יהושע בלאו, נשיא האקדמיה ללשון לשעבר

יהושע בלאו, נשיאהּ השלישי של האקדמיה ללשון העברית, הלך לעולמו (מרחשוון תשפ”א, אוקטובר 2020)

תרע"ט–תשפ"א, 1919–2020

פרופ’ יהושע בלאו, נשיאהּ השלישי של האקדמיה ללשון העברית, הלך לעולמו והוא בן 101 שנים.

יהושע בלאו נולד בכ”ז באלול תרע”ט (1919) בקלוז’, טרנסילווניה. בשנים תרצ”ז-תרצ”ח הוא למד בבית המדרש לרבנים בווינה ובאוניברסיטת וינה. בשנת תרצ”ח עלה לארץ והמשיך את לימודיו באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת תש”י קיבל תואר דוקטור על מחקרו “דקדוק הערבית היהודית של ימי הביניים”.

יהושע בלאו היה פרופסור אמריטוס בחוג לשפה ולספרות ערבית באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא הורה לשון עברית ובלשנות שמית באוניברסיטת תל אביב בשנים תשט”ז-תשמ”ו. הוא חבר האקדמיה הלאומית למדעים משנת תשכ”ח ושימש שם יושב ראש החטיבה למדעי הרוח בשנים תשמ”ט-תשנ”ה. הוא גם חבר כבוד בחברה האסייתית המלכותית, חבר האקדמיה האמריקנית למדעי היהדות, חבר מכותב באקדמיה הבריטית והנשיא הראשון של החברה לערבית־היהודית. בשנים תשנ”א-תשנ”ד שימש יהושע בלאו יושב ראש המועצה המדעית של יד יצחק בן־צבי.

יהושע בלאו קיבל פרסים רבים, ובהם פרס ישראל לשנת תשמ”ה, פרס בן־צבי לשנת תש”ם ופרס רוטשילד לשנת תשנ”ב. הוא קיבל מדליית זאב בכר מן האקדמיה הלאומית בהונגריה ומדליית מרק לידזברסקי מן החברה המזרחנית הגרמנית. בתשס”א קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מהמכון לשפות וספרויות המזרח באוניברסיטת פריז. בתשס”ב (2002) קיבל את אות יקיר ירושלים. בתשס”ד (2004) נבחר לנשיא כבוד של האגודה לחקר הערבית הבינונית.

פרופ’ בלאו נבחר לחבר־יועץ של האקדמיה ללשון העברית בשנת תשי”ט ולחבר מלא בשנת תשכ”ג. בשנים תשמ”א–תשנ”ג (1981–1993) היה נשיא האקדמיה. הוא ערך את כתב העת המדעי “לשוננו” בשנים תשמ”א–תשנ”ט, ועמד בראש ועדת הדקדוק של האקדמיה משנת תשנ”ג ועד שנת תש”ע.

עד יומו האחרון עסק בלאו במחקר ופרסם מפרי מחקרו. בשנים האחרונות יצאו לאור כמה  ספרים ומחקרים, ובהם “הערבית־היהודית הקדומה בכתיב פונטי: טקסטים משלהי האלף הראשון” חלק א, תשע״ז (עם סיימון הופקינס; החלק השני הושלם בימי הקורונה ועומד להימסר לדפוס), “רב סעדיה גאון במוקד של פולמוס בין־רבני בבגדאד: ספר הגלוי של הגאון ושני השגות של מבשר הלוי עליו”, מהדורת י׳ בלאו וי׳ יהלום, תשע״ט; “עיונים בתרגום רב סעדיה גאון לתורה”, כרך א, בראשית, תשע״ט (הכרכים לשאר החומשים נמצאים בדפוס).

ראו עוד: יהושע בלאו במדור “אישים”.