פרסומים בתקשורת – יום העברית תשפ”ג

יום העברית תשפ”ג צוין בפרסומים רבים מאוד בכל אמצעי התקשורת.

בכאן רשת ב’ שודרו במהלך יום העברית (י”ט בטבת, 12 בינואר) אחת עשרה פינות מיוחדות הסוקרות את חייו ואת פעילותו של מחיה השפה העברית אליעזר בן־יהודה. לעיון בפינות שהוכנו במזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית

בגלי צה”ל שודר ביום העברית רב־שיח מיוחד על גלגוליו של הלהיט העברית שהתקיים באירוע הפתיחה החגיגי בתיאטרון ירושלים. לצפייה ברב־השיח

מבחר פרסומים באמצעי התקשורת על פעילויות האקדמיה ביום העברית

12/01/2023 – מעריב – מה היתה המילה הראשונה שחידש אליעזר בן־יהודה?
הידעתם שמנדלי מוכר ספרים חידש את המילה גפרור, שגברה על השמות גיפרון, ציתה ומַדלק, ושהמילה תכלס מקורה בכלל ביידיש? אלו הן רק חלק מהמילים שתוכלו למצוא בחודש הקרוב על 17 מיליון קרטוני חלב ‘תנובה’ בסופרמרקט.

12/01/2023 – ישראל היום – “אני כבר יצלצל בערב”: קובי אריאלי והתעויות
ניקוי במקור? בת זוגתו? להוזיז? כן, שיבושים בעברית מוציאים אותו מדעתי – אבל מי יותר גרוע – הטועה או המעיר לו?

12/01/2023 – רדיו חיפה – “אני לא חוששת מאוד מהשתלטות האנגלית על השפה העברית”
ד”ר עינת גונן דוחה את המיתוס על ההידרדרות של העברית. ארד נגרי, תלמיד תיכון מקריית אתא, הוא רק דוגמה אחת לצעירים רבים שמקדישים מזמנם כדי ללמוד על השפה: “אין דבר שאני נהנה ממנו יותר מהלשון”.

12/01/2023 – ynet – בארמית זה קרח: אתם בחרתם – זהו החידוש האהוב ביותר בשפה העברית
לרגל יום העברית תשפ”ג ובסימן 100 שנה למותו של אליעזר בן־יהודה בחר הציבור את החידושים האהובים ביותר ממילון “העברית הישנה והחדשה”. המילה גלידה הגיעה למקום הראשון, ואפילו החידוש תְּאבְדֵעִי נכנס לרשימה – סקרנים לדעת מה משמעות המילה?

12/01/2023 – ערוץ 7 – אלפי ישראלים בחרו: החידוש האהוב של בן־יהודה – גלידה
לקראת יום העברית המתקיים בסימן 100 שנים למותו של אליעזר בן־יהודה בחר הציבור את המלים האהובות ביותר שחידש.

11/01/2023 – ישראל היום – סיפורה של מילה: מה מסתתר מתחת לכרטיסיות?
באקדמיה ללשון העברית ביקשו מהציבור לבחור את המילה האהובה מתוך מאות המילים שחידש אליעזר בן־יהודה • האיש שאחראי למאות מילים בשפה ונתקל לעיתים בחומות התנגדות בצורות • לרגל יום העברית שמצוין היום בישראל: חזרנו אל כמה מהן כדי להבין את משמעותן • היפכו את הגלויות כדי לחשוף כמה מהחידושים הנפוצים של מחיה השפה העברית.

11/01/2023 – ישראל היום – איזו משמעות: הבשורה המרגשת של האקדמיה ללשון
כ־8 שנים אחרי שנרצח בפיגוע: המונח “הלטה”, שהגה דני גונן ז”ל במהלך לימודי הנדסת החשמל – אושר לשימוש • המילה הוצעה על ידי חברו לספסל הלימודים • פירוש המילה: הסתרת גוף על ידי יצירת מעטפת המנתבת את גלי האור סביבו, היוצרת אשליה של שקיפות • אימו: “התרגשתי עד דמעות”

09/01/2023 – IsraelDefense – שוחררה אצווה ראשונה של מילים בעברית עבור מערכות עיבוד שפה טבעית
מערך הדיגיטל הלאומי והאקדמיה ללשון העברית, משחררים קורפוס עברי מתויג לשימוש חופשי (ברישיון קוד פתוח) לציבור ולתעשייה. המיזם הנוכחי כולל תיוג מורפולוגי ברמה גבוהה (“תיוג זהב”) של כ־200,000 מילים שנעשה באקדמיה ללשון העברית.

