אמא תסגרי את השואג אבק, ספר של האקדמיה ללשון העברית ושל "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם"

“אִמָּא, תִּסְגְּרִי אֶת הַשּׁוֹאֵג אָבָק” (ניסן תשפ”א, מארס 2021)

הספרון “אִמָּא, תִּסְגְּרִי אֶת הַשּׁוֹאֵג אָבָק” הוא פרי שיתוף פעולה של המיזם ‘ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם’ ושל המדור קשרי קהל של האקדמיה ללשון העברית

 

“פעם הייתי חלשלוש, היום אני חזקזוק!”
“אימא, אני רוצה להתלבש חגיגי, תביאי לי כפתורית”
“הי אבא, תראה! קיפצולינה!”

 

הספרון המיוחד “אִמָּא תִּסְגְּרִי אֶת הַשּׁוֹאֵג אָבָק” מכנס חידושי לשון והברקות לשוניות של ילדים שאספו שרית ואסף כץ במיזם “ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם”, ולצידם ביאורים והרחבות של המזכירות המדעית של האקדמיה לללשון העברית.

הספרון הוא פרי שיתוף פעולה בין מדור קשרי קהל של האקדמיה ללשון העברית ובין המיזם “ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם”, שבו נאספים לאורך שנים דברי חוכמה מפיהם של ילדות ושל ילדים. האוסף שבספרון החדש מלמד שילדים הם גם הלשונאים הטובים בעולם: הם מפנימים את כללי השפה, ומכאן ואילך הם יכולים ליצור יצירות חדשות (“צלוע” במקום צולע, “הזליג” במזלג, “לפמפם” בפומפייה), להבין שימושי לשון וצירופים באופן מילולי (“חצי כפית”, “ציפור הנפש”), להמציא נטיות משל עצמם (“לבדי”י, “פינישיתי”), ולהציע גיזרון יצירתי למילים (זולת = “זו לא אַת”). כשהם מרגישים שאין מילים שמתארות את המחשבות שלהם, הם פשוט ממציאים אותן (“סחרחורף”) ומחדשים את השפה “ההפכפכית” (=אירונית) שלנו.

לצד כל אחת מעשרות המובאות המאלפות מדברי הילדים כתבה המזכירות המדעית של האקדמיה מידע לשוני מעניין המתייחס לדבריהם – אם בהסבר על דרך החידוש, אם בסיפורה של מילה, ואם בהעשרה על תחום לשוני שעלה מדברי הילדים. ההסברים כתובים בשפה שווה לכל נפש, המקרבת את הציבור הרחב לעולמה של העברית. בסוף הספרון נוספו ארבעה “מילונים” קצרצרים מאוירים שיעזרו למבוגרים להבין על מה בדיוק הילדים מדברים.

לעיון בספרון ולרכישה

 

מיזם “ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם” התחיל לפני כשמונה שנים מדף פייסבוק שניהלו בני הזוג שרית ואסף כץ, הורים לשלוש בנות. השניים החליטו לתת במה להברקותיהם של ילדים (כחלק מתיעוד פרטי של הילדות שלהם) – בכל שבוע מתקבלים מאות ציטוטים ששולחים הורים, ובכל יום מתפרסמים שני ציטוטים נבחרים, בעיצובה של שרית. המיזם זוכה להצלחה רבה ויש לו יותר מ־350,000 עוקבים וחברים פעילים בפייסבוק ובאינסטגרם.

רונית גדיש, ראשת מזכירות המדעית של האקדמיה, אומרת שאֶל האקדמיה ללשון העברית מגיעות הצעות רבות למילים חדשות שהגו ילדים, ברוח הרעיונות המשובצים בספרון החדש. היא הזכירה כמה דוגמאות להצעות שהתקבלו בזמן האחרון: “צפופית” (פקק בכביש), “מעלייה” (רמפה), “לפטש” (להכות בפטיש), “קרחית” (מגש לקוביות קרח), “אתמוליים” (שלשום). לדבריה, במזכירות המדעית של אקדמיה מעודדים את הילדים ואת הוריהם להמשיך ולעסוק בשאלות לשון ובחידושי לשון.