו ייקלטו ויעשירו את לשוננו.

בדצמבר 1947 נקראתי להתגייס, והתבקשתי להיבחן לקורס קַשרים. הבחינה הייתה בידיעת השפה העברית, והיא הבחינה היחידה שנדרשתי לעבור – ללמֶדכם על הזיקה ההדוקה בין חיל הקשר, החיל שבו שירַתּי למעלה משלושים שנה, לעברית ולאקדמיה.

בעל־שם הוא מחדשהּ של המילה תִּקְשׁוּב. הוא חידש אותה במסגרת שירותו בחיל הקשר כראשי תיבות של תקשורת שליטה ובקרה. לימים יצאה המילה מן הצבא והתחברה לעולם המחשבים ורבים הבינוהָ כהלחם של תקשורת ומחשוב, ואכן כיום המילה מציינת ‘תקשורת ומחשבים במערכת משולבת’.

יהי זכרו ברוך.