טקס עמית כבוד של האקדמיה - נתי ביאליסטוק כהן

נתי ביאליסטוק כהן – עמית כבוד של האקדמיה (ניסן תשפ"א, אפריל 2021)

האקדמיה ללשון העברית העניקה את התואר עמית כבוד למנכ"ל המרכז לעיוור בישראל וחבר המועצה הציבורית של האקדמיה, מר נתי ביאליסטוק כהן. התואר הוענק לו בזכות מסירותו ופעולותיו למען האקדמיה בהתנדבות כחבר המועצה הציבורית של המוסד.

טקס הענקת התואר התקיים בחצר האקדמיה ביום שישי כ"ז בניסן תשפ"א, 9 באפריל 2021, במעמד ראש העיר ירושלים מר משה ליאון ונשיא האקדמיה פרופ' משה בר־אשר ובהשתתפות בני משפחה, ידידים ונציגי האקדמיה. ראש העיר ציין בדברי הברכה שנשא את עשייתו של נתי למען האקדמיה כמו גם את פעילותו למען העיוורים בישראל, והביע תקווה שמנווה האקדמיה ההולך ונבנה בקריית הלאום יצעיד את האקדמיה לתנופה של עשייה והצלחה.

פרופ' בר־אשר בירך את מר ביאליסטוק על מפעלותיו, ואמר: "אנחנו איננו מכבדים את נתי היום. אנחנו מתכבדים בו מאוד מאוד".

נתי ביאליסטוק מייצג בפעילותו את הירתמותם של אנשים שהלשון העברית קרובה לליבם במיוחד, ואשר רואים בשליחות של האקדמיה גם את שליחותם שלהם. אנשים אשר בחרו לתת יד מקרוב למפעל הגדול של מחקר הלשון העברית, שימורה והנגשת מכמניה ואוצרותיה לקהל הרחב. הוא תורם ופועל לקידום שני מפעלים מרכזיים של האקדמיה – המנווה ומפעל המילון ההיסטורי, וללא ספק הוא אחד מן הבולטים בידידי האמת של האקדמיה ללשון העברית.

בחתימת האירוע הודה מר ביאליסטוק בדברים נרגשים: "השפה היא אחת המתנות העצומות ביותר שהאדם המציא לעצמו, המתנה הזאת שימשה עבורי גשר וכלי להתמודדות עם אתגרים רבים בחיי ובהם גם אתגר העיוורון. אחד מהמאבקים העיקריים שלנו במרכז לעיוור נעשה סביב נושא הסמנטיקה והשיח הציבורי. אני מאמין שאם נעשה שימוש רב בביטויים שמאפשרים לחברה להבין את משמעות החיים עם מוגבלות ולראות את האדם, על יכולותיו ועל צרכיו, הרי שהמגבלות שהחברה מציבה לאנשים עם מוגבלות תפחתנה".

עוד הוא דיבר על כוחה של השפה לברוא ולחדש: "העברית נטעה בנו את הכוח לבנות עולם חדש. ליצור תעשיית הזנק, חקלאות שהיא מופת לעולם כולו, מדע ויצירה, והכול תחת כנפה של השפה העברית. כשהכול מדברים את אותה שפה, נוצר כוח עצום. כולי תקווה שנדבר בשפה משותפת אחת, לתפארת עמנו בארץ ישראל".

 

בי' באב תשפ"א, 19 ביולי 2021, נפטר נתי ביאליסטוק כהן

לאחר התמודדות עם מחלה קשה. בן 54 היה במותו.

האקדמיה ללשון העברית מתאבלת על מותו

ומשתתפת בצער הכבד של בני משפחתו ושל חבריו.

 

לצפייה בטקס הענקת אות עמית כבוד למר נתי ביאליסטוק כהן

צילום: דימה פבלנקו