‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏

מקום בלב

שנה עברה מאז פרצה המלחמה הקשה בשמחת תורה תשפ"ד, שבעה באוקטובר 2023.

במיזם חדש ומיוחד לציון שנה למלחמה, האקדמיה ללשון העברית מבקשת להביע הזדהות עם קהילות יישובי עוטף עזה וקו העימות בצפון שהיו ועודן בעין הסערה, מתוך תקווה ואמונה בתקומתן ובהתחדשותן.

שמות נושאים משמעות. אל סיפור הקמתם של היישובים התלוו קריאת שם והענקת משמעות, ואנו מביאים לפניכם את סיפורי השמות הללו.

לעיון במיזם המיוחד 'מקום בלב'

---

מחכים לכם בבית – 101 נשים וגברים, תינוקות וילדים, קשישים וצעירים שנחטפו לעזה עדיין נמצאים בשבי. היכנסו למיזם ההזדהות שלנו עם החטופים בעזה ועם בני המשפחות. לעיון במיזם

כִּבְנֵי מָרוֹן

הפיוט "ונתנה תוקף" הוא אחד הפיוטים המוכרים ביותר מתפילות הימים הנוראים בחודש תשרי. כלולה בו השורה "וְכָל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרוֹן", המבוססת על דברי המשנה: "בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון".

כיצד נבין את הצירוף וכיצד התגלגל שיבוש של מילה לטינית לרוב נוסחי המשנה וגם לפיוט הידוע?

למענה על שתי השאלות בפינת הלשון השבועית
'באים לידי ביטוי'


מדור מיוחד באתר לקראת יום הכיפורים

חתימה טובה או
גמר חתימה טובה?

איור של ילד עם שופר והכיתוב חתימה טובה
לקראת יום הכיפורים וביום הכיפורים עצמו יש המאחלים חתימה טובה ויש המאחלים גמר חתימה טובה.

ההבדל בין האיחולים האלה הוא בעיקר הבדל של מסורות: אצל יוצאי עדות המזרח מקובלת יותר ברכת "חתימה טובה", ואצל רוב יוצאי אשכנז – "גמר חתימה טובה" (ובראשי תיבות גמח"ט או גח"ט) או "גמר טוב".
יש המקפידים לאחל "חתימה טובה" עד יום הכיפורים, ומיום הכיפורים ועד הושענא רבה מאחלים "גמר חתימה טובה". ברשימה ברכות וביטויי נימוס של ועד הלשון משנת תרפ"ח (1928) יש תימוכין לכך.

מנהג זה, שהוא אולי המקור לעצם האיחול "גמר חתימה טובה", מתבסס על התפיסה הקבלית שלפיה החתימה הסופית של הדין נעשית בהושענא רבה.
ומדוע גמר חתימה טובה ולא גמר חתימה טוב? להרחבה

החידה השבועית ליום הכיפורים


תלמיד חכם –
תלמיד או חכם?

בימינו אין חולק שמשמעו של הצירוף תלמיד חכם הוא 'למדן, בקי בתורה'. למשמעות זו מתלווים רגשות הערכה ויראת כבוד. ואולם בעיון לשוני מתגלה שצירוף זה מעורר שאלה קלה ותמיהה חמורה.

בצירוף תלמיד חכם – האם "חכם" שם תואר הוא (תלמיד שהוא חכם) או סומך: תלמיד של חכם? ואם אדם גדול וחכם הוא, מה מקומו של "תלמיד" המביע פחיתות כבוד?
למענה ולהרחבה במאמרו של ד"ר אליקים וייסברג ז"ל

----

פרסום זה מועלה במלאת שלושים יום ללכתו של חברנו היקר ד"ר אליקים וייסברג, מעובדי מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה עד פרישתו לגמלאות.
לעיון בדברים שנכתבו לזכרו

פעילויות לכל המשפחה

להורים ולילדים בכיתות א' עד ו' – נגלה יחד מה הייתה העברית בשביל דובריה וקוראיה בעבר ומה היא בשבילנו היום, נכיר תופעות לשון מיוחדות (לא רק בעברית!) ונגלה מה הן מספרות על העברית ועל עצמנו. למועדי הביקורים ולרכישת כרטיסים

  • פסטיבל ילדות ישראלית בדיזנגוף סנטר – בחופשת חול המועד סוכות ילדי ישראל והוריהם מוזמנים לבוא ולהתרפק על שירי הילדות הישראלית האהובים והמוכרים. האירוע יכלול הפעלות מוזיקליות, מתקני משחק חווייתיים לשימוש חופשי, מתחמי יצירה ומגוון פעילויות מהנות בהשראת השירים האהובים, לצד הפתעות רבות נוספות.
האקדמיה ללשון העברית הכינה מחווה לשונית למשתתפים בפסטיבל, ובתחנות השונות תוכלו למצוא קטעי מידע לשוניים על שירי הילדים האהובים וכן חידון עברי לקטנטנים. לזוכים בחידון יוענקו תשורות באדיבות חנות האקדמיה ללשון העברית.
הכניסה חופשית – לפרטים נוספים ולשעות הפעילות

מארז מיוחד במבצע בחנות

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית – אנו מציעים כעת במחיר מיוחד את שתי החוברות המחזיקות את כל החלטות האקדמיה בקביעת התקן של העברית בת ימינו עד כה.

החוברות הן כלי עזר חיוני לסטודנטים בחוגים ללשון העברית, לעורכי הלשון ולכל מי שעיסוקו בכתיבה.


מטרת הכללים בכתיב, בפיסוק ובתעתיק להנחות את הכותבים בתקני הכתיבה ולתת מענה לעורכים בהתלבטויותיהם, ובכך להקנות לכתיבה העברית בת ימינו צביון מגובש ואחיד בתחומים שהאחידות יפה להם.
דורות של חברי ועדת הדקדוק של האקדמיה ושל צוות המזכירות המדעית הרימו תרומה מחוכמתם ומבינתם בלשון ימינו ובלשון הדורות לבנות פרקים אלו נדבך על גבי נדבך. כללי הדקדוק המנוסחים כאן הם שביל הזהב בין מסורות שונות בתוך המקרא גופו ובמסורות הלשון שלאחריו.

לרכישת שתי החוברות במחיר מבצע 80 ₪ בלבד 91 ₪
שאלה בעברית
חנות הספרים
תמיכה באקדמיה
facebook twitter instagram custom youtube website 
להתראות באיגרת הבאה!
Email Marketing Powered by MailPoet