פסטיבלשון חוגגים אצ יום השפה העברית, כ"א בטבת

חדר בריחה – פעילות בבית הספר ויצ”ו ניר העמק

מה הייתם אומרים לוּ חזרתם אחורה בזמן לשנים 1913–1914 שבהן התרחשה מלחמת השפות?

אנחנו מביאים לפניכם הצעה לפעילות בכיתות שהכינה נועה בן חמו, מורה ללשון בבית הספר ויצ”ו ניר העמק שבעפולה. הפעילות נוסתה בבית הספר והעניקה לתלמידים חוויה לשונית יוצאת דופן.

פירוט המיזם כפי שמציגה אותו המורה נועה בן חמו:

חדר בריחה הוא משחק הרפתקאות פופולרי בקרב בוגרים ובני הנוער בפרט. במהלך המשחק קבוצת אנשים ננעלת בחדר וכדי להיחלץ ממנו עליה לפתור בהצלחה סדרה של חידות באמצעות שימוש בחפצים הנמצאים בחדר, פיענוח צפנים אם ישנם ומציאת רמזים. כל חדר בריחה מספר סיפור. לפני הכניסה לחדר המשתתפים נחשפים לנושא שבו עוסקת ההרפתקה שאליה הם עומדים להיכנס.

“חדר הבריחה” שלנו מעוצב כחדר העבודה של אליעזר בן־יהודה, ומונחים בו חפצים המתאימים לאישיותו של בן־יהודה ולרוח התקופה.

מהי מלחמת השפות?

“מלחמת השפות” התרחשה בארץ בשנים תרע”ג–תרע”ד (1913–1914) ונגעה למעמדה של השפה העברית כשפת הוראה במערכת החינוך בארץ. חברת “עזרה” הייתה חברה יהודית־גרמנית לא ציונית שהקימה מוסדות חינוך בארץ ששפת ההוראה העיקרית בהם הייתה גרמנית. בשנת 1908 הקימה חברת “עזרה” מוסד על־תיכוני ללימוד מקצועות מדעיים “הטכניקום” שלימים נקרא הטכניון. ב־26 באוקטובר 1913 החליט הגוף המנהל של מוסד זה כי שפת ההוראה בו תהיה גרמנית ולא עברית. ההחלטה עוררה סערה ציבורית, ומורים ותלמידים שלמדו במוסדות החינוך של חברת “עזרה” מחו נגד ההחלטה.

תחיית השפה העברית

באמצעות “חדר הבריחה” נפיח חיים באירוע ההיסטורי. בסיפור המסגרת התלמידים הם קבוצת בני נוער מן היישוב היהודי שהתנגדה להחלטת חברת “עזרה”. אם יעמדו בכל מכשול ואתגר שהציבו לפניהם אנשי חברת “עזרה”, יצליחו להציל את השפה העברית ולשמור על מעמדה כשפת ההוראה הרשמית של מוסד הטכניון.

המשימות עוסקות כולן בלשון:

  • גלובוס – זיהוי ארצות המוצא של מילים לועזיות שהשתרשו בשפה ומיקומן על גבי הגלובוס
  • טלפון חוגה – האזנה לשיחת טלפון וזיהוי השגיאות הלשוניות בשם המספר
  • מילון – איתור מילים המופיעות על “מדפי הספרים”, מציאת הערך המילוני שלהן וחיבור משפטים המכילים מילים אלו
  • תמונה משפחתית – מציאת משפחת מילים החוזרת על עצמה בקטע, זיהוי השורש של המשפחה ומציאת המילה (שורש + משקל)
  • תנ”ך – חיפוש פסוקים מסוימים וזיהוי ניבים וביטויים המופיעים בהם
  • מנורת שולחן – קריאת גילוי הדעת שכתבו אליעזר בן־יהודה ושותפיו וכתיבת גילוי הדעת בניסוח עדכני
  • מכונת כתיבה – כתיבת טיעון סביב השאלה אם יש לאסור על לימוד בשפה זרה בטכניון
  • פטפון – האזנה לשיר “אליעזר בן־יהודה” וזיהוי חמישה צירופים של שם עצם ותואר

למידה דרך משחק וחוויה גורמת הנאה ומפתחת סקרנות ועניין אצל התלמידים. הרעיון ליצור חדר בריחה בבית הספר נועד לתת מענה להיבטים נוספים מלבד למידה פעילה וחברתית: עבודת צוות, פתרון בעיות, יצירתיות וחשיבה ביקורתית.

עוד בתוכנית: “פסטיבלשון” – פסטיבל תחנות צבעוני ומהנה. כל תחנה עוסקת בנושא לשוני אחר. התלמידים יעברו בין התחנות ועל כל השתתפות בתחנה יקבלו ניקוד. הפסטיבל עוד בשלבי תכנון והקמה ויתקיים ביום העברית תש”ף.

מבחר מן התחנות המתוכננות:

תמונות מחדר הבריחה ופסיבלשון לציון יום העברית תש”ף, כפר הנוער ויצ”ו ניר העמק