מילת השנה שבחרתם: טרלול. איור של אירועים מהשנה החולפת

אלפי ישראלים בחרו את מילת השנה – טרלול (טבת תשפ”ב, דצמבר 2021)

לרגל יום העברית תשפ”ב, החל היום יום חמישי, י”ט בטבת, 23 בדצמבר 2021, הזמינה האקדמיה ללשון העברית את הציבור לבחור את מילת השנה – זו השנה השנייה. תשע מילים הועמדו להצבעה, והן נבחרו מתוך מאות הצעות שהגיעו מן הציבור. אלפים רבים נענו לפנייה והשתתפו במהלך שבוע העברית בהצבעה באתר האקדמיה ללשון העברית.

לאורך כל ימי ההצבעה הובילה המילה טרלול בהפרש ניכר מן המילים האחרות, והיא המילה שנבחרה למילת השנה! לתוצאות המלאות של ההצבעה.

שלוש המילים שהתחרו על המקומות הבאים מייצגות את מגפת הקורונה שמלווה אותנו זה שנתיים: חיסון שזכתה במקום השני, תשנית (מוטציה) שהגיעה למקום השלישי, ודחף (בוסטר) שנבחרה במקום הרביעי.

גם המילים האחרות שעמדו לבחירה שיקפו את השנה החולפת: אקלים – לאור משבר האקלים שנכנס למודעות הציבורית; שינוי – מילה המתקשרת לשנה הפוליטית שחווינו; שגרה – לאור הניסיון לחזור לשגרה בצל מגפת הקורונה; פקקים – שממררים את חיינו יותר ויותר; אחרונה חביבה – מדליית זהב, שמזכירה לנו את ההישגים הנאים של המשלחת הישראלית באולימפיאדה האחרונה.

ומניין המילה טרלול? בלשון העגה (הסלנג) המיושנת משמשת המילה טְרָלָלָה (וגם טְרָלָלָלָה) כינוי לעג לאדם פזור דעת או לאדם שדעתו השתבשה עליו (הכינוי בא לעיתים בלוויית תנועה סיבובית של האצבע כנגד הרקה). מן הכינוי הזה נגזרו לפני כארבעה עשורים שם התואר מְטֻרְלָל והפועל לְטַרְלֵל במובן לשגע, להטריד ולהציק. ומכאן גם שם הפעולה טִרְלוּל.

מעניין שהמילה טִרְלוּל נקבעה גם כמונח תקני ב”מילון למונחי מוסיקה” שפרסמה האקדמיה בשנת תשט”ו (1955). הטרלול הזה קשור למילה האיטלקית trillio שפירושה סלסול של הקול, שינוי הטון (בחזרות מהירות).

המילה טרלול אינה קשורה למילים להטריל והטרלה שנולדו ברשתות החברתיות. מילים אלו נגזרו מן הכינוי טְרוֹל לגולש שמטרתו לעורר מהומה ולהלהיט את הרוחות (אולי בהשפעת שמו של השדון הנורדי שמעולל מיני תעלולים בסתר, ואולי כשמה של שיטת דיג שבה סירה מושכת אחריה פיתיון ודגים נמשכים אחריו).

המילה טרלול, שנוצרה בלשון העגה (סלנג), כבשה את מקומה גם בלשון הדיבור הכללית. המילה טרלול דומה למילים אחרות שבהן נגזר שורש ממילת תצליל (אונומטופאה) שאולה מן הלועזית ונכנס לתבנית עברית, כגון להקליק והקלקה מן המילה ‘קליק’.

אנו תקווה שביום העברית הבא שום מילה ממילות הקורונה לא תגיע לרשימת המילים המועמדות למילת השנה.