האקדמיה ללשון העברית תציין את יום העברית תשפ"א במגוון פעילויות מקוונות (טבת תשפ"א, דצמבר 2020)

האקדמיה ללשון העברית תציין השנה את אירועי יום השפה במגוון פעילויות מקוונות: חידון ידע בעברית; בחירת המילה העברית האהובה; שיחוח חי פתוח לקהל עם לשונאים מוכרים; הרצאות, רב־שיח על מילונאים ומילונים ועוד שפע של פעילויות ללא תשלום

י"ט–כ"ד בטבת, 3–8 בינואר, ברשתות החברתיות ובאתר האקדמיה ללשון העברית

יום העברית, המתקיים מדי שנה ביום הולדתו של אליעזר בן־יהודה, יצוין השנה ביום שלישי כ"א בטבת תשפ"א, 5 בינואר 2021. השנה הזאת אינה שנה רגילה, והאקדמיה ללשון העברית מציינת את יום העברית תשפ"א בצורה מיוחדת ומקוונת.

באירועים הבולטים, שכולם יוצעו לציבור ללא תשלום: 'אליפות העברית' – חידון ידע בעברית במגוון נושאים מכל תחומי הלשון: על מטבעות לשון, על מילים ומשמעותן, על חידושים ומחדשים, על תקן הלשון, על כתיב ועוד ועוד. החידון יימשך כשבועיים ובמהלכו יוזמנו המשתתפים לנסות את כוחם במענה מהיר ונכון על מקבצי שאלות שיוגרלו מתוך מאות שאלות. בסיום השלב האחרון בחידון יוכרזו חמשת אלופי העברית, והם יזכו בתשורות צנועות מחנות הספרים של האקדמיה ללשון העברית.

מיזם נוסף שיתקיים לקראת יום העברית הוא בחירת המילים האהובות. הגולשים יוזמנו להצביע באתר האקדמיה על המילה העברית האהובה, על המילה המצחיקה ועל מילת השנה, לבחור את המילה הנדירה האהובה, את המילה המחודשת המוצלחת ואת מילת העגה (סלנג) שאי אפשר בלעדיה. את ההצעות למילים האהובות שלחו הגולשים לאקדמיה או הציעו ברשתות החברתיות. לצד מהלך ההצבעה, יוצגו באתר בהרחבה הסיפורים האישיים והמרגשים של הגולשים על המילים האהובות שלהם.

ביום העברית (יום ג', 5 בינואר) ישודר בדף הפייסבוק של האקדמיה ללשון העברית שיחוח חי בהשתתפות המזכירה המדעית של האקדמיה רונית גדיש, ד"ר אבשלום קור וד"ר רוביק רוזנטל בהנחיית יועצת התקשורת של האקדמיה ללשון ורד ליון-ירושלמי. אנשי הלשון ישוחחו על אתגרי השפה העברית המתחדשת וישיבו על שאלות הגולשים.

עוד תציע האקדמיה לצפייה מגוון של הרצאות שניתנו בעת האחרונה ובהן: הרצאתה של תמר קציר התנ"ך, העברית ואנחנו – בעיות בהבנת המקרא: עד כמה העברית שלנו היום קרובה ללשון המקראית; הרצאתה של הסופרת גיל הראבן על ספרות לילדים ותרגומיה; הרצאתה של רונית גדיש על המינוח העברי בימי קורונה ואיך העברית מתאימה את עצמה למציאות משתנה; הרצאתו של גבריאל בירנבאום עברית נכונה – האם היא קיימת? ההרצאה דנה בשאלה אם יש להתערב בתהליכים המתרחשים בלשון טבעית, או שמא יש להניח לה לנפשה.

לכבוד שבוע השפה העברית הפיקה האקדמיה ללשון רב־שיח מקוון. העיתונאי ירון לונדון ישוחח עם בלשנים וחוקרים על התפתחות המילונים העבריים ועל החידושים והתמורות שחלו בהם בעולם המקוון. כן יידונו שאלות הקשורות להתפתחויות השפה במרשתת וברשתות החברתיות ולשפה הערבית המדוברת בישראל.

האקדמיה מזמינה את הציבור לסדנת זום מיוחדת בנושא 'גבולות העריכה הלשונית' בהנחיית ד"ר אורלי אלבק.

לקראת יום העברית הפיקה האקדמיה ללשון סרטונים שיופצו ברשתות החברתיות, ובהם עובדי האקדמיה נותנים הסברים על סוגיות לשון ומספרים על הקשר האישי שלהם לעברית.

באתר האקדמיה מוצעת רשימת השמעה (פלייליסט) של שירים עבריים – לפי בחירתם של עובדי האקדמיה.

כל הפעילויות, האירועים, ההרצאות והמפגשים יהיו זמינים לציבור הרחב ללא תשלום באתר האקדמיה ללשון, לקראת יום העברית תשפ"א.