‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏
bannerHebrewday

אליעזר בן־יהודה: האידאולוג שהפך למותג

בול דואר של אליעזר בן יהודה
– כיצד הפך אליעזר בן־יהודה לסמל ומותג?
– מה היו שמונה התחנות החשובות ביותר בחייו?
– והאם הוא אכן היה יהודי מבדח?

במלאת מאה שנים למותו של אליעזר בן־יהודה אנחנו מזמינים את הציבור להשתתף בהרצאה מקוונת ("בזום") של ד״ר נטע דן מן המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית. ההרצאה תספר את סיפור חייו של בן־יהודה בד בבד לסיפור התחייה של הדיבור העברי, ותסקור את התחנות החשובות בחייו ובמפעליו.

מועד ההרצאה: יום רביעי כ"ט באדר תשפ"ג, 22 במרץ 2023, בשעה 19:00.

ההשתתפות בחינם אך מספר המקומות מוגבל – מהרו להירשם!

להרשמה להרצאה המקוונת

פורים שמח

מרבין בשמחה (איור של מר. בין)
הידעתם כי המילה תַּחְפֹּשֶׂת חודשה במשקל המילה המקראית תִּלְבֹּשֶׁת?

הפועל הִתְחַפֵּשׂ מקורו בתנ"ך: "וַיִּתְחַפֵּשׂ שָׁאוּל וַיִּלְבַּשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים" (שמואל א כח, ח). מקובל לקשור אותו אל הפועל חִפֵּשׂ, שכן האדם המתחפש משנה את מראהו וגורם לכך שיחפשו אותו.

המילה ליצן לקוחה מספרות חז"ל וביסודה היא נרדפת למילה המקראית לֵץ – אדם קל דעת המרבה לעג ושחוק. הלֵץ והלֵצָן קשורים אל הפעלים לָץ, הֵלִיץ והִתְלוֹצֵץ וכן אל השמות לָצוֹן והֲלָצָה. יש הסוברים כי השורש לי"ץ מציין במקורו דיבור, ומכאן גם המילה המקראית מֵלִיץ (בראשית מב, כג) שמשמעה מתורגמן.

להרחבה

מדור מיוחד לפורים באתר שלנו

חידון פורים חגיגי | חידון מונחי לשון מתחפשים

הכתר עולה לכותרות

איור של ילדה עם כתר יושבת על כס מלכות
"וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי" (אסתר, ב יז).

בלשוננו היום אנו רגילים לומר שלמלכים ולמְלָכוֹת יש כֶּתֶר בראשם. בלשון המקרא רגילות בעניין זה המילים נֵזֶר ועֲטָרָה, ובעברית שלאחר המקרא יש גם כְּלִיל. הכֶּתֶר נזכר בתנ"ך רק במגילת אסתר בצירוף 'כתר מלכות': כתרה של אסתר וכתרה של ושתי ואפילו כתרו של הסוס המלכותי.

ומה סיפורן של המילים משורש המילה כֶּתֶר – כיתר, הכתיר וכותרת?

להרחבה

מה מיוחד במילה "והאחשדרפנים"?

והאחשדרפנים - אין לזה מילה בעברית -אין לזה
הידעתם כי המילה "וְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים" המופיעה במגילת אסתר היא אחת משלוש המילים הארוכות ביותר בתנ"ך?

אחשדרפנים היא מילה פרסית שמשמעותה 'נציבים', ובמגילה היא מתארת מעמד של מושלים בממלכת אחשוורוש. בפרסית חְ'שַׁתְ'רַה־פָּאוַן הם 'מְגיני הממלכה'. במילה אחשדרפן נוספה אל"ף מקדימה (פרוסתטית) להקלת ההגייה. המילה הגיעה ליוונית ומשם לאנגלית כ־satrap.

"והאחשדרפנים" היא אחת משלוש מילים בתנ"ך המונות 11 אותיות. שתי המילים האחרות הן מיחזקאל: וּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן (טז, מז), וְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם (כ, מד).

להרחבה על מילים פרסיות נוספות במגילת אסתר

מסע העדלידע

איור של עיר במסיבת פורים
את השם עדלידע בחרה ועדת השמות של עיריית תל אביב בשנת 1932 בעקבות קריאתה לציבור להציע שם לקרנבל פורים שהתקיים מדי שנה בעיר.

מתוך כ־300 הצעות נבחרה החלופה עדלידע או עדלאידע על סמך המובאה התלמודית "אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" (מגילה ז ע"ב).

בעל ההצעה היה יצחק דב ברקוביץ', סופר ומתרגם עברי ויידי. במילה עדלידע חברו שלוש שפות: הצירוף 'עַד דְּלָא יְדַע' ארמי הוא, חיבורו למילה אחת הוא על דרך שמות פרטיים עבריים כמו 'אלידע', 'יהוידע', והסיומת שלו מתקשרת למילים ממקור יווני כמו 'אולימפיאדה'.

לקריאת מאמרו של דן אלמגור

ביקורי תלמידים במרכז התרבות וההדרכה

צילום מתוך מרכזה המבקרים של האקדמיה ללשון העברית
מרכז התרבות וההדרכה החדש של האקדמיה ללשון העברית פתח את שעריו, וקבוצות רבות של תלמידים ומורים כבר נהנו מלמידה ומחוויה בתחומי השפה, התרבות והחברה.

עדיין אפשר להזמין ביקור בשנה זו!
נשארו ימי ביקור אחדים פנויים בחודשים הקרובים – ניסן עד סיוון תשפ"ג, אפריל ומאי 2023.
כמו כן נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ד.

הביקור המודרך כולל סדנה, משולב במִשְׂחוּק ובאמצעים ממוחשבים ויוצר הזדמנויות למעורבות פעילה וחווייתית של התלמידים.

בשלב זה הזמנת ביקור במרכז מיועדת לתלמידי כיתות ח'–י"ב בלבד.

לפרטים נוספים ולטופס הזמנת הביקור
תמיכה באקדמיה
שאלה בעברית
חנות הספרים
facebook twitter instagram custom youtube website 
להתראות באיגרת הבאה!