מאמרים מאת אבא בנדויד

כיצד סדר נושא ונשוא

לשוננו לעם ט, ג–ו (תשי"ח), עמ' 67–75 (ג), 97–107 (ד), 149–165 (ה–ו)

במאמר נדונה שאלת סדר הנושא והנשוא במבני משפט למיניהם על פי הרוֹוח במקורותינו ונבחנת השאלה מה טיבה של הקדמת הנשוא לנושא בהקשרים שונים.
המשך קריאה >>

צילום של לימון על עץ

פרי הדר

לשוננו לעם כח, ז–ח (תשל"ז), עמ' 215–217

על פי מסורת ישראל המושג המקראי “פרי עץ הדר” מציין אתרוג. בעברית החדשה “פרי הדר” הוא שם כללי יותר הכולל מינים נוספים כמו הלימון והתפוז.
המשך קריאה >>

איור של שיבולים ופרחים

לשונות חג השבועות

לשוננו לעם כה, ח (תשל"ד), עמ' 199–212

על מילים, ביטויים וענייני לשון הקשורים לחג השבועות, ובהם ‘ביכורים’, ‘עומר’, ‘עצרת’, ‘דיברות’, ‘כפה עליהם הר כגיגית’ ו’תיקון ליל שבועות’
המשך קריאה >>

איור של אישה הרה, ובבטן ההריונית מאוייר גלובוס. הכיתוב: הרת עולם

הרת עולם

מתוך 'הידעת מאין הביטוי – מלשון החגים והמועדים', לשוננו לעם כח, ז–ח (תשל"ז), עמ' 211–213

מה פירוש הביטוי “הרת עולם” המוכר מתפילות ראש השנה? היום הריונו של עולם. לפי אחת הדעות באחד בתשרי נברא האדם הראשון, שהוא גמר כל הבריאה. הווי אומר, ראש השנה הוא יום הריונו ולידתו של כל העולם כולו – בקיצור: היום הרת עולם.
המשך קריאה >>

כיתוב: מאמרים

מחזור לחג

מתוך 'הידעת מאין הביטוי – מלשון החגים והמועדים', לשוננו לעם כח, ז–ח (תשל"ז), עמ' 207–209

כולנו מכירים את ‘מחזור הדם’ או את ‘מחזור הכסף’. אבל מדוע ספר התפילות לחג נקרא מחזור – מחזור ליום כיפור, לסוכות, לפסח וכו’? מה מחזוריות יש כאן?
המשך קריאה >>