שפע של פעילויות מהבית


אנחנו מציעים שפע של פעילויות באתר להעשרת העברית מהבית לילדים ולכל המשפחה:
מיזמי תוכן, סרטונים לצפייה מהבית, משחקים וחידונים.

מיזמי תוכן

מטבעות לשון – העברית שלנו משופעת במאות רבות של מטבעות לשון, ואלו מְתבלים את לשוננו ומעניקים לה נופך מיוחד משלה. מובא כאן מבחר של מטבעות לשון עבריים בלוויית הסבר על משמעם ועל מקורם.

הרשומות בפייסבוק להדפסה – כאן מוצעים לכם האיורים והרשומות מדף הפייסבוק להדפסה לפעילות ביתית עם הילדים.

דפי צביעה לילדים – הדפיסו לילדיכם דפים מעשירים לצביעה וללימוד עברית בבית.

רשימת השמעה על טהרת העברית – מוזמנים להנעים את זמנכם עם השירים האהובים ביותר על עובדי האקדמיה ללשון העברית.

בשביל הלשון – האקדמיה ללשון העברית מזמינה אתכם לסיור מקוון. במפה סומנו 30 אתרים בירושלים הקשורים לתחיית הדיבור העברי, ולכל אתר מצורף הסבר.

מילון עברי לימי קורונה – מה ההבדל בין סגר להסגר? מה זה "אקספוננציאלי"?
איך אומרים "פנדמיה" בעברית?

הסכת על קצה הלשון – גיל מרקוביץ משוחחת עם ד"ר סמדר כהן, יועצת הלשון בתאגיד הציבורי מטעם האקדמיה ללשון העברית, על השפה העברית: איך היא נוצרה, שכבות הלשון השונות, עבודת האקדמיה והתפתחות השפה בימינו. (מתוך סדרת ההסכתים 'המעבדה').

אוסף מסורות ישראל – כאן אפשר להאזין לקולותיהם של מסרנים בני עדות ישראל מכל התפוצות הקוראים פסוקי מקרא, משניות, דפים מן התלמוד ועוד לפי מסורת שעברה מדור לדור.

מאוצרות הארכיון – פנינים שמצאנו בארכיון האקדמיה ללשון העברית.

שמות ומשמעויות – רבים מתעניינים בשמות פרטיים; במשמעותם, במקורם, בהגייתם ובכתיבם התקני. במדור זה אנו מספרים את סיפוריהם של שמות עתיקים ושמות חדשים, שמות עבריים וגם שמות לועזיים בעלי זיקה לעברית.

סרטונים לצפייה

כל מה שרציתם לדעת על העברית ולא העזתם לשאול – שיחוח חי עם בהשתתפות רונית גדיש, ראשת המזכירות המדעית של האקדמיה, ד"ר אבשלום קור וד"ר רוביק רוזנטל ובהנחיית יועצת התקשורת של האקדמיה ללשון ורד ליון-ירושלמי.

רב־שיח על מילונאים ומילונים – רב־השיח בהנחיית ירון לונדון עוסק בהתפתחות המילונים העבריים ובחידושים ובתמורות שחלו בהם בעולם המקוון. כן נידונות שאלות הקשורות להתפתחויות השפה במרשתת וברשתות החברתיות ולשפה הערבית המדוברת בישראל.

עברית לא שפת אימי, אתגר היצירה בעברית כשפה שנייהרב־שיח מרתק של אומנים ויוצרים מיום העברית תש"ף.

"כוכבים בחוץ" – ערב שירה ושירים של נתן אלתרמן בבית האקדמיה ללשון העברית, תשרי תשע"ט.

סרטונים ליום העברית – לכבוד יום העברית תשפ"א עובדי האקדמיה ללשון העברית מציגים לפניכם בסרטונים הסברים על סוגיות לשון, ובהזדמנות זו תזכו גם להכיר אותנו טוב יותר.

עברית שפה מצחיקה: על ההומור והלשון העברית הרצאתם של הסטיריקן אפרים סידון והמאייר דני קרמן ביום העברית תשע"ט.

"מה היינו עושים ללא גלידה, בובה ורכבת?" – שיעור מקוון בנושא אליעזר בן־יהודה ותחיית העברית. השיעור מיועד לתלמידי כיתות ד'–ו' ולחובבי העברית בכלל.

דבר אליי בפרצופונים: המרשתת והשפה העברית – רב־שיח בהנחיית העיתונאי עידו קינן מיום העברית תשע"ט.

ש"י עגנון – סיפורת לשון וסגנוןערב עיון שהוקדש לסופר ש"י עגנון במלאות חמישים שנה לזכוֹתו בפרס נובל לספרות.

במו פיהם – ראיונות מצולמים מקיפים עם חוקרים בולטים של הלשון העברית ועם בני משפחה של אנשי לשון חשובים, המביאים עדויות אישיות על חייהם, על מחקריהם ועל תרומתם לשפה העברית.

עוד הרצאות ורבי־שיח וסרטונים מעניינים בערוץ היוטיוב שלנו.

לשחק בעברית

אליפות העבריתחידון ידע בעברית במגוון נושאים מכל תחומי הלשון: על מטבעות לשון, על מילים ומשמעותן, על חידושים ומחדשים, על תקן הלשון, על כתיב ועוד ועוד.

חידון ט"ו בשבט – מה פירוש המילה 'פרי' בתנ"ך? מהי 'עלווה'? ואיך נכון לומר – לנטוע או לטעת? חידון חגיגי לכבוד ט"ו בשבט לכל המשפחה.

החידון העברי הגדול – שאלון נרחב שבעזרתו תוכלו לבדוק אחת ולתמיד: עד כמה אתם עבריים?

חידון לימי קורונה – האם יש שם עברי לקורונה? איך קוראים ל"בית השחי של המרפק" שאליו משתעלים? איך אומרים "גידול אקספוננציאלי" בעברית, ומה זה אִפְחוּת?

כמה מילים שונות תוכלו ליצור מן המילה קורונה? אתגר לבילוי ביתי לכל המשפחה.

המילה האהובהמבחר משחקים וחידונים לילדים שהוכנו בעקבות מיזם 'המילה האהובה' – עם המילים האהובות שהילדים בחרו בשיתוף עמותת סנונית.

חידון יישוביםשני חידונים על שמות יישובים בארץ: האחד על משמעויותיהם של שמות היישובים והאחר על הגייתם התקנית.

זכר או נקבה? מה המין הדקדוקי של המילה?

מה משותף לקבוצות המילים? מה משותף לדייל ומשקפת? ומה הקשר בין עגלון, אחיין ושלומיאל? חידון פתוח מאתגר למוחות מחודדים במיוחד.

מה פירוש המטבע ומה מקורו? מה פירוש הביטוי? מה מקור מטבע הלשון? מה נרדף ומה מנוגד? בחנו את ידיעותיכם בארנק המטבעות של לשוננו.

עוד שפע של חידונים במדור לשחק בעברית.