08/01/2023 – מעריב – “זה צץ לי כל הזמן”: האנשים שתורמים להעמקת השפה העברית משתפים
לרגל יום השפה העברית האנשים שבאופן קבוע מציעים לאקדמיה ללשון חידושים עבריים, ושעומדים מאחורי המצאות כמו “כספומט”, “מקוון” ו”מטמנה”, מספרים על התשוקה לדבר ועל הרגע שבו נולדת בראשם מילה חדשה.

08/01/2023 – ynet – מחשמל עד גועל נפש: המילים והביטויים המפתיעים שירשנו מהתנ”ך
אקדח הפך מאבן טובה לכלי נשק, השבלול קיבל את שמו ממילה שלא היה ברור מה פירושה – וכבר במקרא “שמו עין” על מישהו. לרגל שבוע השפה העברית צללנו אל הסיפורים מאחורי כמה מן המילים והביטויים שמקורם בספר הספרים.

04/01/2023 – כיפה – המילה הזו כיכבה השנה 54,950 פעמים במליאת הכנסת
במשכן הכנסת יצאו לבדוק אילו מילים נאמרו הכי הרבה במליאה השנה, ואילו מילים חודשו בקום המדינה ממש בתוך הכנסת. התוצאות מפתיעות כאשר מילות הנימוס מקבלות דווקא מקום של כבוד, לאן הגיעה המילה “חוק”?

27/12/2022 – חדשות הלילה כאן – האקדמיה ללשון הכריזה: “בולען” – מילת השנה
ריאיון עם רונית גדיש, ראשת המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית

27/12/2022 – N12 – הציבור בחר: מילת השנה – בולען
אלפי ישראלים השתתפו בהצבעה שערכה האקדמיה ללשון העברית והכריעו איזו מילה הגיעה למקום הראשון • “בולען – בור גדול ממדים שנוצר בעקבות המסה של השכבה התת־קרקעית, התופעה מוכרת באזור ים המלח משנות ה־70” • אילו עוד מילים כבשו את השיח הישראלי בשנה החולפת?

27/12/2022 – כיכר השבת – הזיה, משילות ובולען: המילים שכבשו את הישראלים האקדמיה ללשון מפרסמת לקראת יום העברית את המילים שנבחרו בידי הציבור למילות השנה.

27/12/2022 – כאן – העם אמר את דברו: מילת השנה של 2022 היא “בולען”
למקום השני הגיעה המילה “משילות” ולמקום השלישי הגיעה המילה “הזוי” • ההצבעה, שבה השתתפו אלפים רבים, התקיימה לקראת יום העברית תשפ”ג ולרגל סיכום השנה האזרחית.

21/12/2022 – דבר העובדים – נחשף סרטון נדיר של אליעזר בן־יהודה
במלאת 100 שנים למותו של מחייה השפה העברית חשפה האקדמיה ללשון העברית תיעוד נדיר של בן יהודה שצולם במעמד הנחת אבן פינה לביתו בשכונת תלפיות בירושלים.

20/12/2022 – ynet – מגדר, הזיה או אולי חמלה – מי מהן תהיה המילה העברית של השנה? הצביעו ובחרו
לפני שנתיים זה היה מטוש, בשנה שעברה – טרלול, והשנה? לרגל יום העברית תשפ”ג האקדמיה ללשון העברית מזמינה את קוראי “ידיעות אחרונות” וגולשי ynet לבחור את מילת השנה – וגם את החידוש האהוב של אליעזר בן־יהודה במלאת 100 שנים למותו.

16/12/2022 – מעריב – במלאת מאה שנה למותו: מסע בעקבות סיפורו ומפעל חייו של אליעזר בן־יהודה
כשאנשי לשון וספרות ביקרו אותו על כך שהוא “בית חרושת של מילים”, הוא הוכיח בכוח עקשנותו שעברית יכולה לשוב לתפקד כשפת אם, אך פועלו לא הסתכם בבלשנות: הוא עסק בראש ובראשונה בכינונו של עם