הדף בטעינה

על המילה גַּבְרִיאֵל

בתשובות באתר

שמות ומשמעויות- מיכאל

מיכאל

WP_Post Object
(
    [ID] => 51744
    [post_author] => 21
    [post_date] => 2021-06-17 13:40:44
    [post_date_gmt] => 2021-06-17 10:40:44
    [post_content] => מיכאל הוא שמם של כמה אישים בתנ"ך, ובהם אביו של סְתוּר, אחד משנים עשר המרגלים: "לְמַטֵּה אָשֵׁר סְתוּר בֶּן מִיכָאֵל" (במדבר יג, יג). המפורסם מכולם הוא ללא ספק מיכאל מספר דניאל: "וְהִנֵּה מִיכָאֵל אַחַד הַשָּׂרִים הָרִאשֹׁנִים בָּא לְעׇזְרֵנִי" (י, יג). בהמשך הוא מכונה גם "מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל" (יב, א).

במסורת היהודית מיכאל זה הוא מלאך ממלאכי האל, הממונה על עם ישראל (לפי תפיסה קדומה שלכל אומה יש מלאך הממונה עליה). במקרא לא נזכרו המלאכים בשמותיהם, למעט בספר דניאל (שנחשב מאוחר), ואילו בספרות החיצונית והבתר־מקראית מימי הבית השני הדבר נפוץ. דמותו ומעשיו של מיכאל נזכרים בספרות ההיכלות, בספרות המדרש והאגדה ובספרות המיסטיקה. ספר חנוך, מן הספרים החיצוניים למקרא, מגולל בהרחבה את קורותיהם של המלאכים השונים, וממנו למדים שמיכאל הוא אחד מארבעת המלאכים החשובים והקרובים לאל (לצד גבריאל, אף הוא נזכר בתנ"ך; ורפאל ואוריאל [נוסח אחר: פניאל] שלא נזכרו בו). מיכאל משמש בין היתר גם שר צבאות ה' (כנראה על בסיס "שׂר" שבדניאל).[1]

במדרשים רבים המלאכים המוכרים בשמותיהם, ובעיקר מיכאל וגבריאל, מגויסים ל"השלמת" הסיפור המקראי. למשל על שלושת המלאכים שפגש אברהם נאמר בתלמוד: "מאן נינהו [=מי הם] 'שלשה אנשים'? מיכאל וגבריאל ורפאל. מיכאל שבא לבשר את שרה; רפאל שבא לרפא את אברהם; גבריאל אזל [=הלך] למהפכיה לסדום" (בבלי מגילה יד ע"א). ובמקום אחר, בהסבר שניתן להיווצרותה של האימפריה הרומית: "יום שנתחתן שלמה לפרעה נכֹה מלך מצרים ירד מיכאל ונעץ קנה בים... ונעשה חורש גדול וזה הוא כרך גדול שברומי" (ירושלמי עבודה זרה א, ב; בנוסח המקביל בתלמוד הבבלי היה זה גבריאל).

מיכאל הוא שם המורכב משתי מילים – מִי כָּאֵל – ותוכנו שאלה רטורית ('האומנם יש כמו האל?') שעניינה ייחודו של האל. בתנ"ך מקבילים לו השמות מִיכָיְהוּ, מִיכָיָהוּ ומִיכָיָה (וקיצורו מִיכָה או מִיכָא). שמות דומים במבנה הזה מוכרים מתעודות אכדיות (מעין מיכאדד, מיכאשור ועוד). לפי המדרש, בתשתית השם מיכאל יש פסוקים מוכרים: "למה נקרא שמו מיכאל? בשעה שעברו ישראל בים פתח משה בשירה 'מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה'' [שמות טו, יא] וכשסיים את התורה אמר: 'אֵין כָּאֵל יְשֻׁרוּן' [דברים לג, כו]. 'מִי כָמֹכָה', 'אין כָּאֵל' – הרי מיכאל" (במדבר רבה ב, ט). יש הסוברים כי השם המקראי מִיכַל לנקבה הוא קיצורו של מיכאל.

השם מיכאל נודע הן מסיפורי המקרא הן מן המסורת הנוצרית, וכך חדר לתחום שמותיהם של דוברי לשונות אירופה. די להזכיר את השמות Michael באנגלית, Michel בגרמנית ובצרפתית, Михаил ('מיכאיל') ברוסית, Miguel בספרדית ובפורטוגלית ואף השם היידי מִיכְל (שבא בדרך כלל כשם שני לצד יחיאל). ברבות מן הלשונות נוצרה ממנו צורת נקבה דוגמת Michèle  ('מישל') בצרפתית (ומכאן גם Michelle באנגלית), Michaela בגרמנית ועוד.

___________________________________________________________________

[1] בתוספתא חולין מוצאים את ההלכה "השוחט... לשום מיכאל שר צבא הגדול ולשם שלשול קטן – הרי זה בשר זבחי מתים" (ב, יח). בנוסח אחר מוצאים "מיכאל השר" בלבד, ואולי משתקפות כאן שתי מסורות.

[post_title] => מיכאל [post_excerpt] => מיכאל המקראי המפורסם הוא דמות חשובה בספר דניאל: "וְהִנֵּה מִיכָאֵל אַחַד הַשָּׂרִים הָרִאשֹׁנִים בָּא לְעׇזְרֵנִי" (י, יג). דמות זו קיבלה תפקיד של מלאך במסורת היהודית והנוצרית. [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => %d7%9e%d7%99%d7%9b%d7%90%d7%9c [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2023-12-04 21:34:55 [post_modified_gmt] => 2023-12-04 19:34:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://hebrew-academy.org.il/?p=51744 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw )

מיכאל המקראי המפורסם הוא דמות חשובה בספר דניאל: "וְהִנֵּה מִיכָאֵל אַחַד הַשָּׂרִים הָרִאשֹׁנִים בָּא לְעׇזְרֵנִי" (י, יג). דמות זו קיבלה תפקיד של מלאך במסורת היהודית והנוצרית.
המשך קריאה >> המשך קריאה >>

במבט היסטורי

שכיחות הערך גַּבְרִיאֵל ביחס לכלל המילים בתקופה (לפי מאגרי האקדמיה)
שכיחות 1=0.01%
  • 1
  • 0.9
  • 0.8
  • 0.7
  • 0.6
  • 0.5
  • 0.4
  • 0.3
  • 0.2
  • 0.1
  • 0
  • 200- עד 0
  • 0 עד 300
  • 300 עד 600
  • 600 עד 800
  • 800 עד 1100
  • 1100 עד 1300
  • 1300 עד 1500
  • 1500 עד 1750
  • 1750 עד 1918
  • 1919 ואילך
לצפייה במובאות >>