|
|
|
בישיבתה האחרונה של מליאת האקדמיה ללשון העברית נקבעו מונחים חדשים והתקבלו כמה החלטות בדקדוק.
לכבוד הקיץ אושרה רשימה של שמות מדוזות. בשמות שאושרו: כְּחֻלַּת־שׁוּלַיִם חֲלָקָה (לשעבר 'מדוזה מצויה') – על שם הפס הכחול והעבה בשולי הפעמון; בֵּיצַת־עַיִן יָם־תִּיכוֹנִית – שנראית ממש כמו "ביצת עין".
עוד התקבלה חלופה עברית למילה אימוג'י: סִמְלוֹן. מילה זו מצטרפת למונח הוותיק יותר פַּרְצוּפוֹן, שמעתה ישמש רק לסמלונים שצורתם פרצוף.
לפירוט ההחלטות במינוח ובדקדוק
|
|
|
|
בעקבות הביקוש הרב הוספנו השתלמויות מקוונות לציבור אוהבי העברית:
החל מ־13 ביולי – נמשכת ההרשמה לסדנת זום לשיפור הטקסט המשפטי על קצה המזלג: 8 שעות אקדמיות ב־4 מפגשים. לפרטים נוספים ולהרשמה
|
|
|
|
|
|
לא פעם אנו נשאלים אם יש להטיל סימן שאלה לאחר שאלה עקיפה. ממש כמו במשפט הקודם – התשובה היא שלילית.
עוד התלבטות הקשורה לשאלה עקיפה נוגעת למילה 'האם': היש לכתוב 'האם' או 'אם' בראש שאלה עקיפה שהתשובה עליה היא 'כן' או 'לא'? תשובתנו: יש לכתוב 'אם' ולא 'האם'.
|
|
|
|
בגיליון "אקדם" החדש מובאת סקירתו של יעקב עציון על לימוד עברית בעדן לפני כמאה שנה.
בסקירה מתוארות שתי מחברות בנות כמאה שנים, הכתובות בכתב ידו הרהוט של מארי משומר בן שמואל נסים, מהחשובים שבחכמי עדן ומנהיגיה בראשית המאה העשרים, ובהן מתועדות דרשות בר מצווה של תלמידיו מן השנים תר"ף–תרפ"א (1920–1921). הרב משומר מביא את הדרשות כלשונן, ומוסר לפניהן ואחריהן מידע על זמן אמירתן ועל האירועים שהתלוו לחגיגת בר המצווה.
לקריאת המאמר
לעיון בגיליון "אקדם" החדש, ידיעון האקדמיה
|
|
|
|
|
|
בחוברת השישית של "זכרונות ועד הלשון" משנת תרפ"ח (1928) התפרסמה רשימת ברכות וביטויי נימוס: ברכות רגילות, ברכות לשבת, לחגים ולמועדים, ברכות לפגישות ופרידות, לסעודה, לחתונה, להולדת הבן, לעלייה לתורה, לחולה, ללובש בגד חדש, ביטויי נימוס וענווה ועוד.
|
ועד הלשון פרסם את הרשימה כדי להעמיד לרשות דוברי העברית – שרובם לא היו דוברים ילידיים – דרכי ברכה וביטויי נימוס. אפשר להתרשם שרבים מן הביטויים והברכות נשענים על המקורות או מוכרים מן הכתיבה העברית לאורך הדורות.
|
|
|
|
עד 10 ביולי יש לכם הזדמנות ליהנות מספרי האקדמיה ומוצרים נוספים בהנחה עד 50 אחוז באתר חנות הספרים שלנו.
אתם מוזמנים לבחור לכם וליקיריכם מתנה בעברית יפה!
כל המבצעים באתר חנות הספרים
|
|
|
|
|
|
|