|
|
|
"אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת" (ויקרא כו, יג).
המילה קוממיות קשורה לפעלים קָם וקוֹמֵם, והיא מתפרשת כתואר פועל שמשמעו 'בקומה זקופה'. כך גם בלשון התפילה והברכות כגון "והביאנו לשלום מארבע כנפות הארץ ותוליכנו (מהרה) קוממיות לארצנו".
|
|
|
|
הוֹי, אַרְצִי! מוֹלַדְתִּי!
|
עֵדֶר עֻלְפֶּה: שֶׂה וּגְדִי.
|
זְהַב־הָדָר שָׂמֵחַ
בשירו של שאול טשרניחובסקי – שיר שחיבר בתל אביב בשנת 1933, לאחר עלייתו ארצה, ומהשירים המזוהים ביותר עימו – מתוארים הארץ ונופיה כפי שרָאָם המשורר. בתיאור הארץ חמדת הלב נגלית ארץ שוממה וחרבה ברובהּ (הר טרשים קירח), אם כי גם פרדסים, גפנים, זיתים וצמחי בשׂמים יימצאו בה.
בשיר מילים רבות לא רגילות – בוודאי לקורא בן ימינו. בתשובה חדשה מובאים ביאורים מורחבים למילים הללו.
מהו עדר עולפה? למה התכוון המשורר בשיר־צלצל גמלת? עוד בפרסום באתר
|
|
|
|
|
|
סדנת כתיב: בסדנה נדון בכללי הכתיב המלא ובייחוד בכללים שהשתנו לפני שנים אחדות. להרשמה
|
|
|
|
הספר אוצר בתוכו חידושי לשון והברקות מילוליות של ילדים ולצידם ביאורים והרחבות מטעם המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית, והוא פרי שיתוף פעולה של האקדמיה עם 'ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם' – המיזם של שרית ואסף כץ.
|
|
|
|
|
|
אנו מצויים בעיצומם של ימים עמוסי אירועים ממלכתיים, ואחת השאלות הלשוניות העולות בהקשר זה היא כיצד נכון לכתוב – טקס או טכס? אנו ממליצים על הכתיב טקס בקו"ף.
|
מקורה של המילה טקס במילה היוונית taxis שפירושה סדר, ארגון. ביוונית מילה זו רווחה בהקשרים צבאיים וציינה את סידור הכוחות לקרב.
|
מן המילה היוונית taxis נגזר גם הפועל טיכס הנכתב בכ"ף דגושה (לפי כללי בניין פיעל).
|
|
|
|
המילונאי אברהם אבן־שושן (1906–1984) שירת בשנות החמישים של המאה ה־20 במילואים בגדוד 954 של "חיל משמר" בחטיבה 16 הירושלמית. בשנים ההן היה ידוע לכול הפזמון של אברהם שלונסקי משנת 1922 "תה ואורז יש בסין" על ההווי בגדוד העבודה.
בארכיון של אבן־שושן שנמסר לאקדמיה נמצא בין רישומיו דף ובו פזמון ובתים חדשים לשיר הלצון – שאפשר לכנותו "המנון גדוד המילואים":
"לקריאת הצַּו הָכֵן, נזעקנו חיש ובאנו,
|
ילד נער וזקן, כל הגדוד אִתָּנו!
|
לא איכפת, לא איכפת, באבו גוש נלינה,
|
|
|
|
|
|
